Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Lite off topic för att liva upp tråden till 1000.

Jag testade en ny leverantör, killen berättade att priserna var inkl moms. När fakturan damp ned så var den exkl moms.
Då hade jag redan skickat underlag till kund som tyckte det var ett bra pris. :thumbup:

I denna tråden går det ju ut lite på att kunder betalar för mycket, men vore det helt okej om jag säger till kunden, något som låter ungefär.

Du jag glömde momsen, är det okej om jag lägger på 25% på materialet, för du vill väl göra rätt för dig? Du vill väl inte ha jobbet för billigt?

Personligen anser jag att jag får stå mitt kast, men jag förmodar att alla tyckare här inne anser att kunden ska betala vad det kostar? :rolleyes:

Fliken

Fliken skrev:
Lite off topic för att liva upp tråden till 1000.

Jag testade en ny leverantör, killen berättade att priserna var inkl moms. När fakturan damp ned så var den exkl moms.
Då hade jag redan skickat underlag till kund som tyckte det var ett bra pris. :thumbup:

I denna tråden går det ju ut lite på att kunder betalar för mycket, men vore det helt okej om jag säger till kunden, något som låter ungefär.

Du jag glömde momsen, är det okej om jag lägger på 25% på materialet, för du vill väl göra rätt för dig? Du vill väl inte ha jobbet för billigt?

Personligen anser jag att jag får stå mitt kast, men jag förmodar att alla tyckare här inne anser att kunden ska betala vad det kostar? :rolleyes:

Fliken
Rätt ska vara rätt, kunden betalar överenskommet pris, och det gör du med. :)

Paul-Staffanstorp
thomasx skrev:
Jo då, en arbetsplats är en arbetsplats, oavsett om den är inom den egna lokalen eller hos en kund, och avsett om man är hantverkare eller konsult. Frågeställaren relaterade till hantverkare och jämförde med sig själv som konsult. Du pratar om hantverkarens arbetsplats, i relation till konsultens föreföll det då. Vissa åker via sin lokal, andra direkt till kunden hemifrån, även det gäller ju många hantverkare såväl som konsulter.
Han jämförde med sig själv ja... och skrev att resan till sin arbetsplats fick han står för själv och hantverkaren står med själv för sina resor till och från företaget han arbetar på...vilket är HANS arbetsplats och därifrån hyrs han sen ut till kunder som vill köpa företagets tjänster i sina hem. ;)
VAD är det du inte begriper...eller du tycker bara det är kul att trolla :x

Du får det ju med ditt system att låta som att hantverkaren inte ska ha lön för den tiden han kör mellan olika kunder om dagarna för hur ska han kunna få det om inte någon betalar för hans tid... :rolleyes:

Elkludde skrev:
tack för hjälpen men det har sin förklaring att Paul inte fattade !:rolleyes:
Det enda jag inte fattar är varför du och thomasx bara måste tugga om självklarheter och inte kan inse att ni har kört in på fel spår för personer som ni kan ju absolut inte ha fel... det är ert största problem i det hela... ;)

Det var ju Du som drog upp och påstod saker som inte var sanna och du som inte heller begrep hur det fungerar. :x

kinglolle skrev:
Beror på vilken konsult också. Konsultation på kontoret debiteras enligt den tid som mötet tar. Begär man ut mig till annan plats är min timdebitering från kontoret tills jag är tillbaka igen plus 30 kr/mil.

Ber man mig att resa långt för konsultation eller process så tar jag arbetstid 8 timmar/dag plus omkostnader.

Debitering för all tid som går till möten, processtid och tid för att författa brev, avtal etc. Däremot debiteras ingen tid för att läsa på praxis eller annan undersökning även om ingen har all fakta i huvudet så ser jag ändå att det en kund eftersöker är min kunskap och den tar jag inte extra betalt för att "bygga upp". Men då ska erkännas att det finns luft i timdebiteringen för att täcka ej debiterbar tid ;)
UNDERBART att här finns så klarsynta personer som du kinglolle som inte skäms och säga att du vill ha betalt för den tid du lägger ner på dina "kunder"... ;)

:thumbup::thumbup::thumbup:

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Sedärja, nu är det parkeringsbolagsbranschen som ska sanera sig själva, berättar vår infrastrukturminister på tv.
Så lustigt, man kan tycka att felparkerare borde få skylla sig själva... ;)

Hon berättar också att tillsynsmyndigheter bara ska finnas när liv står på spel. Man kan undra hur mäklare sätter folks liv på spel... :eek:

Då har vi ett exempel till att lägga i högen :)

Redigerat:
Vem har sagt Paul att man inte skall ta betalt för att arbeta. Jag anser fortfarande att du tar för låg timlön och tar igen det på material som väldigt många andra hantverkare. ;)

Däremot tycker jag att det är helt normalt att anse att det är stötande att ta uppkörningsavgift inom samma kommun. En genomsnittlig kund har nog svårt att förstå varför vi skall betala dig restid för dina anställda när de tar sig till jobbet inom samma stad. Om de behöver göra något extra så får de ersättning av sitt arbete. Tex om du köper hantverkstjänster av någon i en annan kommun så är det väl självklart att man skall betala för deras restid. Sånt får ni ju bara styra upp tycker jag. :thumbup:

Elkludde skrev lastpost_right.png
tack för hjälpen men det har sin förklaring att Paul inte fattade !rolleyes.gif

Det enda jag inte fattar är varför du och thomasx bara måste tugga om självklarheter och inte kan inse att ni har kört in på fel spår för personer som ni kan ju absolut inte ha fel... det är ert största problem i det hela... wink.gif

Det var ju Du som drog upp och påstod saker som inte var sanna och du som inte heller begrep hur det fungerar. eek.gif

Paul Jag anser inte vi tuggar mer än andra i denna tråd,o den handlar till stor del om hur företagen lägger på bilkostnader resor för att hämta det som är naturligt det skall finnas i servicebilen,det är klart det mixtras med timmar hit o dit för att få det att bli 8 timmar dag,det detta bland annat som denna tråd handlar om
sen kan man förstå den som inte åtager sig uppdrag åt privatpersoner får sällan detta problem med att få sina fakturor granskade ,V Halläningar är inte så tröga som Du tror Paul
l

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Jugend skrev:
Vem har sagt Paul att man inte skall ta betalt för att arbeta. Jag anser fortfarande att du tar för låg timlön och tar igen det på material som väldigt många andra hantverkare. ;)

Däremot tycker jag att det är helt normalt att anse att det är stötande att ta uppkörningsavgift inom samma kommun. En genomsnittlig kund har nog svårt att förstå varför vi skall betala dig restid för dina anställda när de tar sig till jobbet inom samma stad. Om de behöver göra något extra så får de ersättning av sitt arbete. Tex om du köper hantverkstjänster av någon i en annan kommun så är det väl självklart att man skall betala för deras restid. Sånt får ni ju bara styra upp tycker jag. :thumbup:
Ledsen, men i det här fallet låter jag dig tycka vad du vill utan att bry mig för jag börjar bli trött på allt idisslande i denna tråden nu vet du... ;)
Det hjälper ju ändå inte hur många ggr jag än skrivit att jag inte lägger på en massa på materialet för att kunna hålla låg timdebitering för det går ju inte hem i vissa stugor ändå... ;)
Dessutom kan jag upplysa dig om att jag inte kör med låg timdebitering heller för jag är dyyyyyyyr :P

Sen om du anser det stötande att hantverkarna vill ha betalt för den tid de lägger ner på sina kunder så får du väl tycka det för det spelar mindre roll vad du tycker i det läget för du får ju bara se glad ut och slanta om du behöver hjälpen, eller göra jobbet själv vilket är det absolut enklaste för det är ju trots allt ingen konst enligt en del härinne...
Hantverkare kan ju vem som helst kalla sig tydligen ;)

• Gilla
sj6
  • Laddar…
För att få ta del av min förhöjda timpenning +100% ange KOD: Byggahus vid bokningen.
Debbitera det kommer jag att göra... Både tid och material, men bjuder på resorna inom kommunen...:p

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Ledsen, men i det här fallet låter jag dig tycka vad du vill utan att bry mig för jag börjar bli trött på allt idisslande i denna tråden nu vet du... ;)
Det hjälper ju ändå inte hur många ggr jag än skrivit att jag inte lägger på en massa på materialet för att kunna hålla låg timdebitering för det går ju inte hem i vissa stugor ändå... ;)
Dessutom kan jag upplysa dig om att jag inte kör med låg timdebitering heller för jag är dyyyyyyyr :P

Sen om du anser det stötande att hantverkarna vill ha betalt för den tid de lägger ner på sina kunder så får du väl tycka det för det spelar mindre roll vad du tycker i det läget för du får ju bara se glad ut och slanta om du behöver hjälpen, eller göra jobbet själv vilket är det absolut enklaste för det är ju trots allt ingen konst enligt en del härinne...
Hantverkare kan ju vem som helst kalla sig tydligen ;)
Haha! Ja nu senast för en två veckor sedan var vi hos en som hade monterat kulventiler på 12-rör. Inget fel med det men när vi skulle byta blandaren som satt på dessa så ser vi att konan knappt satt på röret! Blandaren hade spänt såpass från tvättstället att det hade klarat sig men det hade kunnat flyga isär när som...

Ja vad säger man till kunden? Inte vad man tänker i varje fall.. ;)

Nästa gång jag åker taxi så ska jag kräva att slippa betala framkörningsavgift! Varför ska taxischaffören ha betalt av mig för att ta sig till sitt jobb? Näää fyyy *slår näven i bordet*

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Nu var det ju inte alls det som det handlade om när du ifrågasatte timmarna som jag förklarade på ett utomordentligt sätt för dig hur det fungerade...
Det handlade om tiden hantverkaren behöver för att ta sig fram och åter mellan företaget han arbetar på och den plats där kunden vill att han ska utföra ett arbete.
Ändå skulle det vändas mot mig och tuggas en massa som inte hade med saken att göra... :screwy:

Jag ser inga problem alls att jobba till privatpersoner och det är i princip det enda jag gör, men jag har å andra sidan nog en förmåga att slippa dryga idisslande kunder som tveklöst vägrar förstå enklaste lilla förklaring...

För under mina 8 år som verksam så har jag ALDRIG råkat ut för minsta lilla gnäll om varken det ena eller det andra som några få härinne tycker är totalt felaktigt...

Frågan är då var felet ligger egentligen... ;)

• Gilla
Rrrrr
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Freddy_kruger skrev:
För att få ta del av min förhöjda timpenning +100% ange KOD: Byggahus vid bokningen.
Debbitera det kommer jag att göra... Både tid och material, men bjuder på resorna inom kommunen...:p
Hahahaha... Trådens bästa inlägg... Tack för dagens skratt :P

Jag ska nog med dra igång en kampanj i stil med den...

Det måste ju vara så konsumenterna här menar att de vill ha det. ;)

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Elkludde skrev:
sen kan man förstå den som inte åtager sig uppdrag åt privatpersoner får sällan detta problem med att få sina fakturor granskade ,V Halläningar är inte så tröga som Du tror Paul
l
Ja, det där är en tanke. Kommuner är nog en bra arbetsgivare ur det perspektivet. Dom betalar ju väldigt vidlyftigt utan någon som helst granskning har vi ju sett exempel efter exempel på. Förstår om nån hantverkare byter från krävande konsumenter till totalt likgiltiga kommunala kunder ;)

Din verksamhet fungerar jättebra Paul. Det är det ingen som tvivlar på. Tråden heter inte heller "Storskojaren Paul i Staffanstorp" eller "Hantverksbluffen i Staffanstorp. ;)
Jag tror som jag tagit upp tidigare att förväntningar ligger så sjukt lågt att hantverkskunder är nöjda i sin okunskap och det gör att branschen har så oerhört dåligt rykte och beteende. Men om man gör som Nimanjeb gjorde och granskade en faktura förvandlades snabbt en kund från glad till arg. Kanske skall starta en sådan verksamhet ... :)

• Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.