Jag har sett många sådana centraler i det skicket. Inget konstigt. Ser inte så besvärande ut,
Nu vet jag inte om neutralledare och jordledare kommer i ordning i förhållande till grupperna.
Däremot hade jag inte skarvat inkommande fasledare utan bytt dem från mätartavlan bredvid. Samt bytt ringledningstrafon till en din-apparat så centralen och mätartavlan hade hamnat i rak linje i överkant.
Jag hade nog även bytt mätartavlan. Kanske inte pga funktion, säkerhet, men av estetiska skäl.

Men det är mina personliga åsikter.
Visst kan man snygga upp lite i centralen men det brukar inte bli lika fint vid byte som vid nyinstallation. Vid byte råkar man ut för avvikande färger, korta ledare, kablarna kommer från alla håll mm.

• Gilla
JEE och 1 till
  • Laddar…
Ett problem är väl att vissa fasledare ut ur säkringarna ser man kopparn på. Det är väl inte Ok? Är de lösa? Det är inte bra isåfall.

Nej det ska inte sticka ut någon koppar mer än ca 1mm. Från klämmas metall.
Fel färg på ink. Neutralledare till Jfb:erna ska vara ljusblå ej grön/gul

• Gilla
Garningen
  • Laddar…
Mikael_L
Det där ser väl ut ungefär som min egen central, ja den ser kanske t.o.m lite bättre ut ... :oops:

Men inte lämnar jag det i riktigt det där skicket hos en kund som faktiskt ska betala för'et .

Det tar inte längre tid att få det snyggare, att lämna i detta skicket är nog mest slarv och brist på yrkesstolthet.
Man får nog lov att acceptera div märkliga färger vid utbyte av gamla centraler, det är ju färger på kablar före tiden för hård standardisering, men det behöver ju inte se ut som en nysläppt hög med plockepinn ändå, sååå jobbigt är det inte att dra det nöjaktigt snyggt.

Min egen centrals kaos skyller jag på att jag hade en fundering på att i framtiden lägga om grupper en hel del, för att balansera lasterna, så därför är alla trådar på tok för långa, och det blir aldrig snyggt.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S
Skulle inte vilja påstå att det här är så otroligt illa, visst är det inget konstverk men det är inte heller katastrof. Det får absolut se ut så efter ett centralbyte iallafall.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Mikael_L
Nä ingen katastrof. Men lite snyggare borde man väl ganska lätt få till det.

• Gilla
Levin_m och 1 till
  • Laddar…
Det ser lika ut hos mig.
Jag löste det genom att skruva dit medföljande kåpa.
Det blev skitsnyggt, trådarna syns inte längre.

• Gilla
Otroligt Deluxe och 42 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
vem bryr sig hur trådarna är dragna inne i en central?
Kanske den som av någon anledning måste jobba i centralen.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Den inre tillfredställelsen, tack vare vetskapen om att det är ordning och reda samt är snyggt, får sig en kraftig törn. Det kan påverka välbefinnandet om det är för mycket sånt.

Det är lite som en billig vs dyr bil. När man tagit loss en panel eller matta på den billiga bilen blir man direkt påmind om det man gärna velat förtränga att "just ja, det här är en skitbil" och allt man ska göra blir jobbigt pga rappliga kontakter, sladdriga hållare, ormbo mm medan man på den dyrare kan bli direkt glad och nöjd när man ser hur fint elsystemet är ordnat och det är roligt att jobba med den. Men båda bilar fungerar.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vad är problemet, fungerar det inte? Jag tyckte du skrev att arbetet gjordes för ett år sen. Du kanske kan lösa det genom att skruva tillbaka kåpan och glömma att du tog bort den?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 5 till
  • Laddar…
Lite snyggare går ju alltid som sagt men man får ju komma ihåg att det är en stor skillnad på att byta en normcentral och att montera upp en ny där man har dragit alla kablar själv. Man ställer sig rimligen inte och byter samtliga kablar in och ut bara för att få fin symmetri i kabeldragningen.

• Gilla
GammelMan99 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo, jag tror inte att det är mer än någon enstaka elektriker som lyfter på ögonbrynet när dom kommer och ska jobba i en central som ser så ut. Däremot kan man bli lite irriterad då man kommer till en central där trådarna är hårt buntade med oändligt många buntband som man med största försiktighet måste klippa bort för att se vart trådarna tar vägen och för att man ska kunna jobba i centralen.
Vet hur man har räknat på sammanlagringen och temperaturer där ???

• Gilla
stilofunk och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Alfredo, jag tror inte att det är mer än någon enstaka elektriker som lyfter på ögonbrynet när dom kommer och ska jobba i en central som ser så ut.
Det tror inte jag heller. Men inte skadar väl lite prydlighet även om man naturligtvis inte ska gå till överdrift.

Citerar ett gammalt inlägg från Bo Siltberg:

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur som helst, ordning och reda är en förutsättning för att kunna göra underhåll. Den som väver ett nystan av FK i centralen tycker jag visar på både dålig kvalité/ansvar och respekt.

• Gilla
fia_mstd och 6 till
  • Laddar…
Hur ofta underhåller man en central då? Att man har saker och ting i ordning i ett elskåp i en industri där det servas och pillas kontinueligt är en sak men att enbart vilja ha kablarna fint i en central som sitter i ett normalt hem är ju att ta i. Jag är ibland jäkligt petig och särskilt på symmetri, jag gillar bilel och snygga dragningar rent generellt men kåpan på centralen i mitt föräldrahem är demonterad ett par gånger max och en av dem var för att lacka om kåpan.
Elen i mitt nuvarande hus från 1900 låtsas jag att den inte finns ens och nog sagt om det......:-)

Men det kostar så lite att lägga ledarna i någorlunda ordning att man lätt tjänar in tiden vid den efterföljande kontrollen.

• Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.