Jag och frun väntar tillökning och funderar på att byta bil till en kombi. Tips på prisvärda kombibilar kring 100´ tas tacksamt emot!

Är det första barnet? Vad skall bilen användas till mer? Körsträcka?

Det är första barnet, används till korta sträckor och att frun kör till jobbet 3 mil t o r. 1500mil om året.

Gå inte på myten att man måste ha kombi bara för att man har barn. Det går att köpa en barnvagn som går in i bilen i stället för att köpa en bil som går runt barnvagnen.

• Gilla
namor och 2 till
  • Laddar…
En vanlig golf kombi funkar.

ullberg
Vänner till mig fick just barn, och skaffade en yaris. Ska tydligen funka utmärkt. Själva är vi barnlösa och har två stora kombibilar...

Brio Go funkar alldeles utmärkt att få ner i bagaget på en 740, men vill man ha med mer så får nav ha släp. Köp inte en Honda Accord, för lite plats i baksätet för nyare bilbarnstolar. Mer vet jag inte. :)

Volvo V70.
Stor, bekväm och säker.

Tyvärr tråkig som att titta på färg som torkar

• Gilla
Carl-Johan Bauhn och 1 till
  • Laddar…
Håller med föregående talare. Köp en V70. Inte särskilt rolig men bekväm, rymlig och praktisk. När sen barnvagnsåren och tiden med de bedrövligt stora stolarna som man har efter babyskyddet är över kan ni gå ner i storlek igen.

Redigerat:
  • Gilla
Carl-Johan Bauhn
  • Laddar…
Vi har en V70 (2004) och den känns för liten, för vår familjesituation.
Vi är två vuxna och två barn 3år resp 2månader. Just nu åker den stora fram och den lilla bak. Båda är naturligtvis bakåtvända.
Sätter vi någon av stolarna bakom förarstolen så är det omöjligt för mig att sitta bekvämt. Jag är runt 185cm.

Som bil för ett barn i skrymmande stol så passar V70 jättebra. Men har man två små, så hoppas jag verkligen att det finns rymligare bilar.

Vi har börjat snegla efter en A6 kombi 2006 o framåt.

D09
Bytt från peugeot 206 halvkombi till xc70

Jag ler varje dag :)

2 vuxna, 2 barn och vovve.

( vi har även en ford focus kombi )

lalana skrev:
Jag och frun väntar tillökning och funderar på att byta bil till en kombi. Tips på prisvärda kombibilar kring 100´ tas tacksamt emot!
Vad har ni för bil nu?

Första 9 mån är ju lugnt, då kan ni ha vilken bil som helst. Skiten börjar när ni ska gå upp till nivå 2, dvs en bakåtvänd stol som barnet ska sitta i gärna tills det blir runt 4 år. Då tar det plötsligt otroligt med plats. Här känns till och med en V70 liten och är man lite större byggd är det svårt att sitta bekvämt framför en sådan stol.

Vi har haft Volvo V70, Ford Mondeo, BMW 520 och störst är Forden(dock sämst bil).
Alla bilar som har djupa baksäten(och då menar jag i höjd med nackstödet på förarstolen för det är där som stolen ligger an) är bra alternativ. Subaru Legacy och Volvo S80 är t.ex. fenomenala med detta utrymmet.

Sedan finns det givetvis olika sorters stolar som tar olika mycket plats, men vi har valt att satsa på lite dyrare och rejäla modeller på stolar(har även några billigare som tyvärr är mycket sämre).

Bästa tipset är att försöka låna någon stol att provmontera för då ser man direkt hur det fungerar. Olika bilmodeller och väldigt olika lutning på sitsen där bak vilket också påverkar hur du monterar stolen. BMW 520 lutar t.ex. väldigt mycket bakåt jämfört med en V70.

Lillebror sitter i precis samma tankar som du och funderar på en Avensis vilket vi sågade efter 2 minuter i bilaffären, men smaken är som baken :)

Själv har vi nummer 3 på gång och jag spanar numera efter nästa storlek (minibuss). Puh!...

Lycka till!

För ett barn fungerar vilken bil som helst!

Har 2 bakåtvända barn, 1,5 och 3 år.
Båda är nu placerade i baksätet.
Har en v70 år 2000 och en A6 år 2014.
Båda är rymliga men V70 har ca 1-2cm mer på längden i jämförelse. (Man kan ta stolen fram längre bak)
A6:an har 100ggr bättre benutrymme i jämförelse för mig som kör och passageraren när stolarna fram är långt framdragna.

Längtar tills man kan byta bilbarnsstolar :)

RoTe
Nyfniken skrev:
Gå inte på myten att man måste ha kombi bara för att man har barn. Det går att köpa en barnvagn som går in i bilen i stället för att köpa en bil som går runt barnvagnen.
Instämmer! Det fungerade utmärkt förr och således även idag. Jag är född mitten av 80 talet och är uppväxt i Volvo 144, 244 och 744. Vid långresor användes takbox. Två vuxna och två barn, inget problem!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.