Hejsan,
Har ett dilemma. Skulle vilja ha en utanpåliggande skjutdörr i dörrhålet mellan hallen och tvättstugan där jag idag har en vikdörr.
Men tråkigt nog sitter det en eldosa ovanför dörrhålet, vilket framgår av bifogad bild. Jag har förstått att eldosor inte får täckas över. Är det okej att sätta skjutdörrsskenan framför, eller är det kört? Är enda möjligheten att flytta dosan?
Andra bilden är en inspirationsbild.
Har ett dilemma. Skulle vilja ha en utanpåliggande skjutdörr i dörrhålet mellan hallen och tvättstugan där jag idag har en vikdörr.
Men tråkigt nog sitter det en eldosa ovanför dörrhålet, vilket framgår av bifogad bild. Jag har förstått att eldosor inte får täckas över. Är det okej att sätta skjutdörrsskenan framför, eller är det kört? Är enda möjligheten att flytta dosan?
Andra bilden är en inspirationsbild.
Moderator
· Stockholm
· 57 607 inlägg
Jag hade personligen inte brytt mig om att flytta dosan om det med rimligt arbete bara är att haka av dörren och skruva ner listen om man nu i framtiden behöver komma åt dosan. Vet man redan nu att något går genom den som man kommer vilja dra om i nästa renovering är ju läget ett annat men om det inte finns någon överskådlig anledning att pilla där så verkar det onödigt ambitiöst att flytta dosan, risk att befintliga trådar inte räcker o väggen ska fixas igen osv.
Jag skulle öppna och kontrollera om dosan är aktiv, och om det går rör i sidled från dosan som kan kollidera med infästningen för den tänkta skenan.
Dosan sitter på ett väldigt konstigt ställe. Ta bort locket och kontrollera vad som finns i den. Med lite tur är den tom. Om det går att skruva ner skenan senare ser jag inget fel med att sätta den framför.
T TypRätt skrev:Jag hade personligen inte brytt mig om att flytta dosan om det med rimligt arbete bara är att haka av dörren och skruva ner listen om man nu i framtiden behöver komma åt dosan. Vet man redan nu att något går genom den som man kommer vilja dra om i nästa renovering är ju läget ett annat men om det inte finns någon överskådlig anledning att pilla där så verkar det onödigt ambitiöst att flytta dosan, risk att befintliga trådar inte räcker o väggen ska fixas igen osv.
D dan_norstedt skrev:
Ja, dosan var ju långt ifrån tom tyvärr. Trådarna ser ut att komma uppifrån samt snett uppifrån, vilket kanske går att se av de bifogade bilderna. Ingen av kablarna ser ut att gå direkt ut åt vänster eller höger från dosan, men det är ju så klart svårt att veta hur kablarna leds utanför dosan.Müssli skrev:
Min tanke var att bygga hyllor i MDF och dölja skenan bakom dessa, men inser att det nog inte är en så god idé - om det inte är så att jag bygger på ett sätt så att skenen blir enkel att skruva loss och ta bort om så skulle behövas. I värsta fall kan man ju riva ned allt om man skulle behöva komma åt kablarna i dosan, för det finns väl inget som säger att det måste gå snabbt att komma åt, eller det gör det? Å andra sidan får man väl inte dölja dosan överhuvudtaget antar jag…
Om dosan är lätt att upptäcka även när skenan är monterad så skulle jag inte bry mig speciellt mycket.
Själv skulle jag inspektera innehållet, dvs kolla att ledningar är i gott skick (och i att de är i PVC, dvs inget behov av snarast utbyte) samt kolla att kopplingarna verkar i bra skick.
Sen sätta upp skenan.
Jag tycker det är rätt OK, så länge man ganska lätt kan hitta dosan, och att det inte är nästan omöjligt att demontera skenan ifall man vill komma åt dosan.
Och ja, jag har auktorisation, och Müssli som också skrivit i tråden är jag ganska säker är elektriker, så du ett visst stöd nu från elektrikerhåll.
Ja det är inte idealt, helst ville man ha det på annat vis, men i den riktiga världen så kan det vara såhär, och då måste man vara rimligt pragmatisk.
Själv skulle jag inspektera innehållet, dvs kolla att ledningar är i gott skick (och i att de är i PVC, dvs inget behov av snarast utbyte) samt kolla att kopplingarna verkar i bra skick.
Sen sätta upp skenan.
Jag tycker det är rätt OK, så länge man ganska lätt kan hitta dosan, och att det inte är nästan omöjligt att demontera skenan ifall man vill komma åt dosan.
Och ja, jag har auktorisation, och Müssli som också skrivit i tråden är jag ganska säker är elektriker, så du ett visst stöd nu från elektrikerhåll.
Ja det är inte idealt, helst ville man ha det på annat vis, men i den riktiga världen så kan det vara såhär, och då måste man vara rimligt pragmatisk.
Alltså, när man blir lite ledsen och ibland rent förbannad, det är när dosor är övergipsade (eller övertäckta med 5mm masonit med tapet sen (som det var i ett hus jag härjade i ett tag), då rinner tiden iväg för en som elektriker och det blir riktigt tråkigt att fakturera kunden (ja tråkigt för kunden också).P PFA skrev:
Det är samma när dosor "försvinner" när väggar flyttas eller byggs, eller att de försvinner bakom köksinredning osv.
En skena och /eller några hyllor ivägen, som man skruvar bort på en 10-30 minuter känns relativt OK.
Ok, om man spekulerar lite, kan man kanske gissa på att dosan sitter där den sitter för att det satt en lampströmbrytare nedanför innan man tog upp ett nytt dörrhål i väggen?
Och att Wagon sitter där skulle kunna vara för att man kopplat om tändtråden till taklampan i samband med det.
I så fall har du nog också ett hål neråt i dosan som inte används.
Och att Wagon sitter där skulle kunna vara för att man kopplat om tändtråden till taklampan i samband med det.
Vad är det för avskrap till inredningsinfluencer som gipsar över en eldosa? Har form helt tappat sin hårda koppling till funktion? GAAAAAAHHHHHHH!!!! 🤬🤬🤬Mikael_L skrev:
Alltså, när man blir lite ledsen och ibland rent förbannad, det är när dosor är övergipsade (eller övertäckta med 5mm masonit med tapet sen (som det var i ett hus jag härjade i ett tag), då rinner tiden iväg för en som elektriker och det blir riktigt tråkigt att fakturera kunden (ja tråkigt för kunden också).
Det är samma när dosor "försvinner" när väggar flyttas eller byggs, eller att de försvinner bakom köksinredning osv.
En skena och /eller några hyllor ivägen, som man skruvar bort på en 10-30 minuter känns relativt OK.
Dörrhålet har alltid varit där sedan huset byggdes för drygt 20 år sedan. Jag skulle tro att det ser likadant ut i alla hus här i området.D dan_norstedt skrev:Ok, om man spekulerar lite, kan man kanske gissa på att dosan sitter där den sitter för att det satt en lampströmbrytare nedanför innan man tog upp ett nytt dörrhål i väggen?