F Fredrik Sjödin skrev:
Detta att reglera försäljning av elmateriel togs upp i utredningen 2013 men förkastades tidigt eftersom det skulle strida mot principen om fri rörlighet för varor och tjänster inom EU.
Nåt bra ska man ju ha EU till.

Jag undrar om det finns någon undersökning på om hempulande blivit säkrare pga. bättre tillgång till bra materiel eller om sådana undersökningar är paria eftersom man redan bestämt att hempulande är dåligt.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Men det är klart att hempulande blivit säkrare. Förr använd hempulare telefonkablar och sockerbitar. nu använder hempulare hager, Schneider eller Biltema. Och även fast Jag verkligen hatar att Jobba med Biltema eller Malmbergs håller de oftast en acceptabel säkerhetsnivå. (men de är notoriskt svårjobbade Däremot borde privatimport från Kina eller Amazon förbjudas.)

G guld-ivar skrev:
Ja men det är ju rimligt. Tullen slutar leta knark och börjar söka elmateriel.
Hade elbranschen fått som den velat så hade det varit fängelse på innehav av strömbrytare o uttag

• Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Hade elbranschen fått som den velat så hade det varit fängelse på innehav av strömbrytare o uttag
Det skiljer den inte från någon annan bransch.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nåt bra ska man ju ha EU till.

Jag undrar om det finns någon undersökning på om hempulande blivit säkrare pga. bättre tillgång till bra materiel eller om sådana undersökningar är paria eftersom man redan bestämt att hempulande är dåligt.
Men snälla, när jag en gång för nästan 50 år sedan startade min elektrikerbana hade företaget en butik där dom sålde till allmänheten allt installationsmatr. som någon kunde önska. Och så har det under min tid varit på dom allra flesta orter. Så tillgången på proffsmatr. för hempulare har varit mycket god. Däremot har det väl genom åren saknats lite kunskaper om vad och hur div matr. ska användas.
SÅ jag är övertygad om att säkerheten på intet sätt ökat pga bättre tillgång på matr.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Men varför lyssnar bara politikerna på elbranschen då?

K karlmb skrev:
Men varför lyssnar bara politikerna på elbranschen då?
Jag ger mig inte in i den diskussionen. Det finns redan 1000-tals inlägg om det här på forumet. Förmodligen har du läst.

J Johan456 skrev:
Hur tänker du nu? Har du hört någon gång i historien att biltillverkare vill ha bilreservdelar på det sättet, eller rörbranchen, el kylbranschen, javisst ja vi har ju apoteken

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men snälla, när jag en gång för nästan 50 år sedan startade min elektrikerbana hade företaget en butik där dom sålde till allmänheten allt installationsmatr. som någon kunde önska. Och så har det under min tid varit på dom allra flesta orter. Så tillgången på proffsmatr. för hempulare har varit mycket god. Däremot har det väl genom åren saknats lite kunskaper om vad och hur div matr. ska användas.
SÅ jag är övertygad om att säkerheten på intet sätt ökat pga bättre tillgång på matr.
Ja du när jag skulle bygga mitt första hus så fanns det ingen som sålde till privatpersoner utom en elgrossist dit man fick komma på kvällen för annars blev elgubbarna förbannade. Och jag ska säga dig att behöver man något som inte finns på typ classe o har brottom o går in till någon grossist då är det hysch hysch fortfarande för annars blir elgubbarna fortfarande upprörda

E elmont skrev:
Och ändå köpte många vad de kom över på Obs! Bygg. Men nu var det ju skrårepresentanten och inte jag som tog upp att det på tidigt tiotal lades förslag på att förbjuda gemene man att handla elmateriel och jag kan ärligt talat inte tänka mig att förslaget kom från några andra än skrået självt.

Så att enstaka elfirmor sålde materiel till enskilda för 50 år sedan är kanske trots allt något annat än den storskaliga handel som sker nu, i butik och på nätet.

Inte enstaka som sålde utan dom allra flesta. Och talet om att förbjuda till "privata" har cirkulerat, minst sedan jag började, hos enstaka individer med motivet att det var inte tillåtet för "privata" att utföra installationsarbete.

K kortis skrev:
Ja du när jag skulle bygga mitt första hus så fanns det ingen som sålde till privatpersoner utom en elgrossist dit man fick komma på kvällen för annars blev elgubbarna förbannade. Och jag ska säga dig att behöver man något som inte finns på typ classe o har brottom o går in till någon grossist då är det hysch hysch fortfarande för annars blir elgubbarna fortfarande upprörda
Du kan ta vilken bransch som helst så finner du att privatpersoner har vissa problem med att handla hos grossister så det är inget unikt för elbranschen.

E elmont skrev:
Du kan ta vilken bransch som helst så finner du att privatpersoner har vissa problem med att handla hos grossister så det är inget unikt för elbranschen.
Men då finns det i dagligvaruhandeln

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Mitt föräldrahem och alla andra äldre hus som saknar signatur? Är det väggrivning som gäller då?

Staffan
Shit, nu gör du mig nervös. Menar du att mina gamla Bergmannrör inspikade bakom masonit inte uppfyller dagens nybyggnadsregler?

Behåller nog min OVIR i stället, känns tryggast så.

Har du några telefonnummer till Polen eller Rumänien ifall jag skulle ändra mig?

E
A Anders_Nilsson skrev:
Shit, nu gör du mig nervös. Menar du att mina gamla Bergmannrör inspikade bakom masonit inte uppfyller dagens nybyggnadsregler?

Behåller nog min OVIR i stället, känns tryggast så.

Har du några telefonnummer till Polen eller Rumänien ifall jag skulle ändra mig?
Ganska förvirrat inlägg.
Nya regler som kommer gäller ju som regel inte retroaktivt. Har du skäl att misstänka felaktigheter eller för den delen hempul?
Bergman+masonit?

Vad ska du göra med Polen och Rumänien?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.