110 565 läst ·
827 svar
111k läst
827 svar
Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?
Jag pratade med elektriker nu när det är badrumsrenovering hemma.C Calore skrev:
Där sa han att tidigare kunde de låta kundens plattsättare/snickare dra rör och kablage och sen koppla in.
Detta är ej längre tillåtet enligt riktlinjer/domar så de måste åka ut minst tre gånger. För att koppla ur el. För att dra rör och kablar och för att driftsätta anläggningen.
Motiverat med att de måste kunna garantera hur det ser ut i väggarna/tak och det räcker inte bara att mäta upp.
I detta fall har jag ju totalentreprenad så jag bara frågade av ren nyfikenhet då det inte var så för 8 år sen.
Du får gärna ringa mig så skall du få all dokumentation som skall vara medT tgr_se skrev:Jag ringer dig nästa gång! SMK?
Jag har anlitat stora elfirmor fyra gånger på tre adresser för att göra större jobb som byta central.
Jag har aldrig fått dokumenten för egenkontrollprogram fastän jag frågat om jag inte borde få det.
Jag har aldrig fått dokument om laster eller dimensionering. På landet i skogen fick jag svar ”jag använder alltid typ C” när jag frågade om utlösningsvillkor.
Är det fakturan som är dokumentet på att allt är ok med datum så har jag fått den!
Hade varit trevligt att faktiskt fått lite dokument![]()
Tråkigt att alla inte tar det seriöst men så är väl livet
Om mitt hus är byggt på 70-talet, måste jag få hit samma pensionerade elektriker från samma (för 20 år sedan) nerlagda firma för att byta ut ett element?U i CAR skrev:
Hej! Jag passar på att ställa dig en fråga eftersom du verkar kunna en del i ämnet. Jag har en firma som nu har fått sätta fyra slangar( summa 6 meter) från källaren till våning 1 av 2. (inga el ledningar finns) Snart ska plan göras för husets första våning om 5 år kanske ja kan bygga färdigt våning 2. Måste jag alltså ha samma elföretag i dessa tee moment? Funderar på om det varit ett annat bolag en liten enskild firma som kanske gått i graven. Hur fungerar det i ett sådant fall? Jag har alla väggar öppna tills ledningarna blir dragna, men är nyfiken på hur detta fungerar. Mvh
Nej, självklart kan vilken annan el-firma som helst ta vid där din gamla firma slutade. Kan hända att det är effektivare att använda den gamla om de kan anläggningen på sina 5 fingrar men jag skulle tro att det spelar mindre roll.
Så länge den nya firman inte direkt ser att det nog inte varit en elfirma i farten utan någon glad amatör som du och jag förstås...
Det sjuka är faktisk om man skall hårdra det så är det olagligt att montera ett tomt vp i vägg...ingenstans haglar olagligheter som kring elinstallationer hos privatpersoner skulle jag tro ...J Jocke Best skrev:Nu råkade jag bara ramla in i denna tråden då jag kollade senaste trådar, och jag har eg ingen åsikt, men eftersom jag gillar diskussioner och har tråkigt..var och när uppstår lagbrottet? Om det är klart förbjudet att dra rör och sätta dosor utan kabel i, då skulle det innebära att om jag åker och köper lite vp-rör på Biltema och spikar upp dom lite random på väggen, tillsammans med tomma dosor, som en konstinstallation, så kan jag sedan polisanmäla mig själv? Eller uppstår lagbrottet i samma stund som en kabel dras fram genom dom? Blir mitt lagbrott så att säga fullbordat långt senare? Då har jag ju begått ett lagbrott utan att veta om det. Skulle vara roligt att dra en kabel genom ett VP-rör inne på Biltema, och ringa 112![]()
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
jo fast det där har ju avhandlats flera ggr i tråden redan. Olagligt ja men ingen lär någonsin åtalas och fällas för det.Å Åbyfor skrev:
så sant, dock är lagen lite löjeväckande då det bör vara lagligt att lägga in ett annat rör i väggen bara det inte är nämnt elmaterial. Men men det får va så det stör inte mig så...S Stefan1972 skrev:
det viktiga är ju att när röret sitter där, korrekt finns inget olagligt med det röret. Bara personen som då satte upp det. Men röret är inte olagligt. Det är en brutal skillnad som många blandar ihopS Stefan1972 skrev:
om nu elsäkerhetsverket vill ha dessa förbud så skulle man väl kunna för sin egen fastighet kunna gå en enklare kurs och sedan få dra egen el som vp-rör, sätta dosor montera brytare o dra el mellan dessa sedan skulle ju någon inspektör kunna kontrollera allt, det är väl bättre än alla dessa fuldragningar. Ja ja Sveriges bästa fackförening skulle skrika högt men säkerheten skulle nog bli bättreJ Joakim Nilsson skrev:I min värld finns inget förbud alls mot att koppla in något eller använda rör som någon annan monterat, så länge som det som är monterat uppfyller kraven.
I de fall man kommer till en befintlig anläggning så får man anta tills något annat visar sig att anläggningen uppfyller de krav som ställs, alternativt de krav som ställdes på den tiden den ursprungliga installationen gjordes.
Den som utför elinstallationer SKA vara auktoriserad alternativt jobba under överinseende av någon med auktorisation.
Om jag som elektriker kommer till en anläggning där jag vet att det är en privatperson som dragit rör, monterat dosor osv. Så är det enligt min mening inte på något sätt "olagligt" för mig att dra kabel, koppla, och driftsätta så länge jag kan vara säker på att installationen blir komplett och enligt konstens alla regler. Men hur ska jag kunna veta det om väggarna är stängda? Det är nog ofta här som skon klämmer.
Privatpersonen som dragit rören å andra sidan har helt klart begått ett lagbrott.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag har rensat bort em mängd Off Topic inlägg, borde troligen rensat ännu mer.
Håll tråden till ämnet!
/moderator
Håll tråden till ämnet!
/moderator
Här är ett exempel på ett påstående från en medlem vars kunskaper inom området jag har stor respekt för.Bo.Siltberg skrev:
Men jag har svårt att se att man helt kategoriskt kan säga att en firma inte får koppla in en kabel som någon annan har förlagt. Vart finns regelverket som reglerar det?
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Fast det blir väl bara ett stycke ur en helhet...............Visst är det så att man inte får men efter bruklig kontroll av det hela så finns ju möjligheten att de mycket väl kan koppla in den. Men den kontrollen kan ju i en del fall bli dyrare än att elfirman dragit kabeln från första början. Det beror ju helt på den som slutför allting. De kan mycket väl lita på att den som dragit tråden gör det rätt och motsatsen är ju att de avsäger sig jobbet helt. Det får ju vardera elfirma avgöra.useless skrev:
Jo, men problemet är att det i flera trådar kategoriskts hävdas att firman inte får använda [kabeln|röret|dosan|etc]. Visst, är det fel sorts materiel, taffligt installerat eller omöjligt/svårt att kontrollera så förstår jag att elfirman inte vill använda prylarna, men vart finns regeln om att dom inte får? Och vart drar man gränsen i så fall? Gäller det all befintlig materiel eller bara den firman godtyckligt anser är oanvändbar?
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Problemet är nog mer att man använder lagtexten som något man kan använda fullt ut ordagrant. Visst skulle man i teorin kunna göra det men så fungerar det ju inte i praktiken. Det är väldigt många teoretiker här på det viset. Med detta sagt så menar jag ju inte att man ska strunta i lagar och regler. De finns ju där av en anledning men man kan samtidigt inte säga att en olagligt dragen tråd eller tomrör är något som blir åtalsbart för det.
Nej det går aldrig att få det till att man inte får. Precis som TS flera gånger varit inne på och säkert själv förstår men där det sen likt en boxboll dyker upp i trådar igen liknande mer eller mindre vettiga påståenden.S Stefan1972 skrev:
Förvånar mig en del att så många hänger upp sig kring detta. Är ju två helt skilda sidor dvs att någon gör olagligt arbete dock korrekt och som sen en annan aktör efter sina regelverk kan välja använda om kraven uppfylls.