E
Skrivet av: Mikael_L

Ja det är skönt att se att vi har så många bra lagar som gör vårt samhälle _verkligen_ så mycket bättre ... :-\

E
Skrivet av: Andreas

Varför namnges inte DDR-diktaturen där det utspelar sig?

E
Skrivet av: Gäst

Skönt att vi har sympatiska tjänstemän på våra kommuner....

E
Skrivet av: Hans

Herregud, vad är det för land vi lever i. Man häpnar. Man kan behöva gå på toa när man bygger. Kaffe kan vara bra till fikat. Innebär inte att man flyttat in där. Varför ska vanliga människor jagas på det här viset av myndigheter och kommuner? Konstigt att ingen vill bygga nuförtiden. Man sover dåligt på nätterna av oro för sådana här saker. Jag dem som bör jagas istlllet. Våra brottslingar

E
Skrivet av: Arne L

I alla tider har man väl levt i sitt bygge på olika sätt. Bygger man en sommarstuga en bit från hemorten så inte bor man på hotell under tiden. Alla har inte råd att köpa nyckelfärdigt. I konsekvensens namn skulle man flytta ut från sitt hus när man gör utbyggnader eller större renoveringar.

Denna typ av regler smygs på oss utan debatt. Byrokraterna är självförsörjande med besiktningsuppdrag och andra påhitt.

E
Skrivet av: Mic

PBL skall väl ändras nu så det blir lite billigare att mygla. Så det finns ju hopp! Men byggahus.se förlåter aldrig; jag råkade tipsa om en annan sida för ett tag sedan och blev bannad på livstid. Ingen förklaring annat än att jag gjort reklam. Det värsta är att mina besök på sidan fortfarande registreras och att mitt medlemsskap räknas i statistiken. mMan kan ju bli arg för mindre.
Sidan jag tipsade om var en helt privat blogg där de gör ett franskt badrum för 5000 SEK

E
Skrivet av: Pelpet

Tur att de här totalt orimliga straffavgifterna ska sänkas. Det man kan fundera på är vilken värld de utredare som tagit fram straffavgifterna lever i.

Ska man räkna på det ekonomiskt kan det vara bättre att spöa upp någon rejält (grov misshandel) och bli dömd till dagsböter. Det blir billigare än att flytta in i sitt eget hur för tidigt.

E
Skrivet av: andersmc

Det är alltså detta som är problemet i Sverige - att folk utnyttjar sina sommarstugor innan de fått papper på slutbeviset. Det är det enda brott som överskuggar mord, stöld, våldtäkt, misshandel, smuggling, mordbrand, snatteri och rattonykterheten. Tur att det straffas hårt, hårt, hårt, så folk slutar med detta gruvliga brott som skakar samhällets grundpelare.

Allvarligt: vad är det för en lallande dåre som har skapat den här lagen? Vad är det för kommunala tjänstemän som på fullaste allvar går in och snokar i folks hus och sedan dömer dem till böter som överträffar straffet för en grov misshandel.

Det är bäst att det skruvar ur lampan på toaletten. Annars är risken överhängande att de kräks när de ser sin spegelbild.

E
E
Skrivet av: Odjuret

Tja... visst är det en lag som säger att man inte får flytta in innan slutbevis. Och lagar skall följas. Visst gör tjänstemannen rätt...

Men å andra sidan... Tycker jag att just den här biten, att man inte får flytta in innan slutbevis är korkad. tänk på alla dessa som bygger sitt hus själv.... Den budgeten man har bygger ofta på att man flyttar in även om allt inte är klart.

Sen kan man åxå fundera på vad krävs för att man skall ha flyttat in....borde krävas mer än några möbler och en handduk...

E
Skrivet av: Martin

Det är stor skillnad mellan att ha flyttat in och att nyttja bostaden under byggtiden, t.ex. toa eller för att koka kaffe. Jag undrar hur dessa byråkrater som fattar dessa beslut är funtade. Nä, fängelsehåla under 2-3mån på vatten och bröd. Då får de god tid över till att begrunda sitt handlande ;)

E
Skrivet av: Beth

Tänk vilket fantastiskt välkomnande till Laholms Kommun.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.