Verkar finnas ett par elektriker här i tråden. Tacksam för det.

Vad säger lagar & bestämmelser kring detta? Kan ni hänvisa till en gällande dokumentation?

Nästa fundering är vad ett försäkringsbolag skulle säga om något händer…

P PFA skrev:
Verkar finnas ett par elektriker här i tråden. Tacksam för det.

Vad säger lagar & bestämmelser kring detta? Kan ni hänvisa till en gällande dokumentation?

Det finns ingen lag som säger något om att eldosor inte får täckas över. Vid olycka tex brand springer man ju inte och letar dosor för att släcka utan man får snabbt ut sånt av värde som familj och kanske något fotoalbum. Skulle våga gissa med nästan 100% säkerhet att om du läser allt det finstilta i ditt försäkringsbrev så finner du inget om eldosor där i. Att elen ska vara dragen av person med tillåtelse att göra detta och på fackmannamässigt vis kan nog stå men det gäller ju fortfarande även om du sedan täcker för locket.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P PFA skrev:
Vad skulle kunna hända som involverar försäkringsbolaget tänker du? Att det blir varmgång i dosan och du snabbt som attan måste lyfta på locket och koppla isär sladdarna? Känns som ett osannolik scenario och skulle det mot all förmodan hända så skulle i alla fall jag bryta strömmen i centralen...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man behöver komma åt dosorna för felsökning. Man behövrer kunna inspektera skicket på ledningar och kopplingar i dosorna, de åldras. Gamla kopplingar i dosorna kan bli varma och börja brinna.
useless useless skrev:
Vad skulle kunna hända som involverar försäkringsbolaget tänker du? Att det blir varmgång i dosan och du snabbt som attan måste lyfta på locket och koppla isär sladdarna? Känns som ett osannolik scenario och skulle det mot all förmodan hända så skulle i alla fall jag bryta strömmen i centralen...
Det är en bra fråga, jag vet faktiskt inte. Det var ”hempularen” som skrev ovanstående.

P PFA skrev:
Det är en bra fråga, jag vet faktiskt inte. Det var ”hempularen” som skrev ovanstående.
Hur många gånger har du idag öppnat en dosa för att känna huruvida ledningarna är för varma under last? Gissar på aldrig. Den dagen det är dags att renovera elen får du montera ner skenan. Ingen går och känner på några ledningar, eller går med värmekamera heller för den delen utan att det föreligger en god anledning. Mest troligt är att om det blir det glapp/taskig kontakt i dosan så smälter ledningen till det blir kortslutning och så går strömmen. Innan dess kanske du kan förnimma en doft av rök och då får du komma ihåg din dosa bakom skenan o sniffa där.

• Gilla
PFA
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Hur många gånger har du idag öppnat en dosa för att känna huruvida ledningarna är för varma under last? Gissar på aldrig. Den dagen det är dags att renovera elen får du montera ner skenan. Ingen går och känner på några ledningar, eller går med värmekamera heller för den delen utan att det föreligger en god anledning. Mest troligt är att om det blir det glapp/taskig kontakt i dosan så smälter ledningen till det blir kortslutning och så går strömmen. Innan dess kanske du kan förnimma en doft av rök och då får du komma ihåg din dosa bakom skenan o sniffa där.
Instämmer, det är rimligt.

Är du elektriker?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså, när man blir lite ledsen och ibland rent förbannad, det är när dosor är övergipsade (eller övertäckta med 5mm masonit med tapet sen (som det var i ett hus jag härjade i ett tag), då rinner tiden iväg för en som elektriker och det blir riktigt tråkigt att fakturera kunden (ja tråkigt för kunden också).

Det är samma när dosor "försvinner" när väggar flyttas eller byggs, eller att de försvinner bakom köksinredning osv.

En skena och /eller några hyllor ivägen, som man skruvar bort på en 10-30 minuter känns relativt OK.
Jo tack. 8st överbyggda dosor har jag hittills hittat i mitt hus. Fantastiskt kul att riva i. Det värsta var i köket där det för en dosa var, i ordning, masonit, tapet, tretex och till sist pärlspont. Tog ett tag för elektrikern att hitta den.

Så mitt råd till TS: Bygg absolut inte över dosan med någon form av skiva eller liknande, se till att den är synlig och lätt åtkomlig (alltså att man hyfsat enkelt kan montera bort skenan) inför kommande eljobb.

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
P PFA skrev:
Jag håller med hempularen. Skulle aldrig någonsin bygga in en dosa trots att jag stött på det flera gånger.
Oftast är det köksskåp eller garderober som hamnat framför och det behöver ju inte bero på elektrikern, kan vara snickaren som inte sett eller struntat i det.

Jag har även stött på arbeten där andra elektriker medvetet har byggt in transformatorer och kopplingsdosor ovanför köksskåpen med icke löstagbar sockel framför. Förmodligen ren lathet.

Med det sagt behöver det inte vara rätt gjort trots att det är elektriker som utfört arbetet. Som jag skrev tidigare, i ditt fall funkar det att sätta en skena framför så länge den är löstagbar och visar doslocket så man fattar att det är en dosa där. Vad det står i föreskrifterna om det har jag ingen aning om men oftast råder sunt förnuft som tur är.

Jag är aktiv elektriker med egen firma om det har betydelse, vilket det oftast inte har. Jag har lärt mig massor på forumet av andra icke-elektriker.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
P PFA skrev:
Är du elektriker?
Nej men har egen erfarenhet av det mesta efter köpt mig vad som visade sig vara ett hus för den händige. Flera gömda kulodosor inbyggda i väggar där man är uppe på uppreglad vägg lager tre. Även innertak jobbar vi oss ner i lager på lager med tre lager där man kan hitta el och vatten på olika djup.

Kabelbrand i dosa redan en vecka efter inflytt och det hade inte spelat någon roll om den var dold eller inte. Det tog lång tid nog att lokalisera problemet för värmepumpen cirkulerade runt luften så det kändes på båda våningarna men luktade som om det var fel på pumpen. Det visade sig vara en fulkopplad sockerbit i en takdosa antagligen dit satt av förra ägaren när de tog ner taklampan inför flytten men nu matade den värmepumpen o det blev så varmt att sockerbiten var en bit kol och 20cm tråd åt båda hållen var helt naken, ett hål stort som en 5krona hade smält i dosan och glasfiberisoleringen över hålet var med helt svart. Det var tur att det var i ny tillbyggnaden på huset för i den gamla delen består isoleringen av snustorrt träspån. Vårt sovrum ligger rakt över denna dosa och jag vaknade mitt i natten av att det luktade joniserat, men det kunde slutat sämre helt klart.

• Wow
PFA och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P PFA skrev:
Det finns några paragrafer i elinstallationsreglerna, dessa hittar jag lite snabbt med en sökning i standarden:

132.12 Elmaterielens åtkomlighet
Elmateriel ska, om så erfordras, vara så placerad och utformad att:
– det finns tillräcklig plats för montage och senare även för utbyte av enskilda delar av utrustningen
– den är åtkomlig för betjäning, provning, inspektion, underhåll och reparation

34 Utförande med hänsyn till underhåll
Förväntad omfattning och förväntat utförande av installationens underhåll ska bedömas och faktorer
som kan påverka underhållet beaktas, så att
– periodisk inspektion, provning, underhåll och reparationer som bedöms bli nödvändiga under
installationens avsedda livslängd kan utföras på ett enkelt och säkert sätt,

513 Åtkomlighet
513.1 Allmänt

Materiel, inklusive ledningssystem, ska vara ändamålsenligt och överskådligt anordnad och utförd
så att dess viktiga delar är lätt åtkomliga för betjäning, inspektion och underhåll. Montering av
materiel i höljen ska inte betydligt nedsätta möjligheten att utföra betjäning, inspektion och underhåll.
Undantag framgår av avsnitt 526.3

543.3.2
Skarvar i skyddsledare ska vara åtkomliga för inspektion och provning förutom vid
– massafyllda skarvar
– förbindningar i kapslingar som endast kan öppnas genom att kapslingen förstörs
– skarvar mellan elinstallationsrör av metall och skarvar i kabelrännor och kanalskenfördelningar
– skarvar som är en del av materielen och uppfyller fordringarna enligt tillämplig standard, t ex
kopplingsutrustning (se avsnitt 543.2.2)
– skarvar utförda genom svetsning eller hårdlödning
– kontaktpressade skarvar.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns några paragrafer i elinstallationsreglerna, dessa hittar jag lite snabbt med en sökning i standarden:

132.12 Elmaterielens åtkomlighet
Elmateriel ska, om så erfordras, vara så placerad och utformad att:
– det finns tillräcklig plats för montage och senare även för utbyte av enskilda delar av utrustningen
– den är åtkomlig för betjäning, provning, inspektion, underhåll och reparation

34 Utförande med hänsyn till underhåll
Förväntad omfattning och förväntat utförande av installationens underhåll ska bedömas och faktorer
som kan påverka underhållet beaktas, så att
– periodisk inspektion, provning, underhåll och reparationer som bedöms bli nödvändiga under
installationens avsedda livslängd kan utföras på ett enkelt och säkert sätt,

513 Åtkomlighet
513.1 Allmänt

Materiel, inklusive ledningssystem, ska vara ändamålsenligt och överskådligt anordnad och utförd
så att dess viktiga delar är lätt åtkomliga för betjäning, inspektion och underhåll. Montering av
materiel i höljen ska inte betydligt nedsätta möjligheten att utföra betjäning, inspektion och underhåll.
Undantag framgår av avsnitt 526.3

543.3.2
Skarvar i skyddsledare ska vara åtkomliga för inspektion och provning förutom vid
– massafyllda skarvar
– förbindningar i kapslingar som endast kan öppnas genom att kapslingen förstörs
– skarvar mellan elinstallationsrör av metall och skarvar i kabelrännor och kanalskenfördelningar
– skarvar som är en del av materielen och uppfyller fordringarna enligt tillämplig standard, t ex
kopplingsutrustning (se avsnitt 543.2.2)
– skarvar utförda genom svetsning eller hårdlödning
– kontaktpressade skarvar.
Tusen tack!

Ja, det ska vara lätt åtkomligt helt enkelt.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.