Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Vi var i samma sits. Samma mått och allt. Vår v70 var dessutom awd samt stora motorn... Inte den mest bränslesnålaste kombon kan jag avslöja (dock bra mycket roligare än "standard") i jämförelse med färg så är denna helt klart mer lacknaftbetonad! Vi bytte till en yaris verso och den är ordentligt större invändigt. Vi vuxna sitter bättre med barnstolar bakom. Barnen sitter bättre och vi får plats med vagn och packning i större grad.fgo skrev:Vi har en V70 (2004) och den känns för liten, för vår familjesituation.
Vi är två vuxna och två barn 3år resp 2månader. Just nu åker den stora fram och den lilla bak. Båda är naturligtvis bakåtvända.
Sätter vi någon av stolarna bakom förarstolen så är det omöjligt för mig att sitta bekvämt. Jag är runt 185cm.
Som bil för ett barn i skrymmande stol så passar V70 jättebra. Men har man två små, så hoppas jag verkligen att det finns rymligare bilar.
Vi har börjat snegla efter en A6 kombi 2006 o framåt.
Mitt råd är alltså att pröva vad som funkar och inte stirra sig blind på yttermått.
//gm
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
"Någon här som har erfarenhet av Opel Insignia?"
Japp, det kan vi... Utseende helt ok, invändigt stooor och djup panel att se ut över vilket gör att man inte alltid ser/får känsla för "var" bilen är... bagaget är mycket litet för att vara på en sk. storbilskombi skulle nästan säga att en Volvo V40 är större i bagaget. Körkänsla är ok men inte mer, man får inte riktigt kontakt med vägen och frugan tyckte också det var svårt med den stora runda baken på bilen (finns det back-kamera?) Sitter ok till bra fram beroende på hur lång man är bak sitter man "nere" känns det som...
Skulle vi rekommendera bilen? Nja, definitivt inte om man har behov av kombi-utrymme då den är smal och inte så djup i bagageutrymmet...
Japp, det kan vi... Utseende helt ok, invändigt stooor och djup panel att se ut över vilket gör att man inte alltid ser/får känsla för "var" bilen är... bagaget är mycket litet för att vara på en sk. storbilskombi skulle nästan säga att en Volvo V40 är större i bagaget. Körkänsla är ok men inte mer, man får inte riktigt kontakt med vägen och frugan tyckte också det var svårt med den stora runda baken på bilen (finns det back-kamera?) Sitter ok till bra fram beroende på hur lång man är bak sitter man "nere" känns det som...
Skulle vi rekommendera bilen? Nja, definitivt inte om man har behov av kombi-utrymme då den är smal och inte så djup i bagageutrymmet...
Vi har en Opel Astra kombi 1,4t -2011 som vi köpte när första barnet skulle värpas i somras. Bagageutrymmet skiljer det inte mycket i storlek på mot storebror Insignia. Jag gillar Astran måste jag säga, hyfsad "tyskkänsla" (nej, jag vet att det inte är någon Audi) för ett överkomligt pris och ganska så ekonomisk att äga. Årsskatt på runt 900 spänn och en snittförbrukning någonstans mellan 0,60 och 0,65. 1,4t-spisen är en trevlig bekantskap om än knappast något speciellt upphetsande monster.
Baksätet är dock inte speciellt stort (däremot ganska litet) så om ni är av svensk medellängd eller däröver blir det nog bökigt med barnstolar där bak om ni ska kunna sitta vettigt framför.
Baksätet är dock inte speciellt stort (däremot ganska litet) så om ni är av svensk medellängd eller däröver blir det nog bökigt med barnstolar där bak om ni ska kunna sitta vettigt framför.
Klicka här för att svara