Vi använder proffsgrejer till våra resemontörer. (ganska trevliga höjder i ett vattenkraftverk)
Finns det liknande montörsfirmor i era trakter så fråga om ni får hyra över helgen. Ofta räcker det med en tårta till kaffet på måndag förmiddag som betalning, såvida man inte råkat ramla då den givetvis ska funktionskontrolleras igen. Och kom ihåg att alltid upplysa den du lånat den av ifall den varit utsatt för några som helst påfrestningar om du inte vill ha en annan människas liv på ditt samvete.

Skydd som är ganska enkla att få tag på men som jag fått förtoende för genom åren då jag satt som förrådsarbetare är de som Skydda tillhandahåller.

Redigerat:
mats_o skrev:
Klätterrep är lite lätt fjädrande så man får en hyggligt mjuk broms i alla fall.
Använder man fallskyddsutrustning finns det små "repstumpar" för detta ändamål som man kopplar imellan.

Verktygsboden har en sele, men den är lite dyrare än biltemas, men det kanske finns en anledning.

Själv hade jag aldrig lagt mitt liv i en sele från biltema för 300 spänn. Säkerhets utrustning tycker jag personligen att man ska köpa av kvalitet . Vet dock ej hur bra den från verktygsboden är men den känns betydligt bättre än biltemas.

Kolla på http://www.verktygsboden.se

Tjena, lite kommentar ang detta:

>När det gäller klätterutrustning vad är användbart vid takarbete och på stege?

Det beror helt på typen av jobb och kunskap. Vet man inte hur grejjerna funkar så är de till lite hjälp.

>Sportaffären jag var inne i påstod att de sålde utrustning till takskottare och även en del takarbetare.

Det är en hel del folk med klätterbakgrund som jobar som det, de köper säkert de grejjer som de är vana att jobba med.
Klättergrejjer och skyddsgrejjer är rätt lika men de har lite olika prioritet. När man klättar vill man att de ska vara lätta, när man jobbar varje dag med prtylarna ska de vara slitstarka mer än lightweight. Men de håller båda att falla i.

>Fast när det gäller sele tycker jag nog en helsele känns säkrare än en sittsele!?

Det finns kroppselar bland klättergrejjer också. Men de är inte lika vanliga. Man kan också kombinera ihop en sittsele och en bröstsele till en kroppsele.

En råd är att få tag i Petzl's katalog i en sportaffär. Den innehåller en sektion med tips och how-to's.
DE tupsen finns på deras website också. http://en.petzl.com
Tycekr för övrigt att deras grejer alltid är bra, inte de billigaste, inte de dyraste, men funkar alltid. De har saker både för klättring, grottkrypning och höghöjdsarbete, så det finns gott om utrustning att välja på. Men det finns många andra märken som funkar bra också.

> Klätterrep är lite lätt fjädrande så man får en hyggligt mjuk broms i alla fall.

Klätterep är dynamiska (elastiska) de är gjorda för att klara av ett fall som är max 2ggr repets längd. Faller du längre än så blir krafterna på kroppen för stora (kanske på utrustning oskså). Alltså, så länge du är fäst med repet i en FAST punkt så är du rätt säker, svåda du inte slår i något på vägen ner. Men om repet sitter i en löpande punkt så är ting helt annorlunda. Då kan fallet bli mycket längre än repets längd. Det är då man måste ha bromsutrustning. Tex en sån här:
http://en.petzl.com/petzl/SportProduits?Produit=648&Activite=28

>Grottrep skall visst tåla nötning bättre

Grottrep är statiska. De är alltså bra att klättra på. Men de är väldigt dåliga att falla i, de bromsar inte upp någon kraft från ditt fall . (ok ska man vara petig så tänjer dig sig naturligvis lite men inte i närheten av ett klätterrep).

Statiska rep är säkrare att klättra på eftersom de inte rör sig så mycket och därmed inte ligger och gnager så mycket mot kanter. Men det är alltid viktigt att kolla så att repet inte ligger över vassa kanter och kan nötas av.

>Ska du arbeta i sele så hjälper den mot fallet men är du ensam så kan du dö ändå. Selkoma är inget skämt och inträffar >redan efter 20 minuter _OM_ du är vid medvetande. Säkrast är att ha såpass kort lina att du inte kan komma över stuprännan

Om man riskerar att falla över en kant så tycker jag att man bör ha minst 1 men helst bägge varianterna (beror ju lite på sitautionen).
- Möjlighet att bli nedfirat. Repet (säkerhetslinan) fäst så att det är möjligt för en annan person att fira ner dig till marken. Om man faller och är medvetslös/skadad är det det klart snabbaste sättet att komma ner till backen.
- Möjlighet att klättra upp för repet igen över kanten. Med hjälp av tex prusikknuter, repklämmor (jumars) eller dylikt.

Annars så är det rätt krångligt om du hänger och dinglar nedan för kanten.

Har själv precis gjort ett enkelt takarbete och gjorde följande sätt.

Två rep fäst på andra sidan huset (dynamiska klätterrep , helrep), med avknuten HMS knut i ankarpunkten och tillräckligt med extra rep för att man ska kunan fira ner mig vid olycka. Det ena repet är mitt arbetsrep och det andra är backup. Sen gick repen helt enkelt över taknocken ner till mig.

Backuprepet sitter med en låskarbin i belayloopen i selen med en åttaknut. Denna justerar jag då och då, så att jag ska slippa falla så långt, men jag har en del slack i den, annars blir det för mycket jobb med justering, så fallet kan bli en bit men aldrig över kanten. BAckuprepet i därmed nästan alltid slakt, det är bra för då gnider det inte mot evenetuella vassa kantern.

Arbetsrepet sitter jag med i en gri-gri i en låskarbin i belayloopen. Det är smidigt att klättra upp, bara att dra sig upp i repet. När jag ska ner är det bara att fira. Jag kan släppa bägge händerna och jobba ordenligt. Är taket brant och det är tungt att ta sig upp kan man bygga en lite 3-1 hiss med hjälp av en jumar och en karbin. Men på ett 45 gradigt tak som jag har är det onödigt.

Högtryckstvätt och utrustning som jag använde hissade jag upp och hade hängande i en Petzl reverso i "guideläge" och hissade ner med HMS knut.

Ta det försiktigt på taket!

OMG. Keep it simple... varför inte bara köpa en helt vanlig sele + rep med fallbroms? Det är helt omöjligt att falla över kanten med fallbromsen bara man har repet rakt och spänt.. här efterlyses hobbysele...

Vedeldaren: dom gångerna jag har halkat brukar jag landa med arslet i plåten först för repet jag håller i handen håller överkroppen uppe hela tiden, vet inte vad du sysslar med på taken?

En någorlunda bra helsele verkar gå att köpa för 11-1200:-

Men sedan behövs ju bl.a. rep och fallbroms.

Hos ABCskydd blir det billigast att köpa ett paket eftersom bara fallbromsen (med inbyggd falldämpare) kostade nära 2500:-
Då går den spärra om man ville ha den som stöd också.

http://www.abcskydd.se/shop/
"Fallskyddspaket AA120 "Tak & Konstruktion"

Tillverkare: Protecta
2 612,00 kr + m
Är en komplett fall och stödutrustning för konstruktionsarbete på tak eller för smidig vertikal förflyttning längs stege, ställning, fasad, tunnel m.m. En fördel med detta system är att fallbromsen kan låsas fast på linan med ett enkelt handgrepp då ni vill använda utrustningen som stödutrustning och inte bara som fallskydd. I Protecta fallsystem AA120 ingår: Säkerhetslina längd 20 m (AC220). Fallbroms Cobra med inbyggd falldämpare (AC202/05). helsele (AB113), säkerhetskrok (AJ501) samt förvaringsväska.
Tips: Komplettera utrustningen med förankringsband."
Kostar ca 3265:- med frakt.

Finns det andra billigare alternativ till rep och fallbroms?
Att fallbromsen kan låsas fast på linan tycker jag verkar bra!?

Jag har också hört att infästningen för repet bör tåla närmare 1000 kilo.

Cerex skrev:
Vedeldaren: dom gångerna jag har halkat brukar jag landa med arslet i plåten först för repet jag håller i handen håller överkroppen uppe hela tiden, vet inte vad du sysslar med på taken?
tja...fallskydd är väl något som är tänkt att vara till nytta vid de tillfällen när saker och ting inte går som de brukar...

Cerex skrev:
OMG.

Jag är inte så ofta på taken men det händer ibland och då har jag fallskydd om det behövs.

Jag har däremot ansvar för ett stort antal entreprenörer varje år som arbetar med olika saker, bygg, mek, el mm.

Varje år förekommer det någon som har den inställningen till att använda skyddsutrustnnig som du har och dom brukar få en chans att ändra åsikt annars blir dom omedelbart avvisade från arbetsplatsen.

"monkeyboy" svarade utförligt på frågor förut här (tack!) och rekommenderade också Petzl utrustning och jag hittade ett företag på Internet som säljer bl.a. Petzl - jag har inte jämfört priser.

Petzl Grigri Världens mest använda säkringsdon. 675:-
http://www.klatterutrustning.se/
"Petzl Grigri

Självlåsande säkringsdon för klättring eller firning på enkelt rep. Utmärkt för sportklättring och vid prova-på-kurser eller liknande. Fungerar ungefär som ett bilbälte, rycket och belastningen vid ett fall gör att den låser repet.
För att fira ner klättraren använder man spaken för att häva bromsningen på repet och reglerar hastigheten på nerfirningen genom att bromsa den fria änden på repet med handen.
Mycket pedagogiska symboler på locket och inne i Grigrin visar hur man ska placera repet. Kräver vana för att säkra med vid ledklättring.

Obs! Om repet placeras åt fel håll i Grigrin har den ingen låsningsfunktion alls! Som dom säger i USA, proper training is essential before use.
Fakta:
Anpassad för rep 10-11mm. (9.7mm är accepterat)
Vikt: 225g
Standard: CE, UIAA"

Är denna lämpligt som fallbroms och för firning vid tak och steg arbeten?

Jag glömde en viktig sak. Det är ju en del skillnad i hur man vill säkra sig om man ska gå runt på ett tak och har rep som säkerhetsutrustning om man skulle ramla. Eller om man ska jobba hängade i repet och belaster det hela tiden. Är det alltså frågan om fallskyd (det var ju det trådfen började med, eller arbete hängande i rep).

Det som jag beskrev var hur jag jobbade när hängde i repet. Det taket var 45 grader och alltför brant att jobba på utan att hänga i repet.

Petzl GriGri är egentligen till för att säkra en förstemansklättrare. Den är rätt smidig att använda som självsäkring i och med att den är självlåsande. MENdet är inget som Petzl rekomenderar och den är inte gjord för det. Så är det sagt.

Jag gördet för jag tycker det funkar, men jag har alltid en backup som fångar mig om den inte skulle låsa. Tex en knut på repet en bit ner, eller inknytning i ett annat rep.

Vad jag kanske söker är en broms eller spärr som enkelt går att låsa och öppna manuellt på linan (helst med en hand) så att man inte faller så långt om man skulle falla, men att man sedan också hyfsat säkert kan fira ner sig själv till marken efter det att man ev. fallit.

Ev. kan man kanske koppla till en falldämpare för att slippa hårda ryck om det behövs eftersom linan inte alltid är sträckt när man klättrar på en stege eller är på ett tak?

Kan det vara rätt tänkt?

Rätt tänkt :)

Fallbromsen låser sig automatiskt så fort man försöker gå framåt och linan sträcks ut, bakåt kan man gå helt fritt. man kan endast gå framåt om man lägger in tummen i fallbromsens vippa och trycker den framåt (funkar med en hand).Tycker att www.abcskydd.se har en liknande modell som jag använder och den heter Cobra. Finns falldämpare färdigt på den med.

Kom sedan ihåg att fallbromsen endast fungerar åt ett håll...

Vedeldarn: så olika det kan vara. Brukar direkt ge mina anställda sparken om dom börjar gnälla om skyddsutrustning :)

Cerex skrev:
Rätt tänkt :)

Fallbromsen låser sig automatiskt så fort man försöker gå framåt och linan sträcks ut, bakåt kan man gå helt fritt. man kan endast gå framåt om man lägger in tummen i fallbromsens vippa och trycker den framåt (funkar med en hand).Tycker att www.abcskydd.se har en liknande modell som jag använder och den heter Cobra. Finns falldämpare färdigt på den med.

Kom sedan ihåg att fallbromsen endast fungerar åt ett håll...

...
Går det fira ner sig själv dessa fallbromsar?

Klätterfolket har vit ofta med sig kniv men det är kanske för att "rädda" andra? :D

inte den som jag använder iaf. har man fallit över kanten och inte är så långt ner är det nog lättast att dra sig upp. borde inte vara så svårt eftersom man inte kan komma längre ner än vad man redan kommit :)

Väcker den här tråden till liv, då många av förslagen ovan inte går att köpa längre. Vad rekommenderar ni idag? Det skall vara ett helt kit för att vara säker på att man får med allting, lätt o använda etc.
Är Julas kit vettigt? http://www.jula.se/attrib-a-24-o-194761-proff-906226

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.