Det står R600a på kompressorn i Electrolux frysskåpet nu när den tagits fram för att ta bort damm.

På Volvo 2007 var det R134 gas.

Min fundering är om kompressorn är bytt till nyare eller om det verkligen fanns R600a år 2008 på frysskåp?
 
En kyltekniker sa att R600a fanns på den tiden i frysar men ej använts i bilar.
På typskylt står liten text R600a kylmedel.
 
R600a blev nog vanligt ytterligare 10-15 år tidigare.
 
L Lassemannen skrev:
En kyltekniker sa att R600a fanns på den tiden i frysar men ej använts i bilar.
På typskylt står liten text R600a kylmedel.
R600a är brandfarligt, mycket brandfarligt tändargas
fordonsindustrin backar då likt de gjorde med r1234yf
runt millenniumskiftet börjar det bli vanligt när R134A fasades ut i vitvaror för vanliga konsumenter
R134 finns kvar i kommersiella kylar dock inga nyinstallationer

r600A ANVÄNDS I SÅVÄL KYLAR SOM FRYSAR
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.