118 läst ·
3 svar
118 läst
3 svar
Nordsjö väggfärg Original vs Pro
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 010 inlägg
Hej Byggahus.
Ska till att måla om och historiskt sett använt Hornbachs Sadolin, men nu har de gått över till Nordsjö vilken är dyrare.
En lokal mindre färghandlare säljer också Nordsjö så jag sonderar priserna där.
De sålde främst Nordsjös Pro, vilket är ca 30% dyrare än Original.
Är det värt pengarna att gå på Pro?
EDIT: Vet inte var jag fick classic från, bytte till original.
Ska till att måla om och historiskt sett använt Hornbachs Sadolin, men nu har de gått över till Nordsjö vilken är dyrare.
Redigerat:
Rent generellt har all färgutveckling de senaste 100 åren handlat om att det ska gå fortare för en målare att måla ett hus. Att få ner antalet varv man behöver måla och att minska tiden mellan två lager är således något som prioriteras över allt annat för den som lever på att måla.13th Marine skrev:
Hej Byggahus.
Pro-färgen bör således vara inriktad på detta, möjligen på bekostnad av andra egenskaper som fyllighet och livslängd.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 010 inlägg
Färghandlaren menade på att det var bättre täckförmåga så att det bara behövdes en strykning.G gmogmo skrev:Rent generellt har all färgutveckling de senaste 100 åren handlat om att det ska gå fortare för en målare att måla ett hus. Att få ner antalet varv man behöver måla och att minska tiden mellan två lager är således något som prioriteras över allt annat för den som lever på att måla.
Pro-färgen bör således vara inriktad på detta, möjligen på bekostnad av andra egenskaper som fyllighet och livslängd.
Jag litar inte på att vi själva målar så bra att en strykning räcker, så det blev original istället.
Det bekräftar ju vad jag skrev.13th Marine skrev:
Själv använder jag traditionell linoljefärg som kräver 3 dagars torktid mellan varven. Men grundfärgen är samma färg, bara utspädd. Och jag vill ändå inte måla igen på tre dagar när jag målat ett varv...
Men så får jag inte betalt heller.
Klicka här för att svara