Status
Inte öppen för fler kommentarer.
När jag är ute hel dag (> 4h) tar jag dagtraktamente, är det övernattning tar jag traktamente för natt. I ditt fall hade det blivit:
Söndag 17 till 17 (svensk tid) = 24 h restid
Måndag 12 till 20 = 8 h arbetstid
Måndag 20 till 02 = 6 h restid
Tisdag 2 h restid (tor)
Tisdag 4 h arbetstid
Onsdag 10 h arbetstid
Jag brukar inte fakturera för middagar eller luncher om kunden bjuder och det inte snackas jobb.
Torsdag 8 h arbetstid
Torsdag 3 h restid
En dags vila - mja, det har hänt att jag snikat till mig en sådan "extra" övernattning någonstans men då tar jag inte något för det utan är glad att kunden står för hotellet.
Lördag 24 h restid

Jag hade fakturerat 59 h restid (en tredjedel av normalt timarvode) och 30 h arbetstid, sex dygns traktamente plus taxi, flygbiljetter, hotel et cetera om inte kunden redan fixat det.

Det framgick inte riktigt av mitt inlägg, men det var ytterliggare ca 6h restid på tisdagen ;)

Som du skriver så debiterar du "bara" 1/3 av den faktiska restiden, inkl. sovande restid. Jag har en annan deal där vissa timmar ingår och andra inte, beroende på olika faktorer.
Det intressanta här är att de flesta anser att det inte är rätt att fakturera fullt arvode för all restid, och definitivt inte 24/7 under bortovaron. Det intressanta är, var ska gränsen gå, om man jämför med att debitera fullt arvode för all restid som är ganska vanligt bland hantverkare? Som du skriver och som i mitt fall, det väcker en del tankar (förhoppningsvis) om att olika tid kan vara värt olika mycket, beroende på olika faktorer.

FYI, som jag nämnt tidigare, milersättning i flera av de stora svenska bolagen, och säkert de flesta skulle jag tro, ligger runt 30:-/mil. Om det är mycket eller lite beror på vad man har för bil ;) men där ligger den normala ersättningen.

Jag fakturerar 1/3 av normalt arvode - inte en tredjedel av tiden (blir väl egentligen samma sak)...

Men - på den tiden jag hade anställda som utförde hantverkstjänster fakturerade vi inte för restiden - enbart för kilometrar. Inte heller något för bilen. Men det är lite skillnad när man gör jobb inom kommunen jämfört med när man som konsult sticker utomlands.

EDIT:
Ja, jag tar 27 kronor milen. Förr tog vi 18 kronor milen för servicebil. Min kärra sörplar i sig 1.85 liter / mil etanol så jag går väl plus minus noll.

Paul-Staffanstorp
Personligen tycker jag det är svårt att jämföra då det handlar om två totalt olika saker eftersom man börjar prata traktamente m.m.
Med hantverkaren pratar man om förhållandevis ganska korta tider för transporter.

Tittar man på en hantverkarfirma eller likvärdig verksamhet där en anställd jobbar 8 timmar så kanske han bara är hemma hos kunder i 4 timmar under en dag...
VEM ska betala de andra 4 timmarna OM inte kunderna ?

I annat fall hade de ju fått dubbla timdebiteringen för att få täckning.

Konstaterar att många i denna tråden tydligen hade en forumfri kväll igår för väldigt vad det bara dog härinne ;) :P

Jag som började sikta mig på 1000 inlägg ;)

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Enig! Det har mycket med att göra med vad man driver med. Våra jobb var aldrig mindre än ett par dagar hos samma kund. Med andra ord började vi dagen på arbetsstället klockan 7 och slutade 16.

Jobbar man med mycket "småjobb", typ byta cirkulationspumpar eller laga vitvaror - ja då får man se till att ta betalt för resorna också annars blir enbart timdebiteringen för trubbig.

Om man som snickare råkar på lite betonghåltagning i samband med ett jobb - ja, då sticker man inom Ramirent och hyr en liten bilmaskin - givetvis får kunden stå för fiolerna och givetvis lägger vi på lite marginal - kontorstjejen och revisorn som grejar med fakturorna skall också ha betalt.

Förhoppningsvis har den här tråden upplyst några stycken om realiteten i en näringsverksamhet. De flesta inser nog varför vissa företag lägger på en kostnad för bil och säljer materialet med avans. Sen finns det nog dom som aldrig kommer att förstå - deras antipati mot hantverkare och företagare står nog att finna i djupare ting än en "saltad" faktura.

Till sist skall väl nämnas att det finns de som "saltar" på riktigt - men det känns långsökt att detta sker mot privatkunder som är så kostnadsmedvetna. Nä, det sker nog mest mot det offentliga. Vi minns väl alla hantverkarna som utförde arbete på dagis i Solna kommun för en tid sedan?

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Locke skrev:
Jag tycker att det är lite närigt att ta fullt timarvode för restid. Jag kör med en tredjedel av arvodet plus milersättning alternativt faktisk kostnad om jag flyger / båtar / åker taxi.
Kan hålla med till viss del. Vid längre projekt och liknande brukar vi förhandla fram andra lösningar. Man får dock väga "kundnytta" mot det faktum att den restiden kunde använts till att jobba åt en annan kund, utan resbehov. Sedan får man väl också anse det vara till nytta för kunden att jag reser dit för att göra det jobb de anlitat mig för ;)

Gör ni hantverkare skillnad på resa till/från jobbet och resor inom arbetstid? Själv jobbar jag som konsult och min arbetstid börjar när jag kommer till arbetsplatsen, vilket i mitt fall är 8 mil från hemmet. Jag debiterar inte den tiden kunden och milersättning får jag ta via skattmasen vid deklarationen.

Paul-Staffanstorp
bonnier skrev:
Gör ni hantverkare skillnad på resa till/från jobbet och resor inom arbetstid? Själv jobbar jag som konsult och min arbetstid börjar när jag kommer till arbetsplatsen, vilket i mitt fall är 8 mil från hemmet. Jag debiterar inte den tiden kunden och milersättning får jag ta via skattmasen vid deklarationen.
Lite skillnad är det ju naturligtvis då hantverkarens arbetsplats t.ex är en lokal man har och driver företaget från.
Resor till och från denna debiteras naturligtvis inga kunder.
Hantverkaren utgår ju härifrån när han börjar sin arbetstid och då blir ju självfallet tiden det tar till och från kunder debiteringsbart...

Jag är ju som sagt konsult men min arbetsdag börjar när jag kommer till kontoret. Hemifrån och dit får jag ta mig bäst jag vill :) Ska jag direkt till kund debiteras tid utifrån vad som är närmast kund. Är kontoret närmast debiteras därifrån även om jag utgår hemifrån. Är hemmet närmare blir det den tiden och sträckan istället.

Märker att starten på mitt inlägg, "gör ni hantverkare", kan tolkas som lite surt hehe men jag undrar alltså bara hur övriga gör, hantverkare eller inte egentligen! :)

Paul-Staffanstorp
bonnier skrev:
Märker att starten på mitt inlägg, "gör ni hantverkare", kan tolkas som lite surt hehe men jag undrar alltså bara hur övriga gör, hantverkare eller inte egentligen! :)
Tolkade absolut bara det som en vanlig fråga som jag svarade på så enkelt det gick... ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Konstaterar att många i denna tråden tydligen hade en forumfri kväll igår för väldigt vad det bara dog härinne ;) :P
Tre matcher i elitserien... :D

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Alfredo skrev:
Ok... Haha...

Då blev ni i Norrland lika glada som vi i Malmö blev ;) :P

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Men inget Modo ;)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Så länge ni bara ser till att bandyklubben från södern ligger där de ligger så ska jag vara snäll mot er :P ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.