Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Har också haft mondeo, bmw e61 (530) samt v70 sen grabben ploppade ut och har följande erfarenheter:nypon skrev:Första 9 mån är ju lugnt, då kan ni ha vilken bil som helst. Skiten börjar när ni ska gå upp till nivå 2, dvs en bakåtvänd stol som barnet ska sitta i gärna tills det blir runt 4 år. Då tar det plötsligt otroligt med plats. Här känns till och med en V70 liten och är man lite större byggd är det svårt att sitta bekvämt framför en sådan stol.
Vi har haft Volvo V70, Ford Mondeo, BMW 520 och störst är Forden(dock sämst bil).
Alla bilar som har djupa baksäten(och då menar jag i höjd med nackstödet på förarstolen för det är där som stolen ligger an) är bra alternativ. Subaru Legacy och Volvo S80 är t.ex. fenomenala med detta utrymmet.
Sedan finns det givetvis olika sorters stolar som tar olika mycket plats, men vi har valt att satsa på lite dyrare och rejäla modeller på stolar(har även några billigare som tyvärr är mycket sämre).
Bästa tipset är att försöka låna någon stol att provmontera för då ser man direkt hur det fungerar. Olika bilmodeller och väldigt olika lutning på sitsen där bak vilket också påverkar hur du monterar stolen. BMW 520 lutar t.ex. väldigt mycket bakåt jämfört med en V70.
Lillebror sitter i precis samma tankar som du och funderar på en Avensis vilket vi sågade efter 2 minuter i bilaffären, men smaken är som baken
Själv har vi nummer 3 på gång och jag spanar numera efter nästa storlek (minibuss). Puh!...
Lycka till!
Mondeo: Stor, hyffsat bekväm, trött och tråkig. Kass kvalitet, gick sönder hela tiden, konstiga elfel, växellåda som började läcka olja och lampor som gick som popcorn.
Bmw: TRÅNG, sjukt stor utvändigt men superliten inuti. Snygg, snabb, rolig men framförallt törstig. Bra kvalitet. Sjukt lång mellan växlarna i automaten.
V70: Som jag skrev tidigare, stor, bekväm, håller ihop bra. Drar 0,57 blandat (diesel). Bra automatlåda.
Bra utrymmen, praktisk. Bra men lite tråkig.
Ford Focus kombi. Mycket bil för pengarna, finns massor på marknaden, hyfsat billig. Kanske inte så kul men när man är förälder så är det dags att sluta ha kul då man kör och gå över till att puttra på i laglig fart.
Skoda Superb är enorm inuti! Jag är 194cm lång och satt bra i förarstolen samtidigt som jag hade gott om plats i baksätet utan att ändra förarstolen.. Benen tog inte i stolen har jag för mig. (har bara provat en Superb en gång)fgo skrev:Vi har en V70 (2004) och den känns för liten, för vår familjesituation.
Vi är två vuxna och två barn 3år resp 2månader. Just nu åker den stora fram och den lilla bak. Båda är naturligtvis bakåtvända.
Sätter vi någon av stolarna bakom förarstolen så är det omöjligt för mig att sitta bekvämt. Jag är runt 185cm.
Som bil för ett barn i skrymmande stol så passar V70 jättebra. Men har man två små, så hoppas jag verkligen att det finns rymligare bilar.
Vi har börjat snegla efter en A6 kombi 2006 o framåt.
Dock har VAG problem med sina DSG-lådor, så det kan vara värt att läsa på om det innan man tittar på en VAG-bil.
Jag har en VW Touran som vi bytte till från en Audi A6 eftersom A6an inte funkade när vi skulle ha två barnstolar i bilen.
Det går inte att ha en barnstol bakom föraren om man 195cm lång, går knappt att sitta där alls.
Skoda superben verka att vara ett bra alternativ om man inte vill åka touran. Köp inte med sju växlad DSG (säljs med dom mindre motoralternativen) Vår har funkat fint i snart 25000mil men tyvärr så har den ett annat vw fel och det är att lacken släpper och det rostar på dörrar, skärmkanter och baklucka.
Fantastisk bil att köra långt med Sthlm T/R samma dag är absolut inga problem.
Det går inte att ha en barnstol bakom föraren om man 195cm lång, går knappt att sitta där alls.
Skoda superben verka att vara ett bra alternativ om man inte vill åka touran. Köp inte med sju växlad DSG (säljs med dom mindre motoralternativen) Vår har funkat fint i snart 25000mil men tyvärr så har den ett annat vw fel och det är att lacken släpper och det rostar på dörrar, skärmkanter och baklucka.
Fantastisk bil att köra långt med Sthlm T/R samma dag är absolut inga problem.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Det finns bara en bil - Volvo V70. Just genomsnittssvennar med småbarn och hus är Volvos kärnmarknad. V70N (2001-2007) är tillräckligt gamla för att vara bliigia och tillräckligt nya för att inte vara slutkörda. Modern säkerhet, rimlig förbrukning (beroende på motor) och bilen funkar till allting. Och vill du ha prestanda så köp en T5 2005-2007 så kör du ifrån det mesta. Plus att V70N ses som en bruksbil så du behöver inte vara rädd för några repor eller bucklor, bilen går att sälja ändå.
Många med småbarn bygger samtidigt hus eller renoverar och V70 passar både till bilbarnstolade småbarn och att köra byggmaterial och skräp till tippen. Den raka bakluckan är ett klart plus jämför med Tyskarna. Plus att det är lätt att lasta barn i baksätet, värme och defroster funkar utmärkt och väghållningen på vinterväg är bra.
Många med småbarn bygger samtidigt hus eller renoverar och V70 passar både till bilbarnstolade småbarn och att köra byggmaterial och skräp till tippen. Den raka bakluckan är ett klart plus jämför med Tyskarna. Plus att det är lätt att lasta barn i baksätet, värme och defroster funkar utmärkt och väghållningen på vinterväg är bra.
Mina föräldrar hade oxå dom bilarna. Bagageluckan var/är jättestor på dom bilarna jämfört med många idag. I dom kan man nästan lyfta i/ur en tvillingvagn rakt ner/upp. Problemet med dom bilarna och även många nya sedaner är att det är hög tröskel in i bagagen.RoTe skrev:
När jag och frun väntade barn så hade vi en Volvo 460, vi provade några olika vagnar i den men problemen var bl.a. hur man fick lyfta vagnen och att man fick lyfta den högt för att få i/ur den. När vi på ultraljudet fick reda på att vi väntade tvillingar så var det bara stor kombi som gällde, det blev en V70.
När det gäller bilbarnstol så köpte vi Britax Hi-Way, den har en stödpinne bak som man kan ställa på kadantunneln eller golvet, det gör att den inte behöver luta mot stolen framför. Den stolen hade vi tills dom var ca fem år, dom satt med benen i kors mot slutet men det är inget farligt med det. Ju äldre barnet är när det vänds rätt väg ju bättre klarar det en eventuell olycka.
Vi har nu ytterligare ett barn, så ena tvillingen sitter i bilbarnstol fram, andra sitter bakom föraren, babyskyddet har vi på mittplatsen. Om ca 2 månader när vi lämnar tillbaka babyskyddet så kommer alla tre barnen sitta bak, tvillingarna på ytterplatserna i sina stolar och lillflickan i Hi-Wayen på mittenplatsen.
Redigerat:
Varför skulle man INTE köpa en kombi? Det är ju mer plats gratis.
Köp inte en beg V70 nyare än -98, då gick det de över till Canbus, datanätverk i hela bilen och det mesta måste göras på verkstad. Dyrt och skört.
Köp inte en beg V70 nyare än -98, då gick det de över till Canbus, datanätverk i hela bilen och det mesta måste göras på verkstad. Dyrt och skört.
Vilket märkligt uttalande. Varför måste bilar med canbus lagas på verkstad? Moderna bilar har elektronik i sig och man behöver diagnosutrusntning för att fixa annat är rena mekaniska fel eller bytte av slitagedelar, mend etta var en sanning även innan canbus introducerades. Volcos Dice kan köpas i kina till ok pris.Andreas_H skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Från my08 gjordes karossen om och den nya har sina fördelar. Prova att fälla baksätena i en 07:a och jämför med en 08:a.Anders_Nilsson skrev:
Man kan inte ens byta bromsklossar utan att man måste in i datorn och pilla.
På en XC70 nyare än 00 måste man byta hela kardanstången (som kostar 10.000) när stödlagret pajar, och inte bara ett lager för 100 kr.
Är inte det idiotiskt så säg.
Eftersom TS ändå ska byta bil kan han ju ta en kombi när han ändå håller på.
Ska man ha en nyare ska man nog köpa en med garanti.
På en XC70 nyare än 00 måste man byta hela kardanstången (som kostar 10.000) när stödlagret pajar, och inte bara ett lager för 100 kr.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Vad ska man ha då? En duett med b18 så man måste justera ventilerna varje gång man tankar?Andreas_H skrev:Man kan inte ens byta bromsklossar utan att man måste in i datorn och pilla.
Jag gjorde misstaget att köpa bil utan dragkrok (ett medvetet val eftersom det är fult, krockosäkert och en anledning att låna ut bilen). Jag var då inte medveten om att jag själv skulle köpa hus och bli tvungen att låna bil i tid och otid av folk generösare än jag.pelpet skrev: