Tycker också att ni skall titta på skoda superb. Större bil till rimligt pris hittar man inte. Dessutom hög komfort, men ingen häftig BMW.

hantverkare1 skrev:
Vad ska man ha då? En duett med b18 så man måste justera ventilerna varje gång man tankar?
Duett är den perfekta bilen. Total driftskostnad inkl inköp och bränsle ca 15kr per mil. Åtminstone har det gällt de Amazoner jag åkt med de senaste femton åren. Ventilerna justerar man vart tredje år, om man vill.

En service med kamrem på en nyare V70 diesel kostar 18.000 på verkstad, finns väl mycket roligare saker man kan göra för så mycket pengar.
Vissa nya bilar smäller ut kolvarna i oken när man tar bort klossarna, klart osmidigt.

En familj jag är bekant med köpte en lätt begagnad Mercedez för några år sedan. Ganska snart började den gå illa, och kördes till verkstad. 50000kr och många besök senare gick bilen fortfarande inte som den skulle. De hade inte råd att fortsätta utan köpte en 245a och ställde undan tysken, och så vitt jag vet står den där ännu.

Det var länge sedan jag åkte en duett men har för mig att det inte ens fanns bälten i baksätet. Kanske inte optimalt för en barnfamilj...

Bälten får man vara utan, krocksäkerheten är ungefär noll. Det är ju inge vidare. Förlåt om jag trollat lite i tråden, men jag blir lite mörkrädd när någon ska köpa beg bil för hundratals tusen. Själv köper jag bilar i den prisklassen att jag kan köra dem till skroten utan att behöva sitta på banken och grina.

Vill slå ett slag för Ford Mondeo mk4. Har haft våran i tre år och inte gjort någonting på den. Har gått 19000 mil nu och rullar som en klocka faktiskt. Besiktade den igår utan anmärkning.

Ingen rolig och häftig bil jag vet men den är klart större än passat, v70 och liknande på insidan. Mycket bil för pengarna helt enkelt.

Andreas_H skrev:
Bälten får man vara utan, krocksäkerheten är ungefär noll. Det är ju inge vidare. Förlåt om jag trollat lite i tråden, men jag blir lite mörkrädd när någon ska köpa beg bil för hundratals tusen. Själv köper jag bilar i den prisklassen att jag kan köra dem till skroten utan att behöva sitta på banken och grina.
Ja trollande är ju vad det blir. Jag blir mörkrädd när någon på allvar tycker att man ska sätta sina barn i en bil utan bälten eller krocksäkerhet. Oansvarigt. Det är familjebilar det pratas om i denna tråd, inte bilar som lämpar sig för kortare utflykter på söndagar.

Redigerat:
Min prioritering vid val av familjebil är enkelt: trafiksäkerhet. Bekvämlighet, status, ekonomi, körglädje och bra sprutt kan jag vara utan men när jag själv eller någon annan förr eller senare gör ett misstag i trafiken och orsakar en olycka så vill jag att risken för skador på mig själv och min familj ska vara så liten som möjligt.

Ekonomiskt innebär det givetvis en prioritering, och jag väljer gärna bort en modernare TV, bil med mer körglädje eller en semesterresa var tredje år till förmån för säkerheten.

• Gilla
danielandersson
  • Laddar…
pelpet skrev:
Min prioritering vid val av familjebil är enkelt: trafiksäkerhet. Bekvämlighet, status, ekonomi, körglädje och bra sprutt kan jag vara utan men när jag själv eller någon annan förr eller senare gör ett misstag i trafiken och orsakar en olycka så vill jag att risken för skador på mig själv och min familj ska vara så liten som möjligt.

Ekonomiskt innebär det givetvis en prioritering, och jag väljer gärna bort en modernare TV, bil med mer körglädje eller en semesterresa var tredje år till förmån för säkerheten.
Håller fullkomligt med!
Därför kör jag volvo v70

Skulle mer än gärna åka Audi A4 Quattro 17xhk Diesel igen varit riktigt nöjd med min under de 3 år jag snart haft den som tjänstebil. Funderar på att köpa loss den från företaget till min fru. Man får de för rätt så bra pengar idag när det gått omkring 12-14k.

Valde en BMW 320 denna gång, ville prova något nytt och jag tycker det är sjukt roliga att köra. Får den 1/4 så är ju ett tag kvar.

Skulle aldrig lägga pengarna på en Volvo, tycker de är svindyra med tanke på vad man får. Är de bränslesnåla så tar det ju 3km att nå 120km/h och kollar man nypriser så tycker JAG att man får mer bil på både Audi & BMW som jag tycker är trevligare bilar.

• Gilla
cust3000
  • Laddar…
Vi har idag en Saab 93 sedan, 2004 års modell. Den bästa bil jag ägt, bra komfort och porblemfri. Merparten av svaren rekomenderar Vovlvo v70, ingen som har nämnt Saab 9-3 kombi...
Tar tackssamt emot fler tips!

Redigerat:
Vad gäller prisvärdhet är SAAB 9-5 kombi svårslagen. Man får mycket bil för pengarna. Och den står sig fortfarande väl vad gäller säkerhet.

• Gilla
namor
  • Laddar…
lalana skrev:
Vi har idag en Saab 93 sedan, 2004 års modell. Den bästa bil jag ägt, bra komfort och porblemfri. Merparten av svaren rekomenderar Vovlvo v70, ingen som har nämnt Saab 9-3 kombi...
Tar tackssamt emot fler tips!
Jag reagerade också på att ingen nämnt Saab förrän nu.
Jag tänkte iofs mer på 9-5 kombi.
Får man inte dem för ett par ekorrskinn numera?
Har svårt att tänka mig mer bil för pengarna just nu.

Själva åker vi V70 -99 som "finbil", och har gjort så sedan vi blev föräldrar för ca. 2 år sedan.
En säker och billig bil som jag klarar av att skruva med själv om det skulle behövas.
Det är lite trångt framför nya barnstolen för mig (187cm) men jag tycker att det funkar.

I
Tjejen har en Mazda 6 kombi 05:a som jag letade på åt henne när hon skulle ha en större bil. Hade aldrig en tanke på Mazda innan men vart riktigt överraskad hur stor den är. Har flera kompisar som är närmare 2m å dom sitter ledigt i baksätet samtidigt som t.ex jag (1.8m) sitter bra i framsäter. Stor skuff är det å. Inte haft nå fel hittills på dom 6000 mil hon kört den. Gått ca 20000 nu. För ca 100k så får man en 09:a där rostproblemen på tidigare modeller verkar lösta.

Mvh Ingmar

Kör V70 -05. Supernöjd med allt som den används till med mina 2 barn (nu 2 och 5 år) och fru. Men som nån sa, vill man ha en kombi med plats för allt och låg förbrukning så är absolut superb inte ett dumt alternativ

SAAB 95 kombi är kanon på många sätt, men inte när det gäller barnstolar i baksätet. Det blir bara plats till en som är ca 160-170 cm lång i förarsätet. Men det är som sagt en kanon bil, för några ekorrskinn är den svårslagen.:thumbup::thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.