P
H Hocke68 skrev:
Skitsnack. Jurister är teoretiska. Såga av trädet på båda sidor om vägen rulla mittenbiten åt sidan. Björk ruttnar snabbt i okluvet skick och hade trädet varit "värdefullt" så hade han tagit hand om det med en gång. Helt uppenbart djävulskap. Sen tycker jag att han skall gå och prata med grannen och fråga om vad orsaken är till att han gör så här. Det kanske går att hitta en lösning på situationen så den inte eskalerar
Jurister må kunna teori, men de tillämpar även ofta lagen (men det beror dock naturligtvis på vad de jobbar med). Jag anser att frågeställaren får välja mellan att agera i enlighet med gällande rätt eller inte. Det är inte min sak som jurist att avgöra vad han ska välja att göra. Självklart skulle jag rekommendera att han i första hand pratar med ägaren till den andra fastigheten, men om han inte vill det, tänkte jag erbjuda ett alternativ i enlighet med vår lagstiftning. Huruvida man gillar det alternativet eller inte är en annan sak. Jag lägger ingen värdering i gällande rätt.
 
P
M -MH- skrev:
"Frågan om du skulle räknas som arbetsgivare i situationen du beskriver går inte att komma runt genom att han betalar dig en fiktiv summa pengar. Det avgörande är om du i realiteten har någon nytta av hans arbete eller inte. Min bild är att det allmänt sett finns en övertro på olika typer av ”fiffiga” knep för att kringgå lagstiftning och att domstol, åklagare och andra myndigheter mycket enkelt ser igenom sådana konstruktioner."

[länk]

Du kanske skulle läsa länkarna jag ger dig?
Läser du själv vad som står i det du länkar?

” Experten svarar: En skogsägare som anlitar någon annan än en familjemedlem eller nära släkting för arbete i skogen kan få arbetsmiljöansvar.”

Inte ens här är juristen säker utan kan få, du kan inte blanda ihop ANLITA och HJÄLPA..
Hjälper du någon frivilligt och utan återkrav om hjälp tillbaka så är det ingett arbetsgivaransvar och då faller AFSarna..
Fattar du inte efter detta så får du be någon närstående förklara skillnaden emellan anlita och hjälpa..
 
  • Gilla
  • Haha
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Maria Lidzell skrev:
Du kan absolut ha rätt, men det framgår inte här att ingen väg finns och att det är terräng som du skriver, eller om tomten är inhägnad, för i så fall gäller inte allemansrätten. Strandskydd gäller dock –om det inte är upphävt på den här platsen. Det skadar alltså inte att kolla med kommunen och höra med grannen vad det är frågan om, innan man drar in det tunga artelleriet.
Inte ens strandskydd ger ju rätt att köra bil på eller till stranden. Man får helt enkelt lämna bilen hemma om man vill nyttja sin allemansrättsliga möjlighet att vandra i naturen eller längs våra stränder. Och att dricka öl och köra bil som är grannens vana är heller ingen kombination som vi lagligen har möjlighet till i Sverige, i alla fall inte annat än riktigt små volymer öl.
 
  • Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
förklara skillnaden emellan anlita och hjälpa..
Ja, kan du förklara skillanden mellan anlita och be om hjälp? Det spelar ingen roll om du ber granne om hjälp eller anlitar, det är samma sak. Det viktiga är vem som initierar och vem som drar nytta.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Nej, det kvittar om du erbjuder dug eller om grannen frågar. Initieringen är inte av intresse.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
P
M -MH- skrev:
Ja, kan du förklara skillanden mellan anlita och be om hjälp? Det spelar ingen roll om du ber granne om hjälp eller anlitar, det är samma sak. Det viktiga är vem som initierar och vem som drar nytta.
Anlitar gör man när man betalar någon för att göra något tex. i detta fallet att ta ned träd..
Hjälpa en vän gör man av omtanke och välvilja utan krav om betalning eller återtjänst..

Om det hade varit så som du resonerar så hade det mesta inom renovering och byggnation varit krångligt för privatpersoner om dessa behövde följa Arbetsmiljöverket regler och sanktioner som bara gäller arbetsgivare..
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Rejäl skrev:
Jag säger att visa mig lagen som säger att en privatperson behöver följa Arbetsmiljöverkets regler vi kan börja där?
Om du hade läst länken så hade du sett att texten är säker skogs tolkning av lagen. Jag tror absolut inte att du tolkar den bättre än vad de gör.

Så, om du inte kan styrka det du påstår så väger deras tolkning myyycket tyngre än din.
 
  • Arg
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Anlitar gör man när man betalar någon för att göra något tex. i detta fallet att ta ned träd..
Hjälpa en vän gör man av omtanke och välvilja utan krav om betalning eller återtjänst..
Det är just det här som menas med "Det avgörande är om du i realiteten har någon nytta av hans arbete eller inte. Min bild är att det allmänt sett finns en övertro på olika typer av ”fiffiga” knep för att kringgå lagstiftning och att domstol, åklagare och andra myndigheter mycket enkelt ser igenom sådana konstruktioner."

Det är lika fiiffigt som att säga till Skatteverket att din granne bara hjälpte dig, men att du var så snäll så du gav han 100 kkr för att lägga om taket. Ren gåva, absolut inte ersättning för arbete!
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Det har inget med betalning att göra. Läs mess #166…
Mess 166 är tolkande och tyckande. Ganska värdelöst.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Mess 166 är tolkande och tyckande. Ganska värdelöst.
Det är långt bättre än tolkandet och tyckandet från ett gäng amatörer här… 😂
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Om du hade läst länken så hade du sett att texten är säker skogs tolkning av lagen. Jag tror absolut inte att du tolkar den bättre än vad de gör.

Så, om du inte kan styrka det du påstår så väger deras tolkning myyycket tyngre än din.
Det får du tycka det är helt ok..
Jag är utbildad inom arbetsmiljö och har jobbat med dessa frågor i snart 15års tid så jag står stabilt..
Skillnaden är som ni inte ser är Anlita och hjälpa två helt olika förfaranden..
Då får Nissens inte montera ställning på sitt egna hus eller riva asbest heller om man ska gå efter deras utsagor😉
Som sagt innan Arbetsmiljöverket och dess regler gäller inte privatpersoner, utan dom gäller arbetsgivare som alltid har ett arbetsmiljöansvar och allt vad det innebär..
 
  • Gilla
  • Haha
och en till och 2 till
  • Laddar…
P
M mattias1343 skrev:
Ibland är enklaste vägen att spela på idiotens plan istället för att försöka dra in honom på din egen.
Eller så kan man tänka som Mark Twain:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.”
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Det är långt bättre än tolkandet och tyckandet från ett gäng amatörer här… 😂
Så du tycker tyckande och tolkande är bra om det är bättre än annat tyckande och tolkande?
Det enda som gäller är lag och domstolars tolkande av lagen, främst HD. (Precedensfall mm.)
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Då får Nissens inte montera ställning på sitt egna hus eller riva asbest heller om man ska gå efter deras utsagor😉
Jo, om han gör det på sitt eget hus åt sig själv. Att du fortfarande inte begriper skillnaden mellan att göra saker själv och be någon annan att göra det...

Rejäl skrev:
Som sagt innan Arbetsmiljöverket och dess regler gäller inte privatpersoner, utan dom gäller arbetsgivare som alltid har ett arbetsmiljöansvar och allt vad det innebär..
Jo, de gäller även privatpersoner som tar hjälp av andra.
 
  • Älska
Sernando
  • Laddar…
P
M -MH- skrev:
Jo, om han gör det på sitt eget hus åt sig själv. Att du fortfarande inte begriper skillnaden mellan att göra saker själv och be någon annan att göra det...
Jag begriper det du skriver men du begriper inte att HJÄLPA någon inte är att ANLITA någon..
Vi kommer inte längre då du inte kan svenska så vi får vara oense om denna saken..
Men kom ihåg att följa Arbetsmiljöverkets regler hemma när du hempular😉
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.