89 415 läst ·
897 svar
89k läst
897 svar
Får en hantverkare "salta" en faktura??
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 inlägg
Paul: Kan man inte hålla en diskussion på hög nivå utan personangrepp så ska man låta bli.
En diskussion blir aldrig bättre än deltagarna, och för att förtydliga så håller du en hög nivå på dina inlägg Paul
En diskussion blir aldrig bättre än deltagarna, och för att förtydliga så håller du en hög nivå på dina inlägg Paul
Kan detta ha att göra med den relativt nya konkurrenssituation som just VVS och El nu hamnat i?hempularen skrev:Jag skulle inte reagera negativt på om en hantverkare "bara" ligger 20% över det lägsta pris jag hittar. Men min erfarenhet av andra hantverkar branscher än just el och VVS är att jag ofta får ett pris från snickaren ex. som ligger på ungefär byggmax nivå, eller något lägre, fast levererat från en "proffs shop". Detta trots att hantverkaren lägger på 10% (enl. avtal). Men det är inte allt som blir billigare, vissa saker skulle man kunnat köpa lite billigare på annat håll. Men fortfarande är priserna från snickaren oftast så nära lägsta priset att det inte lönar sig att åka runt och handla.
Men just när det gäller material för el o vvs så ligger priserna från hantverkare regelmässigt på 300 - 1000% över normalpriset i vanlig handel (för exakt samma vara).
Byggvaruhus ploppar upp lite varstans, internetbutiker tillkommer och alla tittar på hemrenoveringsprogram.
Brädgårdar har månglat virke till konsument betydligt längre än vad VVS och el butiker gjort detsamma, och att man iom detta inte riktigt kan motivera att en vanlig 45x145 ska kosta 100kr/m om byggaren tar med den.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Inget försvar till att just VVS och el ska ta ut orimliga priser på saker men det är ju betydligt enklare att ge kunden en lista på saker som behövs från brädgården än när det gäller material inom just VVS och el...
...jag är tacksam om kunden släpar hem materialet själv så kan jag göra det jag är bra på istället...
Nämligen använda materialet till sitt ändamål
Bara de köper bra och rätt grejer som sagt.
Precis som att det tar elektrikern längre tid att utföra arbete med saker han inte är van att arbeta med så tar det längre tid för snickaren att resa en vägg med krokigt virke från lågbudgetaffärerna som Svensson tyvärr envisas att handla från allt som oftast i tron att spara pengar...
Tyvärr blir det oftast dyrare då det tar längre tid och blir sämre resultat och oftast får man kompletteringshandla...
Likaså är det när man pratar om plattor...
Jag sticker inte under stol med att när jag lämnar fasta priser på sådana arbeten så skriver jag klart och tydligt i offerten att priset är baserat på material från mina leverantörer och vid köp någon annanstans så tillkommer xxx:- då det oftast tar längre tid att lägga budgetplattor som oftast både är skeva och inte håller måttet
Inget orimligt tycker jag så länge man informerar om det !!
...jag är tacksam om kunden släpar hem materialet själv så kan jag göra det jag är bra på istället...
Nämligen använda materialet till sitt ändamål
Bara de köper bra och rätt grejer som sagt.
Precis som att det tar elektrikern längre tid att utföra arbete med saker han inte är van att arbeta med så tar det längre tid för snickaren att resa en vägg med krokigt virke från lågbudgetaffärerna som Svensson tyvärr envisas att handla från allt som oftast i tron att spara pengar...
Tyvärr blir det oftast dyrare då det tar längre tid och blir sämre resultat och oftast får man kompletteringshandla...
Likaså är det när man pratar om plattor...
Jag sticker inte under stol med att när jag lämnar fasta priser på sådana arbeten så skriver jag klart och tydligt i offerten att priset är baserat på material från mina leverantörer och vid köp någon annanstans så tillkommer xxx:- då det oftast tar längre tid att lägga budgetplattor som oftast både är skeva och inte håller måttet
Inget orimligt tycker jag så länge man informerar om det !!
Redigerat:
Nej, kanske inte är orimligt. Det är ju därför skrået borde kunna lämna över en lista från början skriftligen om påslag, timpris, servicebilar etc. Paul kan inte du införa det så att man får ett test från marknaden? 
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Som jag skrivit här många ggr så har JAG redan infört dettaJugend skrev:
Jag är mycket noga med att skriva timkostnader, körersättningar m.m på mina offerter klart och tydligt men dock inget om påslag då jag inte kör med påslag på material... Utan halva rabatten jag har hos leverantörerna
...och detta står med på offerterna.
Dock inga summor då det som sagt är omöjligt att skriva offerter med flera sidors bilaga vilka rabattsatser som gäller på olika material
...och tilläggas än en gång bör kanske att jag ALDRIG haft en diskussion med en kund om detta förfarande på 8 år !!!
Hantverkarna ska väl inte behöva ockra materialet egentligen.
Inom bilservice hade vi det så att vi hade inköp med 20%. Det blev alltså vår marginal mot kund, dvs kunden fick exakt samma pris hos oss som hos bildelsfirman.
Vad jag förstått har även byggbranschen liknande system.
Har man en inköpsrabatt så ska man inte lägga på mer än den rabatten mot kund.
Inom bilservice hade vi det så att vi hade inköp med 20%. Det blev alltså vår marginal mot kund, dvs kunden fick exakt samma pris hos oss som hos bildelsfirman.
Nä, så gjorde vi. Kunden betalade enligt exempelvis Ahlsells prislista - sen vad vi köpte in det för är en sak mellan oss och grossisten.
Det är när man måste göra panik eller specialköp på ställen där man har inga eller dåliga rabatter som det blir problem - man brukar lägga på 12 % för att täcka fakturahantering och annat och det är väl där det skiter sig eftersom kunden tycker att han kan köpa billigare själv.
Det är när man måste göra panik eller specialköp på ställen där man har inga eller dåliga rabatter som det blir problem - man brukar lägga på 12 % för att täcka fakturahantering och annat och det är väl där det skiter sig eftersom kunden tycker att han kan köpa billigare själv.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Precis...och av denna rabatten ger jag kunderna hälften och ändå gnälls det härinne om en massa påslag och att konsumenterna borde fått hela rabatten...tobiast skrev:Hantverkarna ska väl inte behöva ockra materialet egentligen.
Räcker för mig Palle. Även om du aldrig kommer övertyga mig om att du inte har materialpåslag.
Men det är en fråga om begrepp och det går troligen inte att reda ut i den här tråden utan ett köksbord ...
Men tycker du inte branschen skall ha en standard? Då kommer ju du att gynnas i affärer där man idag konkurrerar med låg timpeng och materialpåslag istället för din raka modell? Jag tror som sagt att branschen måste införa "Paul-Staffan-modellen" annars kommer vi få pröjsa lagstiftare att fram den.
Men tycker du inte branschen skall ha en standard? Då kommer ju du att gynnas i affärer där man idag konkurrerar med låg timpeng och materialpåslag istället för din raka modell? Jag tror som sagt att branschen måste införa "Paul-Staffan-modellen" annars kommer vi få pröjsa lagstiftare att fram den.
Jag måste bara dubbelkolla, du tycker alltså att det är en hög nivå att hålla på med den typ av tillmälen till forumdeltagarna som Paul gör? När blir det en låg nivå? Bara så att jag vet vilka tillmälen jag kan använda utan att det anses vara en låg nivå? Som du förstår instämmer jag inte i din åsikt13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 inlägg
thomasx: Jag har då inte noterat några tillmälen, men å andra sidan är mitt minne kort, men dåligt =)
Tja, jag vet inte vad du tycker att jag ska skriva. Men, självfallet kan slingan reklameras, och om du anser dig veta bättre än domstolen som trots allt borde vara väl insatt i både fallet och lagen, så förklara gärnaPaul-Staffanstorp skrev:Som vanligt citerar du bara vissa utdrag ur inläggen vilket gör det mesta missvisande !!
Lika värdelöst agerande som när du tar en liten liten del och lägger in i en annan forumdel och en helt annan tråd där allting får en helt annan betydelse och folk som inte är insatta tolkar det hela precis som du antagligen är ute efter...
...att det är skitsnack från min sida !!
Det handlar självfallet om att de inte kan reklamera slingan och få ersättning från sin leverantör och leverantören som kunden handlat slingan från ställer knappast upp och bekostar en helrenovering av ett badrum om du inbillar dig det !
Jag har ett svagt minne av att just detta diskuterats tidigare någonstans men den gången kopplade ni inte heller hur det fungerar i verkligheten så det känns meningslöst att än en gång försöka förklara för ett gäng kontorsråttor hur verkligheten ser ut utanför dörren...![]()
Förklara gärna för de du kallar kontorsråttor sådana saker som du kan och har erfarenhet av, som hur man skruvar i en skruv m.m.
Kontorsråttor var väl det senaste, det har förekommit fler. Vi kommer säkert att få höra en bortförklaring att det är med glimten i ögat eller nåt. Men gör du en kritisk granskning av vissa debattörers inlägg här på forumet när det kommer till personliga påhopp, tillmälen och uttalande om vissa motdebattörers kompetens tror jag du kommer att få en mycket tydligt bild.13th Marine skrev:
Gah! Kontorsråttor! Jag jobbar på kontor! Nu känner jag mig kränkt! Buhuuu! Moderator - lås tråden, stäng av oss allihop och dra in vårt internet i en månad! 
Slappna av, det här är Internet - hade ni varit lika lätt stötta om vi satt i Pauls soffa i Staffanstorp?
Nä. Det är ju lite på skoj också - åtminstone från min sida. Äring och fred!
Slappna av, det här är Internet - hade ni varit lika lätt stötta om vi satt i Pauls soffa i Staffanstorp?
Nä. Det är ju lite på skoj också - åtminstone från min sida. Äring och fred!
Japp, här kommer den. Jag är så mycket kontorsråtta som man kan vara men jag kände då inte mig påhoppad utan tolkade det definitivt som att det var med glimten i ögat!thomasx skrev: