33 930 läst ·
33 svar
34k läst
33 svar
Fallskydd - fallsele
Jag har sprungit runt en del med helkroppssele de senaste månaderna, och jag vill bara delge några tips.
Se till att selen:
1) är lätt att ta på och av även med arbetskläder med en massa prylar i fickorna.
2) inte har så stora vadderade bälten att man blir galen av att den är för varm
3) inte hindrar möjligheten att öppna gylfen när man skall på dass.
4) har möjlighet att fästa utrustning och extra karbiner i D-ringar osv
Min sele saknar flera av dessa egenskaper, och det leder till att man drar sig från att använda den. En aldrig så bra sele som bara hänger på en spik har man ingen nytta av alls.
Se till att selen:
1) är lätt att ta på och av även med arbetskläder med en massa prylar i fickorna.
2) inte har så stora vadderade bälten att man blir galen av att den är för varm
3) inte hindrar möjligheten att öppna gylfen när man skall på dass.
4) har möjlighet att fästa utrustning och extra karbiner i D-ringar osv
Min sele saknar flera av dessa egenskaper, och det leder till att man drar sig från att använda den. En aldrig så bra sele som bara hänger på en spik har man ingen nytta av alls.
Vad är tipsen på billig nu (juni 2015) amatörsele för att jobba på vill- och torptak med 5 meter i nock. Jag var helt skakig i benen efter att ha varit ut på nocken men bara en lina att hålla i och behöver göra fler saker ute på taket också. Monterade taksteg och glidskydd igår så sotaren vill gå upp.
OK, proffsgrejer verkar bli rätt dyrt. Jag har ett 8 mm klätterrep och hade hoppats klara mig med en sele för typ 350 kr på JULA i kombination med någon karbin och firningsmojäng eller är det önsketänkande att jag klarar mig väl under 1000-lappen?
Jag använder denna när jag är på taket:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...ng/fallskyddspaket-honeywell-1-miller-1013730
Krävdes lite träning innan man fick in rutinen för att inte ha slack på linan men efter det funkar det smidigt. Behovet uppkom på en helg och alternativen var inte så många då det bara var de stora varuhusen som var öppna.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...ng/fallskyddspaket-honeywell-1-miller-1013730
Krävdes lite träning innan man fick in rutinen för att inte ha slack på linan men efter det funkar det smidigt. Behovet uppkom på en helg och alternativen var inte så många då det bara var de stora varuhusen som var öppna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden