6 317 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Fällt träd som inte skulle fällas
Nu är väl inte Sälg ett så exklusivt träd....har trädfällaren erbjudit något som ersättning?
Du kan inte förvänta dig någon ersättning genom någon ansvarsförsäkring hos entrepenören om han fällt trädet genom "uppsåt" d.v.s. han eftersträvade den uppnådda effekten. Du kan möjligen få ersättning från hans ansvarsförsäkring om han av misstag fällt trädet,eller skadat trädet I samband med fällning av andra träd.Men då måste det utredas vad som sagst o kommit överens om.
In absurdum kan du givetvis yrka på ersättning för ett motsvarande träd,det är aldrig fel att yrka ersättning för den skada man lidit. Du får ändå sannolikt nöja dig med att fällaren får betala ett nytt träd som finns tillgängligt I den vanliga marknaden. D.v.s. ett träd modell 3 meter högt,kostnad inclusive plantering etc. 7000:-.
Råd: Sätt pil(ar) växer som sjutton o täcker bra....Här uppe hos mig,strax söder om Sundsvall har de en höjd på 3- 4 meter efter -3-4 år...
In absurdum kan du givetvis yrka på ersättning för ett motsvarande träd,det är aldrig fel att yrka ersättning för den skada man lidit. Du får ändå sannolikt nöja dig med att fällaren får betala ett nytt träd som finns tillgängligt I den vanliga marknaden. D.v.s. ett träd modell 3 meter högt,kostnad inclusive plantering etc. 7000:-.
Råd: Sätt pil(ar) växer som sjutton o täcker bra....Här uppe hos mig,strax söder om Sundsvall har de en höjd på 3- 4 meter efter -3-4 år...
Har råkat ut för något liknande när kommunen röjde på kommunal mark smo gränsar till vår baksida. Vi har ca 2 meter skogstomt bakom vårat staket men det brydde man sig inte om utan kalhögg ända fram till staketet. Tomtgränsen är utmärkt med tomtpinnar. Jag ringde kommunen som skickade ut en gubbe som hade nån sorts handdator med gps där man såg tomtgränserna. Det syntes tydligt vart tomtgränsen gick, och kommunen gick med på att plantera några träd av mindre slag som kompensation. Sen grymtade han lite varför vi inte satt staketet i tomtgränsen. Enkla svaret är att det är sluttande mark och det hade kostat oss ca 50000 kr extra att fylla ut exakt till tomtgränsen (mede tt fall på ca 2 meter). Nu gjorde vi såhär istället så vi har 2 meter bakom staketet att slänga trädgårdsavfall på.
I ditt fall när det rör sig om en beställd avverkning så märker man väl ut träden med nåt plastband i glad färg eller med sprayfärg. Det kan väl inte fungera att bara skicka ett mail? Om jag hade varit skogshuggare hade jag nog krävt att de individuella träden blev tydligt utmärkta för att undvika missförstånd. Trist att så inte skedde.
I mitt fall löstes det, vi räknade hur många träd av varje art som hade fällts och ungefärlig diameter på dem, sen kom en trädgårdsfirma (det var alltså inga gigantiska träd utan ganska unga träd som var kanske 4 meter höga) och planterade träd i kanske 50 5 av original storlek. Det var ajg nöjd med. Blir nog svårt att få ett exakt likadant träd, speciellt om det är stort. Då är det nog tinget som gäller.
/S
I ditt fall när det rör sig om en beställd avverkning så märker man väl ut träden med nåt plastband i glad färg eller med sprayfärg. Det kan väl inte fungera att bara skicka ett mail? Om jag hade varit skogshuggare hade jag nog krävt att de individuella träden blev tydligt utmärkta för att undvika missförstånd. Trist att så inte skedde.
I mitt fall löstes det, vi räknade hur många träd av varje art som hade fällts och ungefärlig diameter på dem, sen kom en trädgårdsfirma (det var alltså inga gigantiska träd utan ganska unga träd som var kanske 4 meter höga) och planterade träd i kanske 50 5 av original storlek. Det var ajg nöjd med. Blir nog svårt att få ett exakt likadant träd, speciellt om det är stort. Då är det nog tinget som gäller.
/S
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Den som olovligen tar ned ett träd ska bekosta kostnaden för ett likvärdigt träd, borttagande den gamla stubben samt iordningställandet av planteringsbädden för det nya trädet.
Det är iaf det normala, sedan kan man komma överens om annat.
Det är iaf det normala, sedan kan man komma överens om annat.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
I detta fallet tycker jag man ska vara lite hygglig mot trädfällaren för det är ett ärligt misstag vilket han erkänt och är bekymrad över.
Lite tur i oturen att det är en sälg för den kommer snabbt sätta nya skott till våren och breda ut sig mer än innan.
Lite ympvax på stubbarna är inte fel sen bara vänta in våren.
Lite tur i oturen att det är en sälg för den kommer snabbt sätta nya skott till våren och breda ut sig mer än innan.
Lite ympvax på stubbarna är inte fel sen bara vänta in våren.
Det vanliga är att man får ersättning 2-3 ggr marknadsvärdet.TechMark skrev:
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Går ärendet till domstol så är domen normalt att det som sågats ned skall återställas i tidigare skick, vilket inkluderar borttagning av stubbe, iordningställande av odlingsbädd och ett likvärdigt träd i ålder och art och omfång/höjd. Samt återställandet av eventuella andra markskador som uppkommit i och med arbetena.-MH- skrev:
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Det du missar är att det är marknadsvärdet på ett träd av likvärdig art, ålder och höjd/omfång, inte marknadsvärdet för veden/timret. Dvs värdet på det levande trädet inte det nedsågade.cecar33 skrev:
Dvs vad får du betala för att få ett sådant från en plantskola, jag lovar att det är bra mycket mer än vad marknadsvärdet på veden/timret är. Nu växer sälg snabbt, men stora träd är aldrig billiga.
Det finns skräckexempel med felaktigt nedsågade ekar och då kan beloppen dra iväg med både sex- och sjusiffriga belopp.
Jag undrar mer om det överhuvudtaget finns vanlig sälg att köpa, att jämföra med Ek är ingen bra jämförelse, har inte Ekarna belagts med något slags skydd så är det i vart fall enligt T-H inget större värde då heller.
Tech Mark: Vad grundar du dina påståenden på? Var kan jag tillgodogöra mig informationen? Du är så tvärsäker att du måste ha fog för vad du skriver o jag vill gärna veta var jag kan berika mitt vetande någonstans....
Jag syftar på ditt inlägg 21.36 idag...
Jag syftar på ditt inlägg 21.36 idag...
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Trädslaget har ingen betydelse annat än kostnaden för ett likvärdigt träd. Den som "drabbats" ska stå skadelös och den som "orsakat" ska stå för kostnaden för återställandet till hur det såg ut innan. Sedan finns det möjlighet att förhandla, men det finns inget som tvingar dig att godta ett träd som inte motsvarar det som fällts.cecar33 skrev: