3 324 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Får ej upp värmen inne, 14 grader / Viessman Vitocal 222-A
Vi har denna lösning enligt bild nedan + Vitocell 100-V (250 L) varmvattenberedare. Så 15KW effekt sammanlagt. Hur menar du med kopplad? Något speciellt jag ska leta efter? Den står vid sidan om huvudenheten.Maxwells demon skrev:
Det finns olika modeller. Den största har en effekt upptill 15kW. Vilken modell har ni?
Du säger att ni har en acctank kopplad till den. Jag vill veta hur rören är inkopplade. Har du någon bild? Har ni en cirkulationspump efter tanken?
Du säger att ni har en acctank kopplad till den. Jag vill veta hur rören är inkopplade. Har du någon bild? Har ni en cirkulationspump efter tanken?
Ok, så typ av element eller ålder på dom spelar mindre roll då tolkar jag det som. Då kan jag lägga det åt sidan. Men det jag inte förstår är varför går inte framledningstempen upp? Om det är satt 55 grader som max på huvudenheten, varför värmen den bara till 43 grader? Om innegivaren säger att det är 14 grader inne och börvärde är inställt på 21 grader, varför bränner den då inte på? Måste var någon felkommunikation där känns det som. Den borde ju åtminstone värma upp framledning till 53-54 grader för att se om det räcker?Dr Benz skrev:
Lägg upp en enkel skiss på hur VP - Tank är kopplat.J Jon Brodd skrev:Ok, så typ av element eller ålder på dom spelar mindre roll då tolkar jag det som. Då kan jag lägga det åt sidan. Men det jag inte förstår är varför går inte framledningstempen upp? Om det är satt 55 grader som max på huvudenheten, varför värmen den bara till 43 grader? Om innegivaren säger att det är 14 grader inne och börvärde är inställt på 21 grader, varför bränner den då inte på? Måste var någon felkommunikation där känns det som. Den borde ju åtminstone värma upp framledning till 53-54 grader för att se om det räcker?
Har en maxtemp inställd till 55 C, har du provat med att koppla ur innegivaren, i bland stökar den till det.
Så länge du inte får elementen tillräckligt varma så vet du inte om dom räcker till. När du får upp dem i 55-60 och det fortfarande är kallt så kan man fundera på antalet element och eller deras utförande.J Jon Brodd skrev:Ok, så typ av element eller ålder på dom spelar mindre roll då tolkar jag det som. Då kan jag lägga det åt sidan. Men det jag inte förstår är varför går inte framledningstempen upp? Om det är satt 55 grader som max på huvudenheten, varför värmen den bara till 43 grader? Om innegivaren säger att det är 14 grader inne och börvärde är inställt på 21 grader, varför bränner den då inte på? Måste var någon felkommunikation där känns det som. Den borde ju åtminstone värma upp framledning till 53-54 grader för att se om det räcker?
Framledningsteperaturen har inget att göra med att ni har gamla element. Fungerar värmepumpen som den ska ska det bil 55 rader om du ställt in den på det.J Jon Brodd skrev:
Klicka här för att svara