Jag har köpt en lägenhet på 100 m2 som jag håller på att totalrenovera. Snart dags att lägga nytt golv. Jag är fortfarande student och har därför begränsad budget, och har inte tänkt bo i den här lägenheten i mer än max 5 år innan jag ska börja bygga hus. När jag bygger hus ska det vara massivt trägolv överallt.
Men den budgeten har jag som sagt inte till min lägenhet. Ska göra om köket och ha bänkskiva + köksö i valnöt. Har hittat ett fanérgolv i valnöt till bra pris (280 kr/m2). Har tittat på ekparkett för ca 500 kr/m2 som inte riktigt är lika snygg, men har ju fördelar med att vara omslipbart osv. Fanérgolvet jag tittat på har 0,6 mm slitskikt och 8 lager lack.
Min fråga är egentligen om ni har erfarenhet av fanergolv? Jag har kikat på en provbit på golvet och tycker om både strukturen och färgen. Laminatgolv är det inget tal om - känns alldeles för plastigt för min smak.
Frågan är om jag kommer att märka stor skillnad på 5 år mellan fanér och parkett? Och om den skillnaden är värd att betala dubbla priset för.
Renoverar för att bo i lägenheten i upp till ca 5 år, men vill såklart sälja till vinst då också.
Dela gärna med er av både goda och negativa erfarenheter av fanérgolv!