Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Oj avd mycket du skriver Paul:wow:

När det gäller Elektriker exemplet så blir det ju en tolkningsfråga när det kommer till att det fixar man på en dag VS en utförd timdebitering. Kunden tolkar det på ett sätt o elektrikern på ett annat.
När det gäller brytar/kontakter så hade inte kunden uttryckt några speciella önskemål samt att faktiskt Elektrikern backade på just denna punkt eg körda km. (mao så hade han bulken i bilen)

Offert för småjobb med rullande räkning handlar ju om att offerera timpris, övriga kostnader samt en uppskattning på tidsåtgång och när det ska ske. Detta fixar man ju på ett par minuter via en simpel mall i Word/Excel som man skickar till kunden.

Paul-Staffanstorp
Nimajneb skrev:
Oj avd mycket du skriver Paul:wow:

När det gäller Elektriker exemplet så blir det ju en tolkningsfråga när det kommer till att det fixar man på en dag VS en utförd timdebitering. Kunden tolkar det på ett sätt o elektrikern på ett annat.
När det gäller brytar/kontakter så hade inte kunden uttryckt några speciella önskemål samt att faktiskt Elektrikern backade på just denna punkt eg körda km. (mao så hade han bulken i bilen)

Offert för småjobb med rullande räkning handlar ju om att offerera timpris, övriga kostnader samt en uppskattning på tidsåtgång och när det ska ske. Detta fixar man ju på ett par minuter via en simpel mall i Word/Excel som man skickar till kunden.
Ha ha ha... det är ju ni andra som skriver en massa medan en fattig hantverkare måste vara iväg och slita för brödfödan och inte har tid att hänga med i svängarna... så då blir det mycket på en gång ;)

Det framkom ju faktiskt inte att anledningen till att han backade på körningen var att han hade dem i bilen och fortfarande så är det ju väldigt olika vad man betraktar som "bulk" i detta avseendet...
Jag anser ju det vara mer normala förbrukningsartiklar som används likadana av på i princip varje jobb och dit räknas inte brytare och uttag, lampor och liknande... ;)
Så han var nog inom grossisten trots allt och där gick nog med en liten stund... ;)

Exakt... han offererade väl timpris och upplyste om att det borde ta en dag... och han debiterade för en dag... ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Exakt... han offererade väl timpris och upplyste om att det borde ta en dag... och han debiterade för en dag... ;)
Medans kunden uppfattade det som att det inte kommer att ta flera dagar så han slapp ta ut flera semesterdagar. Åter igen en otydlighet i offerten som skapar onödig ilska.

Det hjälper inte att tolka detta vidare då vi redan nu vet att det finns två olika och ingen är fel.

Paul-Staffanstorp
Nimajneb skrev:
Medans kunden uppfattade det som att det inte kommer att ta flera dagar så han slapp ta ut flera semesterdagar. Åter igen en otydlighet i offerten som skapar onödig ilska.

Det hjälper inte att tolka detta vidare då vi redan nu vet att det finns två olika och ingen är fel.
Möjligt men det ligger väl lite i att ifrågasätta oklarheter i offertstadiet också eller du står fortfarande fast vid att kunden inte har något ansvar för detta... ;)

Som sagt... en offert på småjobb kan inte vara hur detaljrik som helst heller utan man får använda sig av det jag nog nämnde i ett av mina första inlägg här också...

KOMMUNIKATION ! :P ;)

Det är ju viss skillnad på "arbetet tar en dag" och "arbetet tar en dag och det inkluderar en timme för offertering, administration och eventuellt materialinköp"

Arbete uppfattas av gemene man det som utförs på plats och det andra är "administration".

Själv tror jag att en prislista att sticka i näven på kunden inte är en helt dum idé.

Jag håller med Paul: Iaf på ordet "Kommunikation" =)
Man bör behandla kunden som att de inte vet vad de vill ha och förklara vad som kostar.

Paul-Staffanstorp skrev:
Möjligt men det ligger väl lite i att ifrågasätta oklarheter i offertstadiet också eller du står fortfarande fast vid att kunden inte har något ansvar för detta... ;)

Som sagt... en offert på småjobb kan inte vara hur detaljrik som helst heller utan man får använda sig av det jag nog nämnde i ett av mina första inlägg här också...

KOMMUNIKATION ! :P ;)
Det är fel att lägga ansvaret på kunden att fullt veta hur en offert ska se ut och innehålla, vi pratar inte professionella inköpare i en B2B relation.

• Gilla
mariatherese och 2 till
  • Laddar…
Det enda man egentligen kan kräva av en konsument är att han försöker förklara vad han vill ha gjort på ett tydligt sätt i lekmannatermer. Om kunden inte kan det, eller om hans önskemål inte rimligen går att uppfylla så ska näringsidkaren inte åta sig uppdraget, och lämpligen säga varför.

Paul-Staffanstorp
13th Marine skrev:
Det är ju viss skillnad på "arbetet tar en dag" och "arbetet tar en dag och det inkluderar en timme för offertering, administration och eventuellt materialinköp"

Arbete uppfattas av gemene man det som utförs på plats och det andra är "administration".

Själv tror jag att en prislista att sticka i näven på kunden inte är en helt dum idé.

Jag håller med Paul: Iaf på ordet "Kommunikation" =)
Man bör behandla kunden som att de inte vet vad de vill ha och förklara vad som kostar.
Att materialinköp till kunder ska ingå under administration har du fått om bakfoten ;)
Det är fullt debiterbar tid.
...och det övriga skrev jag ju att det inte är något man normalt debiterar för... ;)

Fortfarande har ju kunden också accepterat att en dag var rimligt för att få utfört det han ville ha utfört eftersom han godkände offerten... att då börja räkna minuter känns ju lite löjligt kan man tycka.
Ungefär som med de kunder som begär fast pris och sen gnäller för att "det gick ju snabbt" och vill ha avdrag på priset... men om det skulle ta längre tid än beräknat vill de minsann inte betala mer... ;)

Nimajneb skrev:
Det är fel att lägga ansvaret på kunden att fullt veta hur en offert ska se ut och innehålla, vi pratar inte professionella inköpare i en B2B relation.
Sant, men det är absolut inte fel att lägga över ett visst ansvar på kunden som t.ex att fråga...

Hur mycket tillkommer i körersättning ?

m.m

Redigerat:
  • Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
Helt vansinne att ni försvarar dolda avgifter med att det är konsumentens ensak att kolla upp detta. Det är helt omöjligt med tanke på att hantverkstjänster en extrem form av sällanköp. Många kanske lägger om sitt tak en gång i livet. Skall de då veta om det ingår framkörningsavgifter, prispåslag i otydlig form, maskinhyra etc. Eller uppfattar ni från branschen det som något annat? Förslaget som kommit i tråden om att ni lämnar över en hel lista med exakt påslag, eventuella adminavgifter etc verkar ni ju motsätta er? Det har ju inte varit något hyllande iaf.
Lockes förslag om att du redan har en massa lagar till sitt förfogande var helt verklighetsfrånvänt. Vissa hantverkare har i den här tråden skrivit att de inte tar sig an uppgifter om det är stökiga privatpersoner. Om det kommer en privatperson som kräver massa administrativt arbete så kommer det att straffas på ett eller annat sätt om de går till en "seriös" hantverkare då de helt enkelt har andra kunder att serva istället. Det är känslan som jag har av hantverkare också. Va vill du inte köra totalentreprenad? äh då vet jag inte om jag vill ha uppdraget och dylikt som jag har varit med om.

Tyvärr, det här kompakta motståndet mot transparens som hela hantverkarkåren uppvisar här i tråden kommer i förlängningen leda till att min skatt kommer att gå till att utreda olika regler som stipulerar hur ni får arbeta och ta betalt. Personligen tycker jag att ni skall styra upp det själva före det blir en rosenbadfråga.

Locke skrev:
Nä, jag tror att tobiast överdriver en aning och att han helt enkelt inte har särskilt stor kunskap om konsumenträtt och den lagstiftning som redan finns för att skydda honom. Dessutom är ju den "juridiska djungel som byggbranschens föreskrifter och regler utgör" inte särskilt svårfattlig om man är läskunnig och normalbegåvad - ta exempelvis Hantverkarformuläret som Konsumentverket arbetat fram för att underlätta för de som inte vill gå in i djungeln. Använde du det när du avtalade om de tjänster du köpte tobiast? Om inte, varför?
Hantverkarformuläret är ett bra och enkelt avtal som tydligt dokumenterar vad man kommit överens om vilket fler företagare automatiskt borde erbjuda kunderna och fler kunder efterfråga. Det skulle nog undvika en hel del brister i kommunikationen om man tvingas sätta en överenskommelse på papper som sen bägge partera skriver på.

Tyvärr så får jag ibland uppfattningen om att det finns hantverkare som tycker att avtal är onödigt och bara besvärligt vilket kanske får allt för många kunder att inte föreslå det eller släppa kravet på en skrivtlig deal. Lite samma sak gäller frågor om vad saker och ting kommer att kosta. Det trycks hela tiden på att har man inte frågat innan så får man skylla sig själv men i nästa stund klagas det på hur besvärligt det är när kunder ska ha offert, fråga efter materialpriser etc. Verkar svårt att få ihop det om kunden och hantverkaren inte är på samma våglängd.

En annan positiv del med hantverkaravtalet är att det reglerar både timkostnad och materialpåslag och där materialpåslaget regleras med redovisad självkostnad + X % i påslag. Dessvärre har jag sett att vissa hantverkare tolkar det som att de kan åka iväg och handla material till kunden hos en grossist, men där köper de först in materialet till sitt företag. Sen köper hantverkaren materialet en gång till av sin firma och det är sedan det priset som redovisas i avtalet med påslag vilket gör att man kommer runt påslaget med redovisad självkostnad och gör den delen i avtalet rätt värdelös. Skulle vara intressant att höra om det är vanligt att begreppet "redovisad självkostnad" missbrukas på det sättet när hantverkarformuläret används.

Annars så tycker jag att det både för kunden och företagaren är ett väldigt enkelt standardavtal som om det användes i större omfattning av seriösa hantverkare skulle försvåra för mindre nogräknade om det mer eller mindre skulle bli en norm att skriva avtal.

Paul-Staffanstorp
Jugend skrev:
Helt vansinne att ni försvarar dolda avgifter med att det är konsumentens ensak att kolla upp detta.
Snälla... skärp dig nu ! ;)

Ingen försvarar dolda avgifter av de hantverkare som figurerar här !!

Det framgick ju att det tillkom körersättning eller hur det nu exakt formuleras orkar jag inte leta upp i nuläget då jag har annat att lägga min energi på än konsumenter som envisas med att idissla i inlägg efter inlägg... ;)

Då kan det inte vara så jäkla svårt att fråga om beloppet om man nu bryr sig !!
Men visst som jag sagt tidigare är det lika lätt för den som skriver offerten att skriva hur mycket det tillkommer.

Men nu var det inte det som det handlade om utan det handlade om att konsumenten inte behöver spela totalt jävla handikappad heller... ;)

• Gilla
Locke och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Men det är ju det tråden handlar om, kunderna vill veta vad det kostar medans hantverkarna inte vill tala om det.
Men allvarligt, om man vill ha ett jobb utfört så är man väl inte så jävla dum att beställer jobbet utan att fråga vad det kan kosta?

Nee du får ursäkta mig men jag tycker du har en negativ inställning till oss hantverkare som försöker driva ett företag seriöst.
Det lilla extra jag kan få in i företaget gör att jag kan köpa mer nödvändiga verktyg/maskiner och tom kanske byta bil utan att behöva låna till hela beloppet. Sen ska det även räcka till om jag blir sjuk , pengarna försvinner jävligt fort. Och jag tar INTE ute nån skyhög lön snarare tvärtom!

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
mr_bygg skrev:
Dessvärre har jag sett att vissa hantverkare tolkar det som att de kan åka iväg och handla material till kunden hos en grossist, men där köper de först in materialet till sitt företag. Sen köper hantverkaren materialet en gång till av sin firma och det är sedan det priset som redovisas i avtalet med påslag vilket gör att man kommer runt påslaget med redovisad självkostnad och gör den delen i avtalet rätt värdelös. Skulle vara intressant att höra om det är vanligt att begreppet "redovisad självkostnad" missbrukas på det sättet när hantverkarformuläret används.
Menar du detta på allvar så låter det ju sjukt ! :x

Förstår bara inte riktigt hur du menar för då måste det ju vara två olika företag inblandade eller är det jag som är för trött just nu för att fatta vad du menar... :o

Personligen så gör jag inte ett enda jobb utan skriftliga avtal och så har jag kört i många år nu.
Bokar inte ens in ett jobb i kalendern innan offert/avtal är påskrivet och jag är överens till 100% med kunden.

• Gilla
Locke och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Seriösa hantverkare talar visst om vad det kostar men kan å andra sidan inte ringa runt till varenda jä*la butik i regionen för att lämna ut alla olika prisuppgifter utan gör klart för sina kunder att man samarbetar med XXXX och XXXX och XXXX och i de fall det förekommer rabatter så är man generös och delar med sig av dessa till kunden mer eller mindre vilket man då upplyser kunden om...
Men inte ens detta tillvägagångssätt duger ju här för vissa blir aldrig nöjda !!! :x:thumbdown:
Jag har sagt det förut och kan säga det igen att din deal som du erbjuder dina kunder är i mina ögon helt OK. I de flesta fall så tjänar kunden på det och slipper hantera materialet.

Men om vi tar elektrikern som Nimajneb tog upp tidigare i tråden som precis som dig erbjöd sin kund rabatt. I det fallet så var det till och med 20% vilket verkar väldigt generöst och kanske till och med på papperet något bättre än vad du själv kan erbjuda dina kunder. Men priset som kunden fick betala för materialet i slutändan var allt annat än billigt.

Beroende på vilken kategori av hantverkare det gäller så fungerar den metoden kanske inte så bra i de fallen då kunden inte begriper eller inte får förklarat för sig vad man kan förvänta sig för nivå på det ordinarie priset innan rabatten dras.

Om man inte frågar om specifika priser, hur ska man då veta vilken prissättningsmodell olika hantverkare använder sig av för en rabatt säger absolut ingenting om det verkliga priset?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Återigen tar ni upp lönefrågan att man minsann inte tjänar så bra.
För mig är det helt irrelevant om ni tjänar jättebra eller sämre än snittet. Det är det som är marknadsekonomin och är man duktig på det man gör så skall man tjäna bra.
Det som jag vänder mig emot det är mer eller mindre dolda avgifter och att man rättfärdigar att det finns firmor som tillämpar det genom att säga att det är kundens ansvar att kolla upp alla avgifter innan. Den konsumentinställningen håller jag med om när det gäller dagligvaror. Men inte sällanköpsvaror. Ni som är experter har ju ett ansvar att bedriva en verksamhet som håller förväntat nivå när det gäller affärsmoral. Så verkar ju inte fallet vara med många i branschen. Skicka tydliga offerter. Man kan ju dra ett standardsms med de punkterna som Nimanjeb föreslog. Behöver inte vara så avancerat. Men det faktum att alla är så skeptiska gör ju att det verkar vara något som ni döljer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.