Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Förstår att du är hantverkare annars skulle du inte reagera i affekt med personligt riktade tillmälen om att jag är lat.
Och det är klart, hotas en stor del av marginalen som idag utgörs av saltet i räkningarna (och som regel skattefusk), tja då är det naturligt att man vill försvara sin guldkalv, den laglösa byggbranschen.
Det här är inga enkla saker för gemene man att sätta sig in. Arbetet är köparen till största delen okunnig i, detsamma gäller den djungel av lagar och regler som egentligen är tämligen verkningslösa då majoriteten av i instanser fällda byggföretag struntar i rekommendationer och domar.
Det visade nyligen utkommen statistik - byggbranschen är sämst av alla branscher, inte med lite marginal utan med en marginal som borde få en seriös och yrkesstolt hantverkare att skämmas.
Och så är det nog, antingen skäms man eller så blir man förbannad för att guldkalven håller på att springa ur hagen.
Men jag tror majoriteten föredrar att få svart på vitt för att undvika "missförstånd" med någon minuts arbetsinsats kontra att lägga ner betydligt mer tid i den juridiska djungel som byggbranschens föreskrifter och regler utgör.
Och ja, jag tycker det är statens ansvar att skydda sina medborgare mot starkare och oärliga krafter, detta sker i de flesta rättsstater genom lagstiftning.
Men det är klart, jag betalar skatt på mina inkomster så jag kanske har en annan och mer krävande inställning.

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
T
"De bolag som kan ser till att undvika privatnissar som du för ni är bara till besvär"

Haha, jaja, med det låter det som du tillhör de sämre lottade och tvingas slita ont hos besvärliga privatnissar.
Nej, jag är faktiskt ingen besvärlig privatnisse eftersom jag, som sagt, ALDRIG lejer hantverkare.
Utöver en 95%-ig risk att utsättas för bedrägeri och en hyfsat stor risk att jobbet blir dåligt utfört, eller inte utfört enligt beställning, får man som regel stå ut med en dryg och överlägsen attityd där man ofta känner sig som en sådan du kallar 'besvärlig privatnisse'.
Helst ska kunden enligt nygenerationen hantverkare bara öppna plånboken och hålla käft.
Det innebär inte att jag inte stött på bra och seriösa hantverkare, det har jag men de är äldre och idag antingen, sjukliga, pensionerade eller döda.
Den idag verksamma kåren, som regel medelålderskrisande egenföretagare/småföretagare, har inget med den gamla stammen hantverkare att skaffa. Den kan gå med hedern i behåll.
De har en helt annorlunda heders- och yrkeskod än dagens hantverkare är min bestämda uppfattning.

För att vara en som aldrig anlitat hantverkare så verkar du ha väldigt mycket erfarenhet av det?

• Gilla
Locke och 1 till
  • Laddar…
Ja nu tycker jag väl att generaliseringar och överdrifter går lite väl långt. Nog har jag mött helt värdelösa hantverkare i både 20 och 70 åra åldern på samma gång som jag träffat nogranna och affärsmässigt utomordentligt korrekta 25 åriga hantverkare också

• Gilla
Locke och 1 till
  • Laddar…
T
blackadder skrev:
För att vara en som aldrig anlitat hantverkare så verkar du ha väldigt mycket erfarenhet av det?
Jag har inte skrivit att jag aldrig anlitat hantverkare, bara att jag aldrig gör det.

T
Jag tänker mer helhetsintryck där både kompetens och affärsmoral ingår. Där har jag bara goda erfarenheter från den emeriterade delen.
Jag får uppfattningen att det idag mest handlar om att tjäna pengar, kunna köpa en Cheva SUV/större Pick-Up och åka runt på byn med och den driften är starkare än vad den nånsin varit.
Det var inte så riktigt förr.
Hela problematiken tror jag dock är symptomatisk med samhället i stort och det bottnar alltså i ett samhällsfenomen men det tar sig väldigt påtagliga och synliga uttryck i branscher med ekonomiska frihets- och trimningsmöjligheter.

Tobias: Det är jäkligt bökigt att köra byggmaterial i en Polo. Att snickarna kör större bil än dig får du nog tåla... :)

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Locke skrev:
Tobias: Det är jäkligt bökigt att köra byggmaterial i en Polo. Att snickarna kör större bil än dig får du nog tåla... :)
Exempel 1:
Träffade en gång på en byggare i en stor amerikansk pick-up (firmabil), som lyckades klämma in åbäket inkl. tvåaxligt släp i en hall på Byggmax. Tydligen blev vändradien för liten, och byggaren hade svårt att ta sig ut. "Jä.vligt opraktisk bil", sa han, varpå han kopplade loss släpet från bilen.

Tycker nog att minibussar, eller deras flakutrustade motsvarigheter är mest praktiska för byggare generellt. Stora pick-uper drar mycket bränsle (amerikanska, bensin) och kan inte lastas ordentligt, med t ex skivor.

Exempel 2:
En lokal byggfirma, ca 15 anställda. Bilparken bestående av små Renault-modeller, dvs för byggarna, de som tydligen är i behov av en stor bil. Firman har också en stor amerikansk SUV, med galet långt axelavståd. Den körs av firmans verkare, som nog inte ens haft ett oljefat på flaket ;).

Visst, det är firmaägarens ansvar, inkomster och utgifter. Poängen är att just stora SUV:ar kanske inte används till det de är gjorda för, samt att en svensk byggare klarar sig så mycket bättre med en minibuss. Vi får också hoppas att milersättningen inte gäller bilar som slukar 20 liter 95-oktanig i stadstrafik.

Jag kan inte låta bli att tycka det är lite roligt att ni fäster avseende vid vilka bilar hantverkarna kör med. :D

Men åter till saken - när tobiast argumenterar för mer lagstiftning och mer byråkrati så är han i ogjort väder - Sverige har som jag tidigare påpekat en mycket skyddande lagstiftning då den ena avtalsparten är näringsidkare och den andra är privatperson.

Nä, jag tror att tobiast överdriver en aning och att han helt enkelt inte har särskilt stor kunskap om konsumenträtt och den lagstiftning som redan finns för att skydda honom. Dessutom är ju den "juridiska djungel som byggbranschens föreskrifter och regler utgör" inte särskilt svårfattlig om man är läskunnig och normalbegåvad - ta exempelvis Hantverkarformuläret som Konsumentverket arbetat fram för att underlätta för de som inte vill gå in i djungeln. Använde du det när du avtalade om de tjänster du köpte tobiast? Om inte, varför?

De hantverkare som gör sig skyldig till bedrägeri torde heller inte vara särskilt många - (95 % enligt tobiast?) - det där är ju ett väldigt allvarligt brott som faller under allmänt åtal. Det låter ju helt otroligt att tobiast råkat så illa ut - men om så är fallet kan jag ju givetvis förstå att han inte vill ta hjälp av hantverkare längre.

Nä, jag tror att tobiast helt enkelt inte känner till vilka lagar han redan åtnjuter beskydd av "mot starkare och oärliga krafter" gestaltade av "medelålderskrisande egenföretagare/småföretagare". Haha, detta är ju bara för roligt! Vad är det för hantverkare han haft hos sig?

Lösningen för tobiast är givetvis att någon skall hitta på lite nya lagar - då blir allt bättre. Är det möjligen så att tobiast är politiker till yrket? ;)

Nåväl, jag tycker alltid att det är trevligt om man kan komma till någon slags samsyn ändå - tänk om tobiast kunde beskriva lite närmare på ett pedagogiskt sätt exakt vilka förändringar som skulle krävas i exempelvis konsumenttjänstlagen för att han skall känna sig tryggare? :rolleyes:

blackadder skrev:
Ungefär lika mycket som de hantverkare som vet allt om dåliga kunder utan att någonsin ha råkat ut för någon... :rolleyes:
Det är ju tyvärr på den här nivån diskussionen förs.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Jag tycker det finns massor med bra förslag i tråden som syftar till att komma tillrätta med myglet.
Det tråkiga är bara att dom flesta hantverkare i tråden antingen inte förstår eller så vill dom inte lösa frågan, båda varianterna förekommer, då dom menar att dom skulle förlora pengar och kunder på är öppen o ärlig process.

thomasx skrev:
Ungefär lika mycket som de hantverkare som vet allt om dåliga kunder utan att någonsin ha råkat ut för någon... :rolleyes:
Det är ju tyvärr på den här nivån diskussionen förs.

Ja, det känns som det är mycket hörsägen ibland, fast hittills har ju nivån varit förvånansvärt hög med tanke på tidigare trådar inom ämnet.

Om det verkligen i praktiken fanns sådana lagar som locke försöker göra gällande, skulle det inte finnas vare sig så många missnöjda och lurade kunder eller lurendrejare till entreprenörer som det gör. Och program som fuskbyggarna skulle inte ha något underlag.

Hur gör ni när ni handlar mat på tex ICA eller Coop?
Betalar och läser kvittot och efter det tar en diskussion med kassören/kassörskan om vilka hutlösa påslag det är på potatisen eller mjölken?

Fuskbyggarna är sensationsjournalistik och dessutom letar man ju upp de smaskigaste fallen som blir spännande att se på TV.

Min erfarenhet av dumma kunder begränsar sig till två fall - kortfattat var det så här:
Fall 1; Bostadsrättsförening. Ett jobb i storleksordningen 100 - 150 tkr plus moms. Arbetet påbörjas allt går fint ända tills vi inser att vi kommer att behöva göra ett hål i en av hyresgästernas lägenhet. Denne motsätter sig detta då hon hade något gruff med styrelsen i föreningen sedan innan och troligen ville jäklas lite. Vi informerar kunden om de faktiska omständigheterna (att vi inte får komma in i lägenheten och göra det vi måste). Beställaren avbryter arbetet på platsen och jag får ta hem gubbarna. Vi skickar givetvis faktura på det som ändå är gjort vilken brf:en bestrider. Efter lite brevväxling och hot om stämning får vi äntligen betalt och arbetet kan fortgå. För oss ställde det ju givetvis till en hel del problem eftersom hela vår planering sköts fram ett par veckor - vi fick alltså först väldigt lite att göra för att sedan helt plötsligt vara dubbebokade.

Fall 2; Kund vill ha arbete utfört på sitt sommarboende. Han vill ha fast pris och skickar ett underlag med bilder, lite ritningar och annat. Vi lämnar skriftlig offert med fast pris. Utöver vad som offereras står tydligt att milersättning tillkommer med utgångspunkt från kommunens centrum.

Av någon anledning blir kunden sur på något - jag minns helt ärligt inte vad det var. Vi rättar till vad det nu var som var fel men nu är kunden sur och påpekar att han fått en massa anmärkningar i samband med brandskyddskontroll. Dessa anmärkningar avser saker som vi aldrig offererat men han anser att vi skulle sett att mer behövde göras på fastigheten och gjort det utöver vad som offererats. Han begär också in detaljerad specifikation på milersättningen vilket han får i form av utdrag från körjournal. Han skickar en massa arga mail men bestrider aldrig fakturan utan kommer istället med nya frågor om precis allt. Det handlar om olika dokument som han vill ha på monterat material, bevis på att de anställda inte arbetar svart, bevis på att vi har en ansvarsförsäkring, bevis på att vi har en försäkring som avser garantier osv. osv. Efter ett par månader med den här typen av korrespondens (som efter ett tag sker med rekommenderat brev) så lämnar jag in en stämningsansökan.

Han kontrar med att skicka långa brev till tingsrätten där han återger samtal med personer på Skattemyndigheten, Bolagsverket, Patent och Registreringsverket osv. Han bestrider nu det ena efter det andra.

Jag bemöter allt sammans så gott jag kan och ser till att få intyg från Skattemyndigheten om att vi utfört massor av ROT-jobb de senaste åren, att vi betalar skatter och avgifter samt moms osv osv.

Jag ordnar tom. kopior på diverse försäkringsbevis och skriver ändlösa förklaringar till alla hans frågor - allt i förhoppning om att Tingsrätten skall kunna fatta beslut utan att vi behöver komma till förhandling.

Tyvärr görs bedömningen att en förhandling ändå behövs. Jag väljer (av omtanke för kunden) att inte ta hjälp av ett ombud utan företräder bolaget själv. Vid förhandlingen försöker domaren få oss att förlikas genom att jag skall halvera kontraktssumman vilket jag vägrar.

Efter någon timmes förhandling då båda parter fått komma till tals samtalar rätten enskilt med kunden. Efter det inser kunden att rent juridiskt har han inget att komma med. Det var nästan lite pinsamt ett tag då han snurrade runt med en massa cirkelbevis och rättens ordförande mer eller mindre fick berätta för honom vad han egentligen ingått avtal om.

För att inte skaffa mig en missnöjd kund och en ovän för livet så frågade jag kunden under en paus om han ångrat sig och var beredd att betala kontraktssumman. Han var väldigt ödmjuk och svarade genast ja. Då sade jag att om han betalade den och bjöd på en kopp kaffe så kunde vi glömma det här.

Efter pausen så berättade vi att vi var överens varpå notarien antecknade detta och avbröt förhandlingen.

Vi drack lite kaffe och kallpratade lite - sedan skiljdes vi åt. Kunden betalade ett par dagar senare och allt låter ju frid och fröjd MEN den verkliga förloraren var ju jag och mitt bolag. Jag hade lagt ner omkring 100 timmar på hela den där cirkusen. Dessutom slapp han betala ränta och förseningsavgift - men vad skall man göra? Hade jag krävt ersättning för min egen tid plus kanske ett ombud hade han istället för att fått betala kontraktssumman på omkring 80 tkr fått betala kanske det dubbla. Men då hade man som sagt blivit uthängd här på byggahus.se, Rejta och Eniro som oseriös, myglare och allt vad det är - trots att allt var hans fel.

Nä, efter det håller jag mig bara med företagskunder. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.