89 415 läst ·
897 svar
89k läst
897 svar
Får en hantverkare "salta" en faktura??
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
...och vi andra måste hugga dig hela tiden för diverse annat med bara för att hålla liv i tråden... :wow:Nimajneb skrev:
Trots att vi egentligen är ganska överens om att det är i dessa två branscher det är störst problem.
Dock har jag en liten grej gällande detta och det är att jag tittade på ett badrumsjobb i söndags och kunden vill ha golvvärme och säger sig ha kontakter på bl.a Ahlsell så frågan är om han ska köpa golvvärmeslingan själv eller inte.
När jag pratar med elektrikern så är det som så här...
Köper kunden slingan och lägger ut den själv så kopplar inte ens elektrikern in den !
Köper kunden slingan så lägger elektrikern den och ansluter den, MEN kan inte lämna garantier på jobbet !
Köper kunden slingan genom elektrikern så ingår rubbet inkl. garantier !
Detta har och göra med att elfirman för en del år sedan just hade lagt in och anslutit en slinga som en kund köpt men tydligen ett måndagsexemplar för hur som helst så drog kunden detta till rätten och elfirman fick stå för hela kalaset att renovera om hela badrummet vilket jag förstår är totalt ointressant för dem...
Hade de själva köpt slingan så kan de reklamera den, men i detta fallet kan de inte det då det är kunden som köpt slingan själv någonstans.
Menar du verkligen att om hantverkaren råkar ta 20 procent mer än det lägsta pris du kan hitta efter att ha letat runt i butiker och på nätet så är hantverkarens pris orimligt?Zixten skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 inlägg
Det jag menar är att alla kunder inte uppfattar materialinköp som debiterbar tid, vilket kanske bra att så fall specifiera, det kan ju inte vara så svårt? =)Paul-Staffanstorp skrev:Att materialinköp till kunder ska ingå under administration har du fått om bakfoten
Det är fullt debiterbar tid.
...och det övriga skrev jag ju att det inte är något man normalt debiterar för...
Fortfarande har ju kunden också accepterat att en dag var rimligt för att få utfört det han ville ha utfört eftersom han godkände offerten... att då börja räkna minuter känns ju lite löjligt kan man tycka.
Ungefär som med de kunder som begär fast pris och sen gnäller för att "det gick ju snabbt" och vill ha avdrag på priset... men om det skulle ta längre tid än beräknat vill de minsann inte betala mer...![]()
Har man begärt fastpris så har man, men har man fått en offert på timpris och fått en uppskattad tidsåtgång och kör löpande så är det just löpande. Vänd på det, om det hade tagit två timmar extra hade inte dessa debiterats? (förutsatt att det inte var fastpris utan löpande)
Så lustigt, elfirman kan inte stå för garantier, men när det hamnade i rätten fick dom stå för hela kalaset. Uppenbarligen var rätten av en annan åsikt....Paul-Staffanstorp skrev:När jag pratar med elektrikern så är det som så här...
Köper kunden slingan så lägger elektrikern den och ansluter den, MEN kan inte lämna garantier på jobbet !
Köper kunden slingan genom elektrikern så ingår rubbet inkl. garantier !
elfirman fick stå för hela kalaset att renovera om hela badrummet vilket jag förstår är totalt ointressant för dem...
.
Du menar nog egentligen att dom inte vill stå för några garantier. Eljobb skiljer sig inte från några andra jobb avseende garantiåtaganden etc. De kan stå för sitt på precis samma vis som alla andra entreprenörer.
Vem som inhandlat golvvärmeslingan spelar ingen större roll, garantin på den gäller också precis som vanligt.
I fallet med golvvärmen känns det som att det saknas information, som att elfirman missat nåt vid installationen. Normalt borde värmeslingan vara väsentligt dyrare än elektrikerkostnaden, och då bör deklarationen av den falla under konsumentköplagen - och reklamationen således riktas mot den som sålt golvvärmen (det finns tydligen såna rättsfall).
Sen måste man skilja på garanti och reklamationsrätt.
Sen måste man skilja på garanti och reklamationsrätt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Som vanligt citerar du bara vissa utdrag ur inläggen vilket gör det mesta missvisande !!thomasx skrev:Så lustigt, elfirman kan inte stå för garantier, men när det hamnade i rätten fick dom stå för hela kalaset. Uppenbarligen var rätten av en annan åsikt....
Du menar nog egentligen att dom inte vill stå för några garantier. Eljobb skiljer sig inte från några andra jobb avseende garantiåtaganden etc. De kan stå för sitt på precis samma vis som alla andra entreprenörer.
Vem som inhandlat golvvärmeslingan spelar ingen större roll, garantin på den gäller också precis som vanligt.
Lika värdelöst agerande som när du tar en liten liten del och lägger in i en annan forumdel och en helt annan tråd där allting får en helt annan betydelse och folk som inte är insatta tolkar det hela precis som du antagligen är ute efter...
...att det är skitsnack från min sida !!
Det handlar självfallet om att de inte kan reklamera slingan och få ersättning från sin leverantör och leverantören som kunden handlat slingan från ställer knappast upp och bekostar en helrenovering av ett badrum om du inbillar dig det !
Jag har ett svagt minne av att just detta diskuterats tidigare någonstans men den gången kopplade ni inte heller hur det fungerar i verkligheten så det känns meningslöst att än en gång försöka förklara för ett gäng kontorsråttor hur verkligheten ser ut utanför dörren...
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jo just när det gäller elgolvvärme så (vet inte om det gäller samtliga fabrikat) så ersätter tillverkaren den totala reparationskostnaden vid garantiärende. Villkoret är att den skall vara installerad av fackman (enl. instruktionerna), och då ingår att det skall finnas ett mätprotokoll för de kontrollmätningar som skall göras. Men den behöver alltså INTE vara inköpt via installatören.Paul-Staffanstorp skrev:
Om man då får spekulera (vilket man kanske borde låta bli i det här infekterade ämnet) så skulle jag tro att elfirman blev ersättninsskyldig för att de gjort något fel, ex. inte protokollfört kontrollmätningarna. Det har jag förstått är mer regel än undantag att det fuskas med det.
Det finns såvitt jag vet ingenting i konsumenttjänstlagen som skulle ge en hantverkare garantiansvar för felaktig materiel som hantverkaren inte har levererat. Jag är iofs lite osäker på vem som har bevisbördan, dvs om konsumenten påstår att arbetet är fel utfört (vilket ju är hantverkarens ansvar), så tror jag att konsumenten har bevisbördan, men det är jag inte helt säker på. Annars skulle det ju inte vara några problem med delad entrepenad, där är ju problemet just att materialleverantören skyller på entreprenaden, och hantverkarna skýller på felaktigt material, konsumenten sitter imellan och får stå för kostnaden. Det är ju ganska exakt som en delad entreprenad om konsumenten köpt slingan och elfirman installerar. Så det låter inte riktigt korrekt att elfirman fick göra om ett helt badrum bara för att konsumenten köpt materialet.
Vad jag tror man stör sig mest på med de sk. "orimliga påslagen" är det faktum att det existerar påhittade prislistor ifrån vilka hantverkaren påstår sig lämna rabatter.Alfredo skrev:
Adderar du sedan ett överpris med kostnaden för tid och mil för att handla dessa produkter så har du ett fint recept till missnöje och misstro, och resultatet blir en "jobbig privatkund".
Vilken någorlunda prismedveten kund helst kollar snabbt mot nätet och inser då att man blivit "blåst", och sen är cirkusen igång.
Hallå där, även vi kontorsråttor har en verklighet!Paul-Staffanstorp skrev:
Jag håller med om att man naturligtvis blir förbannad om man debiteras säg tio gånger mer än i exempelvis normala välkända nätbutiker.eran skrev:
Dock kan jag inte tycka att 20 procent mer än det lägsta pris jag själv kan hitta är mycket att säga om. Alla leverantörer kan inte vara billigast...
Vad som sen är rimligt får var och en bedöma, vilket gjorts/görs på rätt många sidor i denna tråd...
Va, finns det en verklighet utanför kontoret? Och hur visste du att jag var en kontorsråtta? Lite läskigt allt det här...Paul-Staffanstorp skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag skulle inte reagera negativt på om en hantverkare "bara" ligger 20% över det lägsta pris jag hittar. Men min erfarenhet av andra hantverkar branscher än just el och VVS är att jag ofta får ett pris från snickaren ex. som ligger på ungefär byggmax nivå, eller något lägre, fast levererat från en "proffs shop". Detta trots att hantverkaren lägger på 10% (enl. avtal). Men det är inte allt som blir billigare, vissa saker skulle man kunnat köpa lite billigare på annat håll. Men fortfarande är priserna från snickaren oftast så nära lägsta priset att det inte lönar sig att åka runt och handla.
Men just när det gäller material för el o vvs så ligger priserna från hantverkare regelmässigt på 300 - 1000% över normalpriset i vanlig handel (för exakt samma vara).
Men just när det gäller material för el o vvs så ligger priserna från hantverkare regelmässigt på 300 - 1000% över normalpriset i vanlig handel (för exakt samma vara).
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tydligen gjorde de inte det i det fallet och jag kan inte heller svara på exakt ingående vad orsaken var till att det blev på detta viset heller då det är flera år sedan den incidenten hände tydligen.hempularen skrev:Jo just när det gäller elgolvvärme så (vet inte om det gäller samtliga fabrikat) så ersätter tillverkaren den totala reparationskostnaden vid garantiärende. Villkoret är att den skall vara installerad av fackman (enl. instruktionerna), och då ingår att det skall finnas ett mätprotokoll för de kontrollmätningar som skall göras. Men den behöver alltså INTE vara inköpt via installatören.
Om man då får spekulera (vilket man kanske borde låta bli i det här infekterade ämnet) så skulle jag tro att elfirman blev ersättninsskyldig för att de gjort något fel, ex. inte protokollfört kontrollmätningarna. Det har jag förstått är mer regel än undantag att det fuskas med det.
Detta var bara vad "min" elektriker informerade mig om när vi pratade om just detta.
Om de sen haft en "tomte" anställd på firman en gång i tiden som missat något sådant kan jag inte svara på men samtidigt så tycker jag då de borde fått information om att om bara det görs så ersätts det av tillverkaren och då borde de ju inte vara så anti att lägga slinga som kunden köpt, så det ligg ju en hund begraven då...
Min elektriker missar aldrig att protokollföra och göra exakt vad som krävs av honom och jag förstår inte varför de skulle fuska med detta då det är ett så enkelt moment i det hela
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
TOTALT offtopic men jag bara måste skriva det...
Stor cred till de flesta i denna tråden som kan föra en saklig diskussion utan en massa personangrepp och samtidigt kan köra med lite "glimten i ögat stil" trots vi har lite delade åsikter mellan varven...
I det stora hela är vi nog ganska överens trots allt och de saker som leder till onödigt tjafs hade nog inte gjort det om vi hade pratat om det hela, men nu skrivs det och alla har inte alltid lätt att uttrycka sig i skrift så det framkommer på rätt sätt vad personen i fråga menar till 100%...
Tack för ett par härliga skratt på slutet Bonnier och Alfredo...
Stor cred till de flesta i denna tråden som kan föra en saklig diskussion utan en massa personangrepp och samtidigt kan köra med lite "glimten i ögat stil" trots vi har lite delade åsikter mellan varven...
I det stora hela är vi nog ganska överens trots allt och de saker som leder till onödigt tjafs hade nog inte gjort det om vi hade pratat om det hela, men nu skrivs det och alla har inte alltid lätt att uttrycka sig i skrift så det framkommer på rätt sätt vad personen i fråga menar till 100%...
Tack för ett par härliga skratt på slutet Bonnier och Alfredo...