Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Calore!
Jag passar på att "bumpa" min fråga till dig.

C
Calore skrev:
Självfallet borde INGEN elektriker eller röris befatta sig med något som kunden själv gjort eller anskaffat .

Varför?
Om inte kunden säger: -"det här har jag gjort...". Hur kan du känna till vem som dragit rören, eller elen?

Staffan
Det blir alltid vi som blir ansvariga för kundens fel. Jag måste alltid upprätta en entreprenad gräns.

• Älska
Appendix
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tråkigt för er. Men som jag alltid har sagt, det man inte har i huvudet får man ha i nävarna....

jag har inte för avsikt att googla för jag tror inte jag hittar nåt. Jag är förhållandevis säker på det.

Hoppas du är bättre röris än du har koll på juridik.
Jag har dålig koll på juridik, det erkänner jag.

Men jag vet att juridiken ALDRIG gynnar företag. Den gynnar gnälliga ljugande kunder, dessa har jag liksom de flesta hantverkare råkat ut för.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
F
C Calore skrev:
Jag har dålig koll på juridik, det erkänner jag.

Men jag vet att juridiken ALDRIG gynnar företag. Den gynnar gnälliga ljugande kunder, dessa har jag liksom de flesta hantverkare råkat ut för.
Der finns absolut skitkunder som jag inte önskar att nån hantverkare skulle behöva befatta sig med. Det finns också riktigt kassa hantverkare och av nån anledning har dessa alltid en större del ”ljugande gnälliga kunder”.

Hittar du nån åtalad röris eller nån röris som fått böter?

• Gilla
Bernieberg och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Du jobbar inte i byggvärlden va, de senaste 20 åren har jag varit på 20-30 stora byggen och det är enbart polacker som är byggare. Det finns inga svenskar.
Nej, jag är i IT-branschen. Där finns det gott om folk från Indien. Vissa är riktigt duktiga, andra mindre duktiga, ungeför se svenskarna.

Plockade polackerna på byggena potatis i Bydgosz förra veckan?
Är du polack?
Plockade du potatis förra veckan?
Annars faller tyvärr din logik platt.

• Haha
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Vi blir ju åtalade,, eller iaf får böta och ersätta skador. Det är därför vi har försäkringar
Ni får knappast böta, däremot mycket riktigt ersätta skador ni har åsamkat på grund av bristfälligt arbete. Det får jag som privatperson också göra. Däremot har jag ingen försäkring som täcker slarv och icke fackmannamässigt utförande. Därför är jag noggrannare än de flesta hantverkare och ser till att allt blir helt korrekt gjort.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Handlar det inte bara om att TS vill veta om han kan låta en elektriker koppla in det han dragit själv ?
Jo det precis vad det handlar om. Trådens titel är missvisande och dessutom postad i fel forumdel. Frågan har sitt ursprung just i ifall en elfirma får använda en installation som är gjord av en obehörig person. Där har elsäkerhetsverket i alla år hotat med lagbrott. Om de har på fötterna är en juridikfråga för det har inte prövats vad jag det, men så säger de, så det är vad de flesta elfirmor förhåller sig till. Så trådens egentliga och praktiska svar i denna forumdel för att alltid kontakta en elfirma i förväg.

C Calore skrev:
Självfallet borde INGEN elektriker eller röris befatta sig med något som kunden själv gjort eller anskaffat .
Det vore att hårddra det, men kärnpunkten här ligger i att man som elektriker gärna vill ha ett kvitto på att den anläggningsdel man ska ansluta är korrekt gjord. Detta är i lagens mening enkelt då den måste vara utförd med en behörig elinstallatör i ryggen. Så självfallet får man använda installationer som andra har gjort, för dessa personer förutsätts ha gjort en korrekt installation :rolleyes:

En obehörig person kan givetvis göra en korrekt installation. Men på myndighetsnivå är det givetvis inte godkänt, det är inget "kvitto" och sätter lagen ur spel. Så en elfirma behöver i dessa fall vara med från början. Man behöver kunna lita på att en elinstallation i grunden är korrekt.

Det förekommer antydningar i tråden om att man kan komma runt detta med "jag har dragit dessa rör själv men jag säger att en annan elfirma gjort det". Det vore korkat/omoralisk/farligt/etc....ett beteende som jag djupt skulle förakta.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, jag är i IT-branschen. Där finns det gott om folk från Indien. Vissa är riktigt duktiga, andra mindre duktiga, ungeför se svenskarna.

Plockade polackerna på byggena potatis i Bydgosz förra veckan?
Är du polack?
Plockade du potatis förra veckan?
Annars faller tyvärr din logik platt.

Du förstår vad jag menar , men du bara måste vara tvärtemot.

Polska hantverkare har inte någon utbildning alls, det är själva poängen. Och när sedan branschen får dåligt ryckte så är det ofta pga dessa. Inte alltid, men ofta. Detta vet ju ni också, men ni älskar billigt och lejer dessa skojare.
Vi svenska hantverkare, måste betala försäkring,arbetsgivaravgift, skatt,mmmmmmm och sedan när tex Corona uppstår så blir det 0 hjälp. Ett riktigt skit system.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo det precis vad det handlar om. Trådens titel är missvisande och dessutom postad i fel forumdel. Frågan har sitt ursprung just i ifall en elfirma får använda en installation som är gjord av en obehörig person. Där har elsäkerhetsverket i alla år hotat med lagbrott. Om de har på fötterna är en juridikfråga för det har inte prövats vad jag det, men så säger de, så det är vad de flesta elfirmor förhåller sig till. Så trådens egentliga och praktiska svar i denna forumdel för att alltid kontakta en elfirma i förväg.

Det vore att hårddra det, men kärnpunkten här ligger i att man som elektriker gärna vill ha ett kvitto på att den anläggningsdel man ska ansluta är korrekt gjord. Detta är i lagens mening enkelt då den måste vara utförd med en behörig elinstallatör i ryggen. Så självfallet får man använda installationer som andra har gjort, för dessa personer förutsätts ha gjort en korrekt installation :rolleyes:

En obehörig person kan givetvis göra en korrekt installation. Men på myndighetsnivå är det givetvis inte godkänt, det är inget "kvitto" och sätter lagen ur spel. Så en elfirma behöver i dessa fall vara med från början. Man behöver kunna lita på att en elinstallation i grunden är korrekt.

Det förekommer antydningar i tråden om att man kan komma runt detta med "jag har dragit dessa rör själv men jag säger att en annan elfirma gjort det". Det vore korkat/omoralisk/farligt/etc....ett beteende som jag djupt skulle förakta.
TS har mest troligt dragit el massa el i sin renovering och vill komma på hur han ska kunna få en elfirma att stå för det.

F
C Calore skrev:
Du förstår vad jag menar , men du bara måste vara tvärtemot.

Polska hantverkare har inte någon utbildning alls, det är själva poängen. Och när sedan branschen får dåligt ryckte så är det ofta pga dessa. Inte alltid, men ofta. Detta vet ju ni också, men ni älskar billigt och lejer dessa skojare.
Vi svenska hantverkare, måste betala försäkring,arbetsgivaravgift, skatt,mmmmmmm och sedan när tex Corona uppstår så blir det 0 hjälp. Ett riktigt skit system.
Har en Polsk hantverkare ingen utbildning? Och det baserar du på vilka begåvade iakttagelser?

som en liten parentes så vill jag bara tala om att jag skulle kunna börja marknadsföra mig som snickare imorgon och börja ta byggjobb..... jag är svensk och jag har ingen snickarutbildning.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
C Calore skrev:
Det blir alltid vi som blir ansvariga för kundens fel. Jag måste alltid upprätta en entreprenad gräns.
Näää. Nu hittar du på igen!
Om kunden dragit rör i badrummet, och du i köket, eller på annat vis där era arbeten möts. -Inte tusan blir du "ansvarig för kundens fel"!

Staffan

Staffans2000
C Calore skrev:
TS har mest troligt dragit el massa el i sin renovering och vill komma på hur han ska kunna få en elfirma att stå för det.
Citat fsn.
Och det baserar du på vilka begåvade iakttagelser?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
I den här typen av trådar är alltid elektriker och andra hantverkare noga med att installationen skall följa alla lagar och regler, och nåde den hemmapulare som råkat spika upp en kabel eller ett VP-rör på väggen.

Tyvärr har jag svårt att ta det på allvar, då många (de flesta?) samtidigt sysslar med illegal förvärvsverksamhet, som totalt sett kostar samhället 65-70 miljarder per år. (Källa, Skatteverket)
Här kan vi endast spekulera i vilken nytta dessa pengar hade kunnat gjort, speciellt i dessa tider av Corona.

Så ja, innan man börjar gapa om att följa lagar och regler bör man vara väldigt noga med att städa upp sin egen bakgård.

D dast skrev:
I den här typen av trådar är alltid elektriker och andra hantverkare noga med att installationen skall följa alla lagar och regler, och nåde den hemmapulare som råkat spika upp en kabel eller ett VP-rör på väggen.

Tyvärr har jag svårt att ta det på allvar, då många (de flesta?) samtidigt sysslar med illegal förvärvsverksamhet, som totalt sett kostar samhället 65-70 miljarder per år. (Källa, Skatteverket)
Här kan vi endast spekulera i vilken nytta dessa pengar hade kunnat gjort, speciellt i dessa tider av Corona.

Så ja, innan man börjar gapa om att följa lagar och regler bör man vara väldigt noga med att städa upp sin egen bakgård.
Du menar svartjobb. Tyvärr är dessa så gott som.helt utrotade. Synd, jag skulle gärna göra många sådana jobb, för som det sades
-vad fan får jag för skattepengarna?

F fsn skrev:
Har en Polsk hantverkare ingen utbildning? Och det baserar du på vilka begåvade iakttagelser?

som en liten parentes så vill jag bara tala om att jag skulle kunna börja marknadsföra mig som snickare imorgon och börja ta byggjobb..... jag är svensk och jag har ingen snickarutbildning.

Jag baserar det på mina egna ögon. Om man kopplar in fjv rakt in i radiatorsystemet utan en fjv vvx, ja då har man inte gått vvs gymnasiet iaf .

Fairlane
Nu riskerar tråden komma ifrån sin ämne och jag bidrar med ett inlägg till för detta. :oops:

Jag tycker nog att Calore har en poäng i att allt elarbetare och allt VVS-arbete ska hanteras i lagen så att folk som inte har rätt certifiering (eller ansluten till rätt företag) ska stoppas. Jag tycker dock att det ska utökas till alla branscher, inte bara dessa två.

* Om jag har X antal löpmeter trall hemma ska snickaren inte få använda dessa när hen bygger mig nya altan.
* Installation av programvara på datorer skall endast få utföras av certifierad personal (hur många hempulare har inte klantat till det för sig?)
* Inköp av dator skall endast få ske via certifierade IT-tekniker
* Mobiltelefoner skall endast få säljas i särskilt godkända butiker. Vill nu ha en ny app på din mobil? Gå till en certifierad app-installerare, inget hempul.
* Tanka bilen? Det ska endast utföras av certifierad personal. Det har hänt olyckor vid pumparna med folk som tankar fell bränsle, folk som röker, folk som kört iväg med bilen när pumpen fortfarande varit inkoppad i bilen (det sista vet jag personligen en som gjort)
* Sist men inte minst, forumskrivande ska endast få utföras av certifierad personal så allmänheten inte tvingas läsa felaktigheter.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
MrDizzy och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.