Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Hur är tanken kopplad? Vad har värmepumpen för effekt?
Vi har denna lösning enligt bild nedan + Vitocell 100-V (250 L) varmvattenberedare. Så 15KW effekt sammanlagt. Hur menar du med kopplad? Något speciellt jag ska leta efter? Den står vid sidan om huvudenheten.

• Värmepump för luft/vatten, vit, energiklass A++, med cirkeldiagram och markeringar, information om effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns olika modeller. Den största har en effekt upptill 15kW. Vilken modell har ni?

Du säger att ni har en acctank kopplad till den. Jag vill veta hur rören är inkopplade. Har du någon bild? Har ni en cirkulationspump efter tanken?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Jag ligger på runt 60 grader just nu i Helsingborg. Men jag har dåligt med element så därför behöver dom värma extra. Och varma blir dem.
Ok, så typ av element eller ålder på dom spelar mindre roll då tolkar jag det som. Då kan jag lägga det åt sidan. Men det jag inte förstår är varför går inte framledningstempen upp? Om det är satt 55 grader som max på huvudenheten, varför värmen den bara till 43 grader? Om innegivaren säger att det är 14 grader inne och börvärde är inställt på 21 grader, varför bränner den då inte på? Måste var någon felkommunikation där känns det som. Den borde ju åtminstone värma upp framledning till 53-54 grader för att se om det räcker?

J Jon Brodd skrev:
Ok, så typ av element eller ålder på dom spelar mindre roll då tolkar jag det som. Då kan jag lägga det åt sidan. Men det jag inte förstår är varför går inte framledningstempen upp? Om det är satt 55 grader som max på huvudenheten, varför värmen den bara till 43 grader? Om innegivaren säger att det är 14 grader inne och börvärde är inställt på 21 grader, varför bränner den då inte på? Måste var någon felkommunikation där känns det som. Den borde ju åtminstone värma upp framledning till 53-54 grader för att se om det räcker?
Lägg upp en enkel skiss på hur VP - Tank är kopplat.
Har en maxtemp inställd till 55 C, har du provat med att koppla ur innegivaren, i bland stökar den till det.

J Jon Brodd skrev:
Så länge du inte får elementen tillräckligt varma så vet du inte om dom räcker till. När du får upp dem i 55-60 och det fortfarande är kallt så kan man fundera på antalet element och eller deras utförande.

J Jon Brodd skrev:
Ok, så typ av element eller ålder på dom spelar mindre roll då tolkar jag det som
Alla vp funkar bättre ju lägre temp de behöver leverera!
Ett vp-värmesystem bör helst vara dim för max 35⁰ framledning, men även 45⁰ ger ett hyffsat bra cop vid låga utetemperaturer.

J Jon Brodd skrev:
Hej! Vi köpte den 2021, så helt ny. Har varit i kontakt med installatör som hade VVS med sig. Det var den VVS:aren som föreslog att byta alla element mot nya effektivare element.
Framledningsteperaturen har inget att göra med att ni har gamla element. Fungerar värmepumpen som den ska ska det bil 55 rader om du ställt in den på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.