snickarboden skrev:
SawSaw>Som arbetsgivare ja men som egenföretagare utan anställda så är det enbart en person som omfattas av det regelverket och det är jag själv.
Precis, arbetsmiljölagstiftningen gäller inte dig som egen företagare utan anställda så länge du är ensam men så fort du kliver in på en arbetsplats där det befinner sig andra arbetare så gäller den för dig också, för de andras säkerhet!

snickarboden skrev:
Sen det där om normal skötsel så får jag enligt föreskrifterna även lov att byta anslutningsdon upp till 400V 16A, var snäll och definiera anslutningsdon för mig.
Rätt märkligt att jag skulle få lov att byta ett don men inte göra detsamma på en skarvsladd *S*
Faidros>Det står ingenstans i 2006:1 att det ställs krav på behörigheter utan enbart att de som arbetar där risker för elskada finns skall ha tillräcklig utbildning etc. D v s rätt allmänt hållen men det är självklart att om man har en elektriker i ett företag så har denna då hand om underhåll etc.

/Kent
Skillnaden mellan arbete och fritid är att hemma är det i största utsträckning du själv som använder din egen materiel. På arbetet är sannolikheten väldigt stor att någon annan också nyttjar din elektriska utrustning, t.ex kopplar in sig på din byggcentral eller lånar din skarvkabel. Kom inte och säg att du aldrig någonsin lånar ut dina grejer! Det ställs hårdare krav på materielen i arbetet än hemma, både från Elsäkerhetsverkets sida och Arbetsmiljöverkets, därför gäller reglerna annorlunda för dig i arbetet och på fritiden!

snickarboden skrev:
Dessutom, gravedigger, skall jag vara ännu mer "omogen" nu men jag frågar dig hur många behöriga elektriker som tillverkar skarvkablarna som säljs på t ex Biltema, enligt dig så skulle det ju krävas *suck*

/Kent
Skulle bli rätt dyra kablar då... :D

Tillverkaren ska ju garanterar att produkten uppfyller alla krav enligt CE. Om han sedan har en flock apor som skruvar ihop kablarna spelar ingen roll så länge kablarna uppfyller kraven.

Lite OT:
Är det ingen som ser det absurda i detta? På inget sätt är kontakteringen till skarvdonet svårare att göra rätt om det nyttjas hemmavid eller på arbetsplatsen, oavsett hur man läser paragraferna.

Frågan är om vi vill ha ett samhälle som likt USA drivs av stehårt strikt ansvar och otaliga "idiotiska" rättsprocesser. Alla arbetande måste gardera sig för allt i sitt arbete, vilket leder till värre och ännu mer absurda situationer.

Låt mig ta några exempel:

Badvaktens jobb är att se till att ingen druknar vid badstranden. När hans skift slutar måste han utrymma badplatsen och dokumentera att så är gjort. De som vill fortsätta bada måste först gå över gatan till "neutralt område" för att sedan återkomma 5 min efter det att badvakten gått hem. Risken för en drunkning har inte ändrats, men badvakten har garderat sig mot en stämning.

Räddningstjänsten rycker ut till en trafikolycka. En äldre kvinna har blivit påkörd bakifrån och hon vill inte ha någon nackkrage, trots att man befarar rygg/nackskador. Räddningstjänsten måste då, trots att kvinnan får akut hjälp, be henne fylla i en blankett där hon uttryckligen avstår behandlingen. Så att hon inte kan stämma räddningsjänsten i efterhand.

Det finns många, många fler exempel och jag tycker att debatten drar åt det hållet. Vi måste fråga oss om vi gillar den utveckling som sker. Att inte få laga sin skarvkabel är ju rent idiotiskt. Vill vi ha den framtidsvisionen, om inte är det dags att agera. Tänkt bara tanken att i det samhället finns det utrymme för ännu fler advokater!

Men trots allt så har jag hittat vanliga sockerbitar mitt på en sladdvinda snyggt tejpat så att all fukt blev kvar. Att någon akut gjorde en sådan skarvning för att kunna slutföra ett viktigt jobb kan jag tänka mig men att permantenta lösningen och ställa tbx vindan är vidrigt.

Mikael_L
Va bra att du startade en ny tråd, nu 20 posts... ;)

snickarboden skrev:
Dessutom, gravedigger, skall jag vara ännu mer "omogen" nu men jag frågar dig hur många behöriga elektriker som tillverkar skarvkablarna som säljs på t ex Biltema, enligt dig så skulle det ju krävas *suck*
/Kent
Och hur är det med kablar som hyrs in från hyrfirmor, hur vet man att dom har servats av behöriga elektriker. (Jag misstänker att det är firmas egen personal som sitter och byter trasiga handskar helt utan behörighet)

norrbottenstorpet skrev:
...Frågan är om vi vill ha ett samhälle som likt USA drivs av stehårt strikt ansvar och otaliga "idiotiska" rättsprocesser. Alla arbetande måste gardera sig för allt i sitt arbete, vilket leder till värre och ännu mer absurda situationer....
... och jag tycker att debatten drar åt det hållet. Vi måste fråga oss om vi gillar den utveckling som sker. Att inte få laga sin skarvkabel är ju rent idiotiskt. Vill vi ha den framtidsvisionen, om inte är det dags att agera. Tänkt bara tanken att i det samhället finns det utrymme för ännu fler advokater!
Jag läste en gång: Livet är en sexuellt överförd åkomma med 100% dödlighet. :D OT. javisst

Nu 21 posts :rolleyes:

snickarboden skrev:
gravedigger>Hmm, du anser med andra ord att elsäkerhetsverket svarar fel men du har rätt? Jaja *S*

Anslutningsdon är följande... sammanfattande benämning för olika slags uttag, intag, skarvdon o dyl.

Nu är detta från en äldre utgåva av starkströmsföreskrifterna men det skulle förvåna mig mycket om de ändrat på definitionerna och hinner inte leta i den nya på nätet nu.

/Kent
Givet att texten under ELSÄK-FS 4 § 1999:4 ersätter texten under ELSÄK-FS 1996:2 4 § anser jag att Elsäkerhetsverket svarar fel i och med att de då inte tar hänsyn till ändringen av föreskriften vid sitt svar.

Jag infogar de aktuella delarna i tur och ordning nedan.

Utdrag ur 1996:2

• 1996_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utdrag ur 1999:4

• 1999_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här står det, svart på vitt!

1999:4, 4 §, längst ner: "För arbete som berör tillfällig anläggning (t.ex byggarbetsplats) gäller föreskriften i 3 §."

1996:2, 3 §: "Följande arbeten skall utföras av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör:

3. Utförande, ändring eller reparation av tillfällig anläggning där arbetet kräver verktyg."

Kan vi släppa den här diskussionen nu så hempularen kan låsa tråden?

Jag ser nu att avslutningen i mitt svar från igår 22:19 inte kom med ordentligt och jag försöker nu återskapa den här.

Frågan är om det vi diskuterar här är överhuvudtaget är att betrakta som elinstallationsarbete och ska regleras av behörighetsföreskrifterna. Givet att detta är korrekt har alla fel inklusive Elsäkerhetsverket. Det vore humor på riktigt.

Rätt och riktigt Sawsaw med en liten invändning. Den här tråden rör väl snarare arbete på elmateriel än på en anläggning.

Edit:

Hittade vad jag sökte efter. Se senare inlägg.

gravedigger>Återigen så läser du saker som f_n läser bibeln.
Om din tes vore riktig så skulle det även vara belagt med behörighet att reparera en en-fas skarvkabel.

Det intressanta är nämligen att det ingenstans står någon skillnad mellan enfas kontra trefas och det var liksom lite därför jag reagerade först.

Skall vi sen hårdra ditt resonemang så krävs det isåfall behörighet för att reparera en maskin med och inte bara maskiner utan även bruksföremål mm *S*

SawSaw> Självklart men ta med i resonemanget då vad en tillfällig anläggning är med. Anser du verkligen att en skarvkabel som lossats från den tillfälliga anläggningen fortfarande är en del av en tillfällig anläggning? Var exakt drar du gränsen mellan anläggning och anslutningsdon etc?

För min del är det rätt självklart, kan jag lossa något utan verktyg så ingår det inte i den tillfälliga anläggningen. Sen kanske man skall tänka sig för innan man drar isär 400V 16A men det är det där lilla med kunskap med ju.

/Kent

snickarboden skrev:
SawSaw> Självklart men ta med i resonemanget då vad en tillfällig anläggning är med. Anser du verkligen att en skarvkabel som lossats från den tillfälliga anläggningen fortfarande är en del av en tillfällig anläggning? Var exakt drar du gränsen mellan anläggning och anslutningsdon etc?
En tillfällig anläggning anses vara någonting som är just tillfälligt! En mässmonter, ett torgstånd eller marknadsplats, ett tivoli eller en bygg- eller rivningsplats. En tillfällig anläggning byggs vanligtvis ihop med skarvkablar från en byggcentral. Vet inte du, med dina elkunskaper, vad en tillfällig anläggning är så bör du läsa på det avsnittet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.