Byggahus.se
Renoverar i källaren och har valt MDF för att bygga lådor kring ventilation och vvs. Anledningen är det mindre inbyggnadsmåttet som är möjligt, dvs beh ej reglar mellan lodrätt och vågrätt skiva. Med tanke på längden har jag bla behövt foga skivorna kortsida mot kortsida. 16 mm MDF.

2. Bygger in den tidigare öppna trappan. Väljer 25 mm MDF då jag vill måla den med högglans snickerifärg (som trappan). Där blir det fogar mellan trappan trä samt fog MDF sida till sida (har standardmått på MDF skivan). Sätter skivan rakt på klinkergolvet.

Frågan är hur jag undviker sprickbildning i fogarna. Jag har limmat med PL 200 som kanske är lite för flexibelt (då man vill ha en stum fog). Reglar bakom skivorna som jag förborrat och satt gipsskruv i MDF (som gipsskiva). Jag har också fasat skivorna vid skarvning (som vid gipsskiva) och spacklat med 2 komponents spackel (Plastic Padding plastiskt trä). Härnfogarna är raka (ej gerade) och spacklade med PP. Trots detta ser jag redan nu efter 2 veckor små sprickbildningar. Målat med takfärg (Alcro RF 14). Jag vet att MDF är stökigt med en del rörelser med tanke på luftfuktigheten (källaren är väldränerad med värmegolv och god ventilation).

Dvs: vad använda för lim? PL600 stummare? Vanligt trälim? PU lim? Hur spackla: fasa eller inte fasa? Val av spackel? Andra tips?

Min ta ke är att få så stum fog som möjligt för att minimera rörelse i fogen.

Med vänlig hälsning,

Fredrik
 
Redigerat:
Jag hade använt trälim. I hörnen hade jag kompletterat med skruv (förborra dock!)
Jag hade absolut inte satt MDF direkt på klinkersen, det är att be om problem. MDF är antimateria till fukt och beter sig därefter. Du skulle behöva t ex syllpapp emellan.
Frågan är väl om MDF är jättebra överhuvudtaget i källare. Lacka omsorgsfullt och förstärk kanter och hörn som annars kan trispas upp.
 
Tack! Utrymmet är som sagt väl dränerat och ventilerat. Fukten kommer bara genom klinkern i fogarna och jag har grundat mdf kanten med alkydrg damt kört PL200.
 
Trälim är bra då det är stumt och kan limmas tunt, men bet e tusan kant till kant. Ngn som har åsikt ang val av spackel och om kanten ska vara fasad?
 
Vi har i ett antal ställen i huset skarvat mdf mot gips och har då limmat skarvremsa på det med våtrumslim, sedan spacklat det slätt. Nu har vi iosf sedan också microlit över det men har inga sprickor ett år senare. Om det inte funkar så är alternativet att göra skarven tydlig då att det blir en del av designen
 
Tack för svaret! Jo, funderat på möjligheten med skarvremsa. Tänker pröva med PU lim, ordentligt med skruvar och sen PP tvåkomponents universalspackel som är lite mer flexibelt än plastiskt trä. Slutar säkert med sprickor, men då har jag alternativen med remsa och list kvar.
 
fln213 fln213 skrev:
Tack! Utrymmet är som sagt väl dränerat och ventilerat. Fukten kommer bara genom klinkern i fogarna och jag har grundat mdf kanten med alkydrg damt kört PL200.
Mja, jag är skeptisk ändå. Påminner oroväckande mycket om den förbjudna riskkonstruktionen ”träreglar på betonggolv”. Organiska material suger upp fukt genom betong, och när du har klinkers så kommer som sagt fukten upp genom skarvarna. Jag tror det finns risk för att du får fuktblommor på MDF:en om du inte har något heltäckande mellan MDF och golv, t ex byggplast. Det är svårt att göra en strykning helt fukttät.
 
Instämmer, men tar den risken. Svårt att få till vettig hållbarhet med tjärpapp eller metallregel mot klinkern. Får göra göra om det om det blir fel.
 
Har nu gjort ett test. Försänkte halva steöckan med handöverfräs 45 gradigt stål i kanterna (trappdelen i furu och MDF skivan). Grundande MDF skivan med kösningsbaserad grundfärg nedtill. Använde PL200. Spacklade x2 med PP Superspackel för att få bättre elasticitet än med Plastikt trä. Avslutade spacklingen med snickerispackel för bra finish.

Efter ca 1 vecka hade det spruckit i kanten utan försänkning. Fräste därför ut en försänkning idag med handöverfräsen och spacklade om. Får se hur lönge det håller. Blir det sprickor sätter jag upp en liten tunn list.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hur har det gått? Utmärkt. Att försänka skarvarna och använda PP Universal (den gröna) har fungerat toppen hittills. Ser inte tillstymmelsen till skarv. Men får vi får se om ett år.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Här kommer före och efter bilder. Grundmåla med alkyd x flera samt vattenfast bygglin fungerar utmärkt. Duffusionsöppen 2 komponents epoxy på golvet. PP superspackel utan antydan till sprickor mellan MDF och trä.
 
  • Renoveringsprojekt före ombyggnad: rörigt elskåp och otäckt trapphus med flagnande väggfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i gång med oslipade MDF-skivor och träreglar på ett klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad korridor med vita väggar, epoxybehandlat golv och stängd dörr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
Nästan så att man blir lite sugen på att ha källare själv!
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Snyggt jobbat!
Nästan så att man blir lite sugen på att ha källare själv!
Tack! Ja, hade inte velat vara utan den. Får plats med en massa funktionsrum (tvättstuga/bad, groventré, träningsrum, kallförråd osv).
 
Hej,

hur gick det med sprickor? Är också nyfiken på vilken PP du använde då jag inte finner grön universal. Grundade du innan spackling?
 
Tack för frågan!
Tyvärr enstaka minimala sprickor. Men då har jag också efter bygget installerat en avfuktare som håller RF på 55% konstant. Så jag tänkte faktiskt fräsa och spackla om de delarna. Håller inte det blir det en tunn mässingsprofil.

Sorry, såg att jag skrivit dubbelt. Det jag använde var PP Superspackel https://www.swedol.se/pp-superspackel-elasticpg-1007223.html
Stor skillnad i eladticitet jmfrt med plastiskt trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.