Hej!

Jag har som så många andra här sköna gamla radiatorer från 50-talet. Med sådana där slottsvred.

Givetvis står några och droppar lite vatten. Har dragit åt muttern lite, men utan resultat. Tänkte således byta packningsmaterial i dem.

Så till problemet:

Jag får inte av vredet! Kan inte påstå att jag hittar någon lämplig avdragare för jobbet heller, och vredet bör tas av om jag ska komma åt ordentligt. Gillar inte idé att vålda av kranen med hammare, eller bryta allt för mycket. ;-)

Är det någon vänlig själ här som har tagit av dessa och har något eller några tips på metoder/verktyg?!

Hjälp uppskattas mycket.

Tack på förhand,
/Peter

PS Så här ser vredet ut DS

element1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
element2.jpg
Skapa konto
element3.jpg
Skapa konto

Värm vredet med varmluftpistol. Passa så att inte gardinerna tar fyr bara.

Vredet ska dras av från axeln som du kanske redan förstått! Avdragare av något slag hade kanske varit optimalt men antagligen svårt att hitta en som passar för just detta.

Hade samma problem själv; de kan sitta rätt rejält, men till slut så lyckades jag på något vis...

Packningsmaterialet du talar om är lin och pasta.

Tack!

Fotografen: Aha. Ja, värme är ju ett klassiskt knep för att utvidga aluminium, järn och andra material. Så det bör ju fungera även på koppar, som jag antar är materialet här. Tack!

Injonil: Näe, det är inte helt trivialt att hitta någon avdragare som passar mot vredet. Ja, vredet ska rakt ut längst med axeln.

Vilka verktyg använde du då? Knappast största kofoten, right? ;-)

Ja, grafitindränkt (?) lin är väl grejen. Den lokala Comfortbutiken röstade för gängtejp som man rullar ihop som ett snöre, men det tycker jag känns lite oseriöst.

Mvh /Peter

• Gilla
Larskub
  • Laddar…
Den bör knackas bort men det ju inte så lätt! Kommer inte ihåg hur jag gjorde till slut men jag hade min helt bortmonterad eftersom systemet var tömt.

Vredet är mässing och hitta en avdragare är inte så svårt men alla avdragare är av betydligt hårdare material än mässing så det blir fula märken. Värm, försök sedan lirka av det med bara fingrarna och en grytlapp.

J
Lyfter en gammal tråd, jag har sökt på nätet men inte hittat en BRA instruktion om hur man packar om. Håller på med 2-3st ventiler nu i samband med ett VVS arbete så systemet är delvis tömt. De har suttit fast, jag har aldrig vågat röra dem. Fått dem att löpa fint, men känner mig inte säker på hur man ska packa om dem. Vore bra att veta då jag behöver fixa så de är klara till VVS killen ska fylla systemet igen, troligen på tisdag. Kanske vågar man sen göra operationen på övriga (som inte är tappade) utan att tömma och demontera hela ventilen... Altså bara ta bort vredet och packa om... Om man nu kan få dem att löpa fint innan... Ska de förresten smörjas med nåt bakom packningen?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.