118 174 läst ·
253 svar
118k läst
253 svar
Får det se ut såhär när en elektriker bytt normcentral?
Vart tog yrkesstoltheten vägen?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Fy fan... det ser ju för taskigt ut...
Hör till saken att jag bad elektrikern "städa upp" i centralen då några 3-fas grupper togs bort. Jag ville också att det skulle vara tydligt och uppmärkt vilka grupper som var vad osv.
Anledningen till att kåpan är av är en läcka i taket så rann det vatten längs med väggen ner i centralen.
Anledningen till att kåpan är av är en läcka i taket så rann det vatten längs med väggen ner i centralen.
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
Det är kanske pressat med en annan tång. Det finns de som har olika pressytor. En för hylsan och en annan för isoleringen. Det är OK, men de tängerna är hemska. Man måste alltid tänka efter så att man har tången vänd åt rätt håll.Isakare skrev:
Däremot så är det ju skalat på tok för långt.
Nu får du förklara dig Dracula, när har en besiktningsman "makten" att efter eget godtycke beordra att jobbet ska göras om om det inte är "farligt" eller inte fackmannamässigt utfört. Och jag vill hävda att det är just fackmannamässigt även om det inte ser särskillt bra ut.Nått svar på hur ni ställer er till hopbuntade kabelhärvor, för visst är det estetiskt men att bunta ihop en drös belastade trådar är inte så självklart med tanke på den värmeutveckling som kan förekomma. Inte minst när man som vissa förespråkar "fullbelastar" ledningarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Buntade ledare i en villacentral är kanske att ta i, och man behöver inte bunta dem tätt tillsammans, det går att lägga dem snyggt i alla fall. Här verkar installatören inte ha brytt sig alls utan bara mulat in skiten med handflatan.
Även om man skulle bunta så är det heller inget problem i bostäder med en mätarsäkring på max 25 A. Det motsvarar ungefär tre st fullt belastade 10 A-grupper som ger en korrektionsfaktor på 0.7, motsvarande som att stoppa in en utanpåliggande kabel i ett infällt rör.
Även om man skulle bunta så är det heller inget problem i bostäder med en mätarsäkring på max 25 A. Det motsvarar ungefär tre st fullt belastade 10 A-grupper som ger en korrektionsfaktor på 0.7, motsvarande som att stoppa in en utanpåliggande kabel i ett infällt rör.
Ser lite slarvigt ut, dock svårt att få så mycke bättre. Blandade kablar olika längder fk och ek? Kablar från olika håll. Nej jag tycker det duger. Annat skulle de va om man gjorde om all el i hela fastigheten, då kan man styra upp med lite bättre längder.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Förresten ingen som reagerat på ringledningen som löper bakom hela härligheten och verkar komma från transformatorn nere till höger. Den är ett brott mot vår heligaste regel om dubbla skyddsbarriärer. Här finns bara en barriär mot 230 V i tryckknappen till dörrklockan 
Besikta mig hit å besikta mig dit...det är ett kopiöst tillbedjande av besiktningsgubbar på detta forum.Dracula skrev:
Vad skulle ett par tusenlappar på en besiktning tillföra i detta fall?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg