89 415 läst ·
897 svar
89k läst
897 svar
Får en hantverkare "salta" en faktura??
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Håller med till 100% om att det var ett märkligt resonemang. Vi har t.ex fått tag i en elektriker som vi är sjukt nöjda med. Han gjorde eljobbet åt bergvärmefirman när vi skaffade bergvärme och vi blev imponerade av hans noggrannhet och dessutom var han trevlig. Vi har nu anlitat honom för alla eljobb hittills och jag skulle aldrig ens drömma om att kolla efter nån annan. Jag vet inte ens vad han tar i timmen eller har för påslag och jag skiter i vilket! Och nej, jag är inte rik! Elkillen är snabb, noggrann, trevlig och priset har alltid kännts rimligt i förhållande till vad som gjorts. Kanske till och med billigt. Alla orkar inte hålla på att leta efter billigast möjliga för att kanske bli besviken hela tiden. Bra kundvård ska löna sig!Thomas Lundquist skrev:
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Seriösa hantverkare har orderböckerna fulla, så varför bry sig. Det är rötäggen som har problem, och skapar problem för sina kunder.thomasx skrev:
Man kan undra varför vissa kunder oftast prickar in ett rötägg till hantverkare...?
Av samma anledningar som andra branscher bryr sig, bl.a. för att man inte bara är kortsiktig i sitt företagande och ser till dagens läge i orderböckerna utan även tänker på framtiden, plus övriga i tråden redan nämnda anledningar m.fl. därtill, inte minst yrkesstoltheten och värnandet om det egna skrået.Freddy_kruger skrev:
Konstaterar att alla priser är angivna i menyn, att inga dolda avgifter tillkommer och att serviceavgiften är inbakad i påslagen och att man inte behöver betala servitören, sommelieren, kocken, kallskänkan och diskaren timlön samt att det inte utgår någon hyra för vinkylen och glasen. Och skulle vinet vara behäftat med smygkork byts det prompt ut mot ett nytt utan bök med omvänd bevisbörda, frånskyllningar mellan kock, sommeliere eller kallskänk.tank77 skrev:
Gläds till sist åt en väl fungerande service som kontrast till totalentreprenadkatastrofen hemma i köksrenoveringen...
Redigerat:
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Jag har inga dolda avgifter, ingen servicebils avgift eller orimliga påslag på material.thomasx skrev:Av samma anledningar som andra branscher bryr sig, bl.a. för att man inte bara är kortsiktig i sitt företagande och ser till dagens läge i orderböckerna utan även tänker på framtiden, plus övriga i tråden redan nämnda anledningar m.fl. därtill, inte minst yrkesstoltheten och värnandet om det egna skrået.
Det är så seriöst det kan bli tycker jag...
Oftast lämmnar jag inte ens en offert när det gäller löpande jobb, kunden nöjer sig med ett muntligt timpris.
Vill kunden kånka och släpa på spackelburkar och färg själv så får han givetvis göra det. Det blir oftast inte billigare, att köpa själv, om man vill ha den kvalitet som jag använder mig av.
99% av mina kunder har fattat detta, den sista procnten brukar fatta ganska snart.
99% av mina kunder återkommer gång på gång, eller rekomenderar mig hos grannen...
Blir jag seriösare kommer orderboken att svämma över...
Därför är jag inte orolig!
Ändå har branschen dåligt ryktigt, så dåligt att det till och med görs tv-program om det. Gör inte branschen något själv, finns risken att lagstiftarna gör något, och då blir du tvingad att följa regler som du annars kunde haft valfrihet att följa, om branschen sanerar sig själv.Freddy_kruger skrev:Jag har inga dolda avgifter, ingen servicebils avgift eller orimliga påslag på material.
Det är så seriöst det kan bli tycker jag...
Oftast lämmnar jag inte ens en offert när det gäller löpande jobb, kunden nöjer sig med ett muntligt timpris.
Vill kunden kånka och släpa på spackelburkar och färg själv så får han givetvis göra det. Det blir oftast inte billigare, att köpa själv, om man vill ha den kvalitet som jag använder mig av.
99% av mina kunder har fattat detta, den sista procnten brukar fatta ganska snart.
99% av mina kunder återkommer gång på gång, eller rekomenderar mig hos grannen...
Blir jag seriösare kommer orderboken att svämma över...
Därför är jag inte orolig!
Du kanske ändå tycker att det är ok för din del, och det må så vara, men det är inte dig som person eller enskilt fall vi diskuterar, i alla fal linte jag, det är branschen och problemen i den, och de problemen kan få konsekvenser även för de seriösa, inser du inte det?
Det är inte de seriösa hantverkarna som är problemet, det är det aldrig någon som sagt (vad jag sett i alla fall). Problemet är de oseriösa, och de kan bli ett problem även för de seriösa av nämnda anledningar. Attt stoppa huvudet i sanden och säga att det inte är något problem för att man själv är seriös riskerar vara kortsiktigt. Bara av de exempel som tagits upp i tråden ser vi att Taxi och fastighetsmäklarbranscherna har fått lagar, regelverk och statliga myndigheter att förhålla sig till. Fotografbranschen sköter sig själva. BKR och GVK är två exempel på hur delar av branschen sett och mer eller mindre blivit påtvingade att ordna regelverk m.m., de har kommit en go bit på väg även om det återstår mycket inom andra områden än just själva utförandet av hantverket.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Vad mer vill du att jag ska göra då???
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Frågan vi ska ställa oss är väl snarare, vad ska kunderna göra för att undvika rötägg!?
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Men om jag är en pissbitter hantverkare som beställt julbord till mig och mina andra kollegor (som ljuger,fuskar och river av konsumenter stålar) med insläpp 19:00 så händer detta!thomasx skrev:Konstaterar att alla priser är angivna i menyn, att inga dolda avgifter tillkommer och att serviceavgiften är inbakad i påslagen och att man inte behöver betala servitören, sommelieren, kocken, kallskänkan och diskaren timlön samt att det inte utgår någon hyra för vinkylen och glasen. Och skulle vinet vara behäftat med smygkork byts det prompt ut mot ett nytt utan bök med omvänd bevisbörda, frånskyllningar mellan kock, sommeliere eller kallskänk. Och gläds åt en väl fungerande service som kontrast till totalentreprenadkatastrofen hemma i köksrenoveringen...
![]()
Första chocken vi får att vänta i tjugofyra minuter i kylan trots att vi avtalat annat, men det stannar inte där. Den största chocken är att garderobsavgift inte ingår i den offerten/ menyn som jag fick av krogen.
Vi känner oss lurade och kränkta när vi tillslut lufsar ifrån krogen som vi vet har saltat fett
Ja visst, det är en del av det hela. Hur ska kunderna veta vilka som är rötägg? Gissa hur kunder i fotobranschen lätt kan känna sig trygga i att inte anlita rötägg.....Freddy_kruger skrev:
Ärligt talat, hur övertydlig ska jag behöva bli?
Det är när branschen själv inte klarar av att reglera sig på ett sådant sätt affärsrelationerna mellan företag och konsument resulterar i allt för många tvister som risken finns att lagstiftaren går in. Det måste finnas något sätt för kunden att skaffa sig den information som behövs för att avgöra skillnaden, och den infon kommer lämpligen från branschen själv, den seriösa delen av branschen....
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Du anser ju att hantverkarna ska lösa problemet med rötäggen, vad ska vi göra då???
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Så länge kunder tror att hantverkstjänster inte ska kosta något, och bara går efter lägsta timpenning så kommer de finnas rötägg.
Har ofta blivit uppringd och fått frågan, vad tar du i timman, vad kostar det per kvdrat etc.
Sen får jag höra att jag är dyrast, utan att kunden vet vad som ingår. Jag vet att några gånger har de billigaste inte ens haft material med i priset. (per kvadrat alltså).
Dessa kunder är inget att ha för man vet att de bara jagar lägsta tim/kvm pris, de vill inte ha en seriös hantverkare...
Jag har råd att offra dessa kunder... blir bara problem...
Har ofta blivit uppringd och fått frågan, vad tar du i timman, vad kostar det per kvdrat etc.
Sen får jag höra att jag är dyrast, utan att kunden vet vad som ingår. Jag vet att några gånger har de billigaste inte ens haft material med i priset. (per kvadrat alltså).
Dessa kunder är inget att ha för man vet att de bara jagar lägsta tim/kvm pris, de vill inte ha en seriös hantverkare...
Men Freddy, vart vill du komma? Problemen i branschen försvinner inte för att du har råd att offra vissa kunder.Freddy_kruger skrev:Så länge kunder tror att hantverkstjänster inte ska kosta något, och bara går efter lägsta timpenning så kommer de finnas rötägg.
Du ställde frågan vad jag ville att du skulle göra. När jag undrade om du ville göra något ändrade du frågan till vad "vi" ska göra, utan att specificera vilka du menar med vi, underförstått är det då "branschen". Det är för mig två helt skilda frågor, varav den senare är tämligen väl utförligt besvarad i tråden.