89 415 läst ·
897 svar
89k läst
897 svar
Får en hantverkare "salta" en faktura??
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Vi syftade till seriösa hantverkare
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Kanske dags att införa en märkning av hantverkare.
"Ärlig hantverkare" Där man skall uppfylla vissa saker gällande prissättning av material och arbete. Och utförande av arbetet.
Som kund vet man då man slipper en orimlig faktura med massa extra avgifter, stora materialpåslag mm.
Och att man får ett arbete utfört som följer byggnormer och lagar.
"Ärlig hantverkare" Där man skall uppfylla vissa saker gällande prissättning av material och arbete. Och utförande av arbetet.
Som kund vet man då man slipper en orimlig faktura med massa extra avgifter, stora materialpåslag mm.
Hur kan det vara så svårt att förstå att hantverkarbranschen har ett stort problem?
Bara för att det finns vissa enskilda individer, både hantverkare och kunder som inte ser detta. Men trots allt så kan man inte ta åt sig en helhetsbild om hur det verkligen ser ut.
Att tro att kunderna ska kunna rensa i träsket är osannolikt. Visst kunde det startas ett upprop med fackeltåg och hantverksbojkott för en månad eller så. Men detta är tandlöst och skulle även drabba alla seriösa hantverkare samt kunder i nöd.
Då återstår någon form av inre rensning var det logiska vore att nuvarande branschförbund skulle agera... troligtvis mer sannolikt att detta skulle kunna hända och att det kunde lyckas, men visst finns det tvivel även här. Sista och för dom flesta är ju att riksdagen driver igenom en reglering som vi kanske inte riktigt vill ha.
Vad skulle då branschen kunna göra... finns nog massor men några exempel kan vara:
1. Aktivt medlemsregister
2. Arrangera utbildningar med intyg
3. Fastlägga en standardiserad offert och faktura modell
4. Föra ett register över hur medlemmarna bedömts av sina kunder
5. Erbjuda juridisk rådgivning till sina medlemmar
osv osv
Visst finns fragment av ovanstående idag men inget som jag som kund kan påstå att jag ännu kan dra nytta av.
Bara för att det finns vissa enskilda individer, både hantverkare och kunder som inte ser detta. Men trots allt så kan man inte ta åt sig en helhetsbild om hur det verkligen ser ut.
Att tro att kunderna ska kunna rensa i träsket är osannolikt. Visst kunde det startas ett upprop med fackeltåg och hantverksbojkott för en månad eller så. Men detta är tandlöst och skulle även drabba alla seriösa hantverkare samt kunder i nöd.
Då återstår någon form av inre rensning var det logiska vore att nuvarande branschförbund skulle agera... troligtvis mer sannolikt att detta skulle kunna hända och att det kunde lyckas, men visst finns det tvivel även här. Sista och för dom flesta är ju att riksdagen driver igenom en reglering som vi kanske inte riktigt vill ha.
Vad skulle då branschen kunna göra... finns nog massor men några exempel kan vara:
osv osv
Visst finns fragment av ovanstående idag men inget som jag som kund kan påstå att jag ännu kan dra nytta av.
Ja, en del av problemet är väl att många hantverkare tycks anse att alla kunder skall utgå från att hantverkarna är oärliga och opålitliga och agera utifrån den inställningen för att säkerställa att de får en ärlig och pålitlig hantverkare, blir kunden lurad är det kundens eget fel verkar vara den allmänna uppfattningen bland hantverkarna, inte riktigt en åsikt som brukar gå hand i hand med professionalism. När det i praktiken är så att många kunder utgår från att hantverkarna är ärliga och pålitliga och därmed blir lurade när dom visar sig inte vara det. Det hela är egentligen ganska paradoxalt.Nimajneb skrev:Hur kan det vara så svårt att förstå att hantverkarbranschen har ett stort problem?
osv osv
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
thomasx: Jag har förklarat hur jag jobbar inga oseriösa påslag eller dålda avgifter. Ändå tycker du att jag borde göra något för att påverka branschen, men du har inte sagt VAD jag ska göra (utöver det jag gör)?
Eller är det jag som är trög?
Eller är det jag som är trög?
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Kanske dags för en märkning av kunder oxå...Zixten skrev:Kanske dags att införa en märkning av hantverkare.
Det finns lika många rötägg på båda sidor...
Har du förstått varför det är branschen och företagarna som av lagstiftarna i första hand åläggs att säkerställa kvalite, avtal osv i en avtalssituation mellan entreprenör och kund? I så fall borde du också ha bättre förståelse kring frågeställningen ovan. Det finns många sajter på nätet organiserade för att betygssätta företag och entreprenörer, men inte en enda motsvarande för att betygsätta konsumenter, inser du inte vad det beror på?Freddy_kruger skrev:
Redigerat:
Men eran, för hantverkarna i denna tråden finns inga rötägg till kunder, de har bara perfekta kunder, det har ju framgått i klartext otaliga gångereran skrev:
Finns ju ingen övre gräns för priser i en kapitalistisk fri ekonomi. Han kan ta 1000% i påslag på sitt material och 10 000 kr / tim i arbete om han vill, finns ingen lag som säger annorlunda.
Däremot om avtal funnits så är man skyldig att följa det.
Däremot bäddar man för chockräkningar om man inte avtalar med hantverkare innan, då passar de flesta på.
Min lösning på en slarvig ockerbransch är att göra ALLT själv. Släpper aldrig mer in en hantverkare i någon form i mitt hus.
Gör el, rör, snickeri, gräv, ja allt själv numer och slipper bli riunerad eller oroa mig för att man gör fel.
Det är ju inte raketforskning det handlar om direkt.
Däremot bäddar man för chockräkningar om man inte avtalar med hantverkare innan, då passar de flesta på.
Min lösning på en slarvig ockerbransch är att göra ALLT själv. Släpper aldrig mer in en hantverkare i någon form i mitt hus.
Gör el, rör, snickeri, gräv, ja allt själv numer och slipper bli riunerad eller oroa mig för att man gör fel.
Väl talat, men nu är det nog bäst att du hukar digtobiast skrev:Finns ju ingen övre gräns för priser i en kapitalistisk fri ekonomi. Han kan ta 1000% i påslag på sitt material och 10 000 kr / tim i arbete om han vill, finns ingen lag som säger annorlunda.
Härligt att du är händig och kan göra sakerna själv.tobiast skrev:Finns ju ingen övre gräns för priser i en kapitalistisk fri ekonomi. Han kan ta 1000% i påslag på sitt material och 10 000 kr / tim i arbete om han vill, finns ingen lag som säger annorlunda.
Men hur gör du tex med elbehörigheten? Du kanske har någon polare som kan hjälpa dig att "besiktiga" dina kopplingar och dragningar .
Kan ju bli lite stökigt om det skulle hända nått och försäkringsbolaget blir inkopplat..
Förresten vad jobbar du själv med?