Den här delen vill bara snurra (har ej fortsatt vrida) och jag är ju rädd för att röra den något mer så det inte blir läckage igen (monterat tillbaka den som satt så länge).

Gör jag något fel? Någon som kan tillrättavisa mig och berätta vad man gör för att lossa muttern?

Den nya blandare ser ju likadant ut i fästet och tanken är väl att man ska återanvända muttern på bild och bara skruva på, precis som själva blandaren för att få loss den.

Gör jag ett grundfel här? Länk till ordentlig manual för installation / demontering av sådant här vore ju bra... Tack!

• IMG_0706.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det excenterdelen du vill få loss?

Gissar att detta blandarfäste har lekande mutter och ska mao rotera fritt innan man dragit åt. Gissar att om du tar en skiftnyckel på den lekande muttern och håller mot på din excenterkoppling så kommer du se att den börjar släppa

Jag skulle börjat med att skruva loss excenterkopplingen. Således hålla fast den innre och lossa den yttre först. Efter det skulle jag se vad det sitter bakom exenterkopplingen, ev. så är det ju så att det är PEX-rör och då är det bara att lossa själva blandarfästet från väggen och lyfta det där ifrån...

Ja precis. Jag vill ha loss själva "excenter"-delen för att ha kvar muttern mot vägg som ska användas för att dra åt nya duschblandaren som har ett "fast" excenter utan justerings/åtdragsmutter.

Jag provade lossa muttern med gamla blandaren kvar, men muttern vill verkligen inte rubba på sig på rätt sätt. Det känns som att den bara snurrar på röret och det låter som så oxå.

Jag vet inte vad som finns bakom och är rädd att göra det värre. Jag måste stänga av vattnet i hela huset för att det inte ska vara vatten i duschen och så kan det ju inte vara i all evighet inte.

PCLarsson skrev:
Jag skulle börjat med att skruva loss excenterkopplingen. Således hålla fast den innre och lossa den yttre först. Efter det skulle jag se vad det sitter bakom exenterkopplingen, ev. så är det ju så att det är PEX-rör och då är det bara att lossa själva blandarfästet från väggen och lyfta det där ifrån...
För en ordentlig novis som gärna vill göra detta på egen hand... Låt säga att efter excenterkopplingen är loss (vet ej hur det kommer se ut), kommer jag inte egentligen kunna nyttja den mutter som sitter för att fästa den nya blandaren? För den muttern behöver ju rotera "fritt" från vad än det sitter på för att dra fast nya blandaren "mot sig".

Och om det är ett PEX-rör, då ska jag lossa väggfästet och sen göra vadå? Köpa nytt väggfäste för min blandare, eller bara ett nytt "universal"?

Och "lyfta det där ifrån", vad menar du?

Dumma frågor måste man få ställa :)

Du behöver inte ta bort eller lyfta blandarfästet för att byta blandare. Håll mot med en skiftnyckel (eller fast nyckel) på den plana delen på excentern, och lossa sen på muttern på väggfästet. Om det inte lossar så skruvar du troligtvis på fel håll.
Montera sen en blandare med anslutningsmått 160 cc, då kan du slänga excentrarna och har ett ställe mindre där det kan läcka.

Missade nog en sak i mitt tidigare inlägg. Nämligen att, om du får loss excentern, så kommer muttern på blandarfästet att kunna rotera fritt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.