Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Ja precis. Jag har väldigt svårt att se detta. Att hänvisa till entreprenörsavtal mellan föreningen och entreprenören ser jag inte som relevant då dessa i sig inte kan påverka en bostadrättshavares rättigheter. Därav min fråga om "Vilka "lagparagrafer" ger någon rätt att förhindra det?"
Tittar man i arbetsmiljölagen så ska det finnas en arbetsmiljösamordnare (det som nämndes ovan) som har vissa funktioner på ett gemensamt arbetsställe. Men lagen utesluter inte på något sätt att flera olika organisationer bedriver verksamhet på ett gemensamt arbetsställe. Så här tänker sig lagstiftaren att det ska gå till:

Text från Arbetsmiljölagen med paragraf om samverkan på gemensamma arbetsplatser för att minska risker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...och-regler-om-arbetsmiljo/arbetsmiljolagen/#5

D v s huvudregeln är samråd och samverkan och att man tar ansvar för sin egen verksamhet. Sen gäller ju inte arbetsmiljölagen för lägenhetsinnehavaren och dennes gäster som hjälper till hemma.

• Gilla
billyby och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen gäller ju inte arbetsmiljölagen för lägenhetsinnehavaren och dennes gäster som hjälper till hemma.
Ja då har vi i alla fall hittat en lag som inte "kan förhindra att TS med hjälp av släkt/vänner renoverar sitt kök." :D

Om man tar en hypotes kanske brf och företaget gjort en överenskommelse utifrån att inte behöva utrymma och brf slipper få en extra kostnad, vilket gynnar även lägenhetsinnehavare. Men kanske med motkrav från företaget vilket då kan påverka arbetsmiljöansvar.
Men bara en gissning.:cool:
Vi är ju ganska kreativa och ser alla som besöker som "gäster".:D

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om man tar en hypotes kanske brf och företaget gjort en överenskommelse
Visst kan sådana överenskommelser finnas men min fråga var hur dessa påverkar bostadsrättshavarens rättigheter.

Man kan misstänka att företaget har viss erfarenhet av lägenhetsinnehavare som inte vill acceptera och "jag gör som jag vill";)

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Man kan misstänka att företaget har viss erfarenhet av lägenhetsinnehavare som inte vill acceptera och "jag gör som jag vill";)
Säkert. Kan ju också vara en anställd på företaget som gått någon kurs relaterade till arbetsmiljöuppgifter inom ramen för anställningen och tar sin egen auktoritet på lite för stort allvar. Vi har nog alla råkat på den typen i vårt arbete. Men nu spekulerar vi. Det finns alla möjliga typer av människor.

A AndersS skrev:
Mina misstankar går snarare i riktning mot en "stor stark association" (föreningen och/eller entreprenören) som försöker ta sig rätten att köra över en svag enskild individ, trots att ingen sådan rätt finns. ;)

Alfredo Alfredo skrev:
Mina misstankar går snarare i riktning mot en "stor stark association" (föreningen och/eller entreprenören) som försöker ta sig rätten att köra över en svag enskild individ, trots att ingen sådan rätt finns. ;)
Nja, så var det ju inte se ts senaste inlägg #31 ;)
"Följetongen fortsätter med en granne vars lägenhet är färdig som har anlitat en entreprenör för ombyggnation av kök." :cool:
Men som jag skrev tidigare kan jag inte detaljer hur det fungerar med en inblandad brf, det är tillräckligt knepigt utan den.

A AndersS skrev:
Nja, så var det ju inte se ts senaste inlägg #31
Fast det där går att tolka på olika sätt. Ett sätt är att entreprenören använder "maktmedel" gnom att "har nu beslutat att stoppa hela produktionen tills vidare." för att framtvinga ett beteende som kanske inte rätteligen kan framtvingas.

Men att det kan vara komplicerat håller jag med om, där alla olika krav/rättigheter kanske inte ens riktigt går att uppfylla.

A AndersS skrev:
Du kan tänka dig in och utvändigt, trapphus, etc, i en fastighet vid stambyten om många lägenhetsägare samtidigt tycker att nu beställer vi renovering av kök, badrum, etc.
Olika företag på samma plats, vatten/el ska brytas, etc. Vem koordinerar detta och tar ansvaret.
Men brukar man inte ordna temporärt boende, kanske trapphusvis om det fungerar med t.ex. mobila hem utanför, men det går ju inte alltid.
Så visst är det komplext och lägenhetsinnehavare har kanske inte förståelse för detta. Däremot ska brf tillsammans informera skriftligt gällande förutsättningar, vilket kanske gjorts men hamnat i runda arkivet.;)
Bas P har informerat flera gånger på mejl om att det enligt arbetsmiljölagen inte är tillåtet att ta in andra entreprenörer under stambytet. däremot har de inte varit tydliga med att samma regler fortfarande gäller fram tills att hela entreprenaden är slutförd (trots att besiktigningen i lägenheten är slutförd).

Tittar man i arbetsmiljölagen så ska det finnas en arbetsmiljösamordnare (det som nämndes ovan) som har vissa funktioner på ett gemensamt arbetsställe. Men lagen utesluter inte på något sätt att flera olika organisationer bedriver verksamhet på ett gemensamt arbetsställe. Så här tänker sig lagstiftaren att det ska gå till:

[bild]

[länk]

D v s huvudregeln är samråd och samverkan och att man tar ansvar för sin egen verksamhet. Sen gäller ju inte arbetsmiljölagen för lägenhetsinnehavaren och dennes gäster som hjälper till hemma.

[bild]

[länk]

1. Hur ska det praktiskt fungera om Bas P är arbetsmiljöansvarig och inte vill ansvara för den andra entreprenören? För att de ska fungera måste kanske Brf:en vara arbetsmiljöansvarig?

2. Har du någon källa på att arbetsmiljölagen inte gäller mina gäster?

3. Jag har fått reda på att det är Arbetsmiljöverket som stoppat allt bygge och inte Bas P själv.

Claes Sörmland
B billyby skrev:
1. Hur ska det praktiskt fungera om Bas P är arbetsmiljöansvarig och inte vill ansvara för den andra entreprenören? För att de ska fungera måste kanske Brf:en vara arbetsmiljöansvarig?
Bas P är väl inte ansvarig eftersom ni är planeringsfasen utan i utförandefasen så det borde vara Bas U. U för utförande. Men enklast är kanske att kalla funktionen för byggarbetsmiljösamordnare.

B billyby skrev:
2. Har du någon källa på att arbetsmiljölagen inte gäller mina gäster?
Visst, du kan läsa direkt i arbetsmiljölagen:

Text från arbetsmiljölagen som beskriver lagens syfte och räckvidd för arbetsmiljö, inklusive sjöarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B billyby skrev:
3. Jag har fått reda på att det är Arbetsmiljöverket som stoppat allt bygge och inte Bas P själv.
Eftersom inte Arbetsmiljöverket inte kan läsa tankar på distans så lär det bero på att någon har anmält företaget för något så att arbetet har stoppats. Kanske någon facklig eller någon som arbetar på företaget.

Arbetsmiljöverket är en myndighet så vill du läsa beslutet så kontaktar du bara dem och begär ut beslutet som offentlig handling.

• Gilla
billyby
  • Laddar…
Kan ju vara en och samma person som har BAS P/U rollen.
Det som är avgörande är vad som är "arbetsplats", t.ex. utanför byggnad, trapphus, etc.
Och så brf'en som är beställaren.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Kan ju vara en och samma person som har BAS P/U rollen.
Det som är avgörande är vad som är "arbetsplats", t.ex. utanför byggnad, trapphus, etc.
Och så brf'en som är beställaren.
"Arbetsställe" menar du väl? Det är den termen som står i lagen.

"Arbetsställe" menar du väl? Det är den termen som står i lagen.
Jo, är nog den formella benämningen.
I daglig dialog sa vi arbetsplats.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.