133 224 läst ·
717 svar
133k läst
717 svar
Fällt träd över servitutväg - vad göra?
Och vad är fel i säker skogs tolkning i mess #166 menar du? De är inga amatörer direkt…F fribygg skrev:Jag tycker att @Rejäls tolkning är rimlig.
Själv har jag en kort men skriftligt dokumenterad och betygsatt gymnasieutbildning på motorsåg så jag anser nog att jag kan visa att jag har nödvändig kännedom för de motorsågsarbeten jag gör på fastigheter jag äger/är delägare i utan att gå SäkerSkogs kurs.
Om man är lösningsorienterad finns ju möjlighet att kapa av björken över TS väg med bågsåg eller yxa.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 659 inlägg
Precis det jag tyckte mitt citat menade på, kanske främst denna mening:Rejäl skrev:
"Det finns heller inget krav på körkort då verksamheten är att betrakta som rent ideell och frivillig, och inte kommenderad av till exempel en styrelse."
Precis detta jag hela tiden har påståt hjälper man en vän/granne utan krav om återhjälp så kan det alldrig ses som att man anlitar någon..13th Marine skrev:
Jag behöver knappast nån dokumentation på mina kunskaper då jag äger fastigheterna där jag avverkar. (Som arbetstagare skulle jag inte göra jobbet utan godkänd utbildning och utrustning men jag är inte arbetstagare i egen skog)M -MH- skrev:
Har ett träd blåst över riksvägen sågar jag givetvis av det själv för att komma fram om jag har motorsågen med mig, om det brinner i den statliga skogen släcker jag elden utan att ha godkänd utbildning eller utrustning. Om nån trillat genom isen räddar jag givetvis. Om folk slutade göra saker frivilligt och gratis skulle ju inget fungera och det är inte tid eller råd att vänta på anlitat folk för allt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 659 inlägg
Nej det är det inte Arbetsmiljöverkets författningar gäller inte privatpersoner och konsumenter..Nissens skrev:
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...ch-regler-om-arbetsmiljo/om-arbetsmiljolagen/
Redigerat av moderator:
Arbetsmiljöverkets författningar gäller inte privatpersoner och konsumenter har jag svarat snart ett tiotal gånger och du har inte motbevisat det jag har tagit upp andra exempel som asbest, ställning mm..Nissens skrev:
Men du får gärna motbevisa det?
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...ch-regler-om-arbetsmiljo/om-arbetsmiljolagen/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 659 inlägg
Man får väl kika på följande delar:
Notera "troligen", man vet alltså inte.
Jag skulle spontant påstå att just ersättningsdelen kan göra skillnad åt ena eller andra hållet.
Notera "troligen", man vet alltså inte.
Jag skulle spontant påstå att just ersättningsdelen kan göra skillnad åt ena eller andra hållet.
Frågan är om detta frivilliga arbete omfattas av arbetsmiljölagen eller inte.
Troligtvis krävs heller inget körkort för:
- ortsinnevånare som jobbar ideellt och helt frivilligt på allmänning, bygdegård eller liknande (vissa typer av helt frivilligt och ideellt arbete omfattas inte av arbetsmiljölagstiftningen, däremot har föreningsledning ett etiskt ansvar när det gäller farlig verksamhet)
Hej! Var i landet är detta? Jag är hemma och nykter och finns du i närheten kommer jag gärna över på en fika ! Tar med motorsågen om det fortfarande skulle vara nått skit över vägen.H Herr Okunnig skrev: