Men här är det kanske inte främst hur lång tid i förväg information lämnats utan vilken information som getts.
Både och skulle jag säga. Det är inte ovanligt att vi är bortresta över en månad och då anser jag nog att en veckas förvarning är helt oacceptabelt. Även om bostadsrättslagen inte är lika tydlig som hyreslagen har jag svårt att se någon generellt giltig anledning till kortare tidsfrist i bostadsrätter. Nu vet ju inte vad stadgarna säger så det är naturligtvis ett "allmänt tyckande".
Den viktigaste frågan är väl om föreningen överhuvudtaget har rätt att byta en bra toalettstol mot en sämre om stadgarna säger "bostadsrättshavaren ansvarar för all utrustning och inredning såsom bl.a. vitvaror och sanitetsporslin". Jag tror det är mycket tveksamt.
Tittar vi på Bostadsrättslagen som du citerar så säger den "Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för". Enligt stadgarna tycker jag det verkar klart att bostadsrättshavaren har underhållsansvaret för toalettstolen och då borde det rimligen betyda att bostadsrättsföreningen aldrig har rätt att komma in för att byta den, oavsett när förvarningen sker.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.