Visst kan man säkert göra rejäla klipp med att köpa en Saab. Men jag vill höja ett varningens finger, det finns ju en anledning att de konkursade...

Nu vet jag många som är nöjda med sina 9-5:or men har två i min bekantskaps krets som har haft enorma problem, det har varit dieselvärmare, sträckare till kamkedjan, abs styrenheten, svänghjul, växellåda osv...

Ja till och med larmet och stereon har strulat och levt sitt eget liv.

För mig känns det som en liten risk med Saab.

Redigerat:
Vill också framhäva Saab 9-5. Kanonbil gällande komfort och säkerhet. Framför allt om du har 100 000 så kan du få en riktigt fin. Inte en chans att du får mer bil för pengarna något annat märke.

En liten fundering ang. Saab.. Hur blir det med resrvdelshantering då bilmärket har gått i konkurs ?
Finns kanske dåligt med reservdelar om ett tag då dessa bilarna inte tillverkas längre.

Micro skrev:
En liten fundering ang. Saab.. Hur blir det med resrvdelshantering då bilmärket har gått i konkurs ?
Finns kanske dåligt med reservdelar om ett tag då dessa bilarna inte tillverkas längre.
Om jag minns rätt så finns reservdelstillverkningen kvar, hette tidigare Saab Parts men heter nu Orio AB.

Edit: jodå http://orio.com/sv/saab-parts/

Redigerat:
Jag kör en Saab 9-5 från 2004. Denna köpte jag då jag helt enkelt får plats med mer i bagaget än på t.ex. V70 som jag också kollade på. Än så länge ha jag inget behov av takbox då allt inklusive barnvagn får plats i bagaget. Då står barnvagnen rakt in också. Jag är 187cm och sitter utan problem framför barnstolen så den kritiken förstår jag inte och ja dottern har en stor stol som hon sitter i. Reservdelar har inte varit några problem att få tag på iaf för mig men jag har heller knappt bytt något då inget har gått sönder. Vi har kört längre sträckor, längsta 150 mil på en helg och det gick så fint så.

Helt enkelt Saab 9-5 är prisvärda om du frågar mig

Micro skrev:
Ironiskt nog är ju reservdelsverksamheten det enda som varit lönsamt genom alla år......För alla bilar fram till näst sista generationen kommer det inte vara ett problem, men den som åker till tyskland för att pressa in en registrering av sin 9-5 kombi av senaste modellen ska nog fundera både en och två gånger på var man får tag i reservdelar.....

RoTe skrev:
Instämmer! Det fungerade utmärkt förr och således även idag. Jag är född mitten av 80 talet och är uppväxt i Volvo 144, 244 och 744. Vid långresor användes takbox. Två vuxna och två barn, inget problem!
Präccis! Dä ä bar å stopp i ynglen i boxn mä massäck å sän ä dä bar å åk. ;)

Tack för alla svar!
En ny fråga, om man skulle frångå kombi, finns det någon bil som skulle passa för att inhysa barnvagn, fru och barn? Fortfarnade kring 100`

En saabmek berättade att det inte är något problem med reservdelar dock har priserna skjutit i höjden sedan konkursen han tyckte inte riktigt det var värt det. Jag hade hellre satsat på en Volvo V70.

lalana skrev:
Satt och kikade på Blocket och fastande för denna: [länk]

I mina ögon misstänksamt lågt pris!?
Definitivf för liten motor i en så stor bil.

lalana skrev:
Satt och kikade på Blocket och fastande för denna: [länk] I mina ögon misstänksamt lågt pris!?
Har för mig att de hade problem med 1,4 liters motorn något med kamkedjesträckaren vet i alla fall 2 st som råkade ut för det.

Tycker audi a6 avant är en bra familjebil, har tre barn den minsta sitter bak i framåtvänd stol. Generösa utrymmen och fin komfort, bra värme som kommer fort likaså ac som kyler fint på sommaren. Hittar man en med quattro så går den som tåget när det är risigt väglag.

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.