10 821 läst ·
55 svar
11k läst
55 svar
Får en egenföretagare åtgärda sina egna skarvkablar och elmaskiner?
Det är jag helt med på för det är en "installation". Troligtvis utgör "apparaten" eller "maskinen" när den med hjälp "matriel" är "inkopplad" på nätet en "anläggning". Typ.
MickeM skrev:Satt och läste igeom lite frågor och svar från elsäkerhetsverket och då dök denna fråga upp, vet inte om denna klargör lite.
Fråga
Vilken "kompetens" behöver man för att få utföra ändring eller reperation av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning såsom industrimaskin, maskinsystem, lyft- och tansportanordning?
Svar
Elsäkerhetsverkets föreskrifter om behörighet m.m. för elinstallationsarbete gäller ej vid arbete på maskin, apparat, bruksföremål etc. Lämplig kompetens är erfoderligt yrkeskunnande och kunskap om hur arbetet skall utföras på produkten ifråga
Den som utför eller ansvarar för arbetet ansvara även för att det blir riktigt utfört och tar ansvar för att produketen även efter åtgärden uppfyller god elsäkerhetsteknisk paxis.
------
Det kan oxå nämnas att för anslutning eller losskoppling av fast ansluten maskin eller anordning gäller föreskrifterna om behörighet.
Jag skickade denna fråga till Elsäkerhetsverket
Hej!
Läste en diskussion på nätet om vad som är tillåtet att göra i bostaden.
En av deltagarna hade frågat er om det är behörighetskrävande eller inte att göra en 3-fas skarvsladd och om man får byta ut en trasig kopplinsanordning på en befintlig sådan.
Ni svarade: I hemmet är det tillåtet att byta eller tillverka en trefas skarvsladd om
Du har erfoderlig kännedom, ELSÄK-FS 1996:2 4 §.
Min undran är hur ändringarna i ELSÄK-FS 1999:4 4 § ska tolkas. Som jag ser det har hela den paragrafen skrivits om och i den nya finns inget som tillåter arbeten med skarvsladdar.
och svaret blev
Hej
I ändringsföreskriften ELSÄK-FS 1999:4 togs 1:a punkten i 4 § bort. I dag räknas skarvsladden som en produkt och den är inte behörighetskrävande.
Hälsningar
Ronny Press
Elsäkerhetsverket
Administration
Box 4 68121 Kristinehamn
tel +460550-858 73
Huruvida detta också gäller för skarvsladdar i tillfälliga anläggningar undandrar sig mitt bedömande.
Vad bra att det nu kommit ett svar. Då släpper jag frågan. Tack Jaspen!
jaspen skrev:Här torde ELSÄK-FS 1996:2 Elsäkerhetsverkets föreskrift om behörighet m.m vid elinstallationsarbeten samt allmänna råd om tillämpningen av dessa; gälla främst 3§ 3 punktsatsen " 3. Utförande, ändring eller reparation av tillfällig anläggning där arbete kräver verktyg."
Vilket betyder att en skarvsladd ingående i en tillfällig elanläggning inte får repareras av någon som inte har behörighet eller är yrkesman som arbetar under överinseende av elinstallatör om det kräver verktyg.
Däremot så kan man avlägsna skarvsladden ifrån den tillfälliga elanläggningen och där reparera den i lugn och ro. Då gäller reglerna i enlighet med Elsäkerhetsverkets svar.
Det beror väl på hur lång sladden är;o Vad är du ute och far efter nu pellefant?
Vi har varit i kontakt med Elsäkerhetsverket i frågan och fått svaret att till exempel stå i den tillfälliga elanläggningen och bara dra ur sladdar för att tex byta ett stickpropp så är det ett behörighetskrävande arbete i enlighet med ELSÄK-FS 1996:2 mm.
Om du däremot ersätter kablenm med en ny och tar den trasiga till en verkstad i den tillfälliga elanläggningen en container utrustad för detta ändamål så är det inte ett behörighetskrävande arbete.
Orsaken till detta är att man ser att stå ute i anläggningen och byta denna kontakt är ett stressande arbete vilket ökar riskerna och en van yrkesman bör klara detta bättre än en lekman. Stämmer inte alltid men så tänkte man angående detta och regelverket ser då ut som det gör.
Om du däremot ersätter kablenm med en ny och tar den trasiga till en verkstad i den tillfälliga elanläggningen en container utrustad för detta ändamål så är det inte ett behörighetskrävande arbete.
Orsaken till detta är att man ser att stå ute i anläggningen och byta denna kontakt är ett stressande arbete vilket ökar riskerna och en van yrkesman bör klara detta bättre än en lekman. Stämmer inte alltid men så tänkte man angående detta och regelverket ser då ut som det gör.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Känns om att vi för länge sedan passerat stadiet med att klyva hårstrån i denna tråd, vi är nu nere på att klyva atomer.
Jag stänger snart.
Jag stänger snart.
bra att få veta vad som gäller egentligen. när jag ställt liknande fråga på jobbet till diverse elfackfolk så har ingen kunnat svara var gränsdragningen går.rockles skrev:Vi har varit i kontakt med Elsäkerhetsverket i frågan och fått svaret att till exempel stå i den tillfälliga elanläggningen och bara dra ur sladdar för att tex byta ett stickpropp så är det ett behörighetskrävande arbete i enlighet med ELSÄK-FS 1996:2 mm.
Jag sommarjobbade på en hyrfirma när jag var 14-15 år, och höll på med just skarvkablar. Det fanns testutrustning (islolationsprov, fasföljd), men den användes sällan. Såg kabeln hel ut utifrån var det bara att rulla upp, märka med längd och ut med den igen...Mikael_L skrev:
Servade även en hel del 9 kW värmefläktar. Intagen på dem hade en tendens till att bränna, så såna bytte jag en hel del med.
Knappast behörig...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Färg flagnar av på taket efter ångmaskin - hur ska det åtgärdas?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur åtgärdar man ”livsfarlig” trappa?
Byggmaterial & Byggteknik -
Åtgärda missfärgad mur
Fasad -
Vad är er erfarenhet av återkommande problem efter åtgärdad fuktskada?
Försäkringar -
Åtgärda sönderkörd infart kortsiktiga och långsiktiga lösningar.
Grund & Markarbeten