Hej
Jag försöker lära mig göra lådor med falsfogning, egentligen ingen praktisk nödvändighet utan jag vill helt enkelt lära mig tekniken.

Jag har lite 18mm mdf liggandes och undrar om det ens går att använda falsfogning med mdf, eller om jag förstör materialet på något sätt genom att ta bort halva tjockleken. Jag vill gärna klara mig med endast trälim, utan mekanisk fog.

Tänkte det kostar mindre att fråga här istället för att slösa MDF jag kan använda till annat isåfall.
Hittar ingen tråd tidigare med ämnet, eller via google/Youtube, endast att MDF inte fäster så bra med skruvförband, t.ex. pocket holes.

Bifogar en stulen bild från woodworkers journal så jag inte lyckas göra mig oförstådd med vilken fog jag menar :)

• Träbitar som demonstrerar tekniken för falsfogning på en träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Eftersom jag just nu ligger och läser Illustrated Cabinetmaking så får jag väl göra en insats och säga nåt. Typ att fogen kallas double-rabbit joint på engelska. :) Och visst går det i MDF också men eftersom det bara är sågspån och kemisoppa i sånt så blir styrkan därefter. Om du bara ska experimentera så visst, men varför inte göra det i riktigt trä som är superstarkt och superbilligt, sliter inte så mycket på verktygen, är inte så giftigt varken när man bearbetar det eller efteråt och är ekologiskt?

• Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret! Just nu blir det bara ett par lådor att slänga ner verktyg och sågklingor under bordssågen.
Ingen styrka eller skönhet, det rena fina träet använder jag till finare grejer :)

Alternativet är att jag kastar ihop ett par granbrädor, vilka jag också har liggandes utan något egentligt syfte :)

Testa på en liten bit hur mdf:en suger upp limmet på "ändträdet". Om den är mycket törstig är det bra att stryka på lite lim, eventuellt utspätt med några droppar vatten, och låt torka i en halv timme innan du limmar ihop på riktigt. Då borde det hålla bra, i alla fall bättre än mdf:en själv!

P
Det blir en mkt stark fog, även i mdf. Det är bara att köra på.

• Gilla
F_man
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.