I ItWasntMe skrev:
fast trådskaparen vägrar juh svara på vad han fått för pris.
Jag är intresserad av att höra om det är hutlöst dyrt, eller om det bara är vad han själv tycker.
Omöjligt att svara på vad som är rimligt när vi varken fått sett bilder på omgivning eller träd.
Runt 2000 per träd. Då jag redan fällt 3 stora och har 3 kvar varav egentligen bara 1 är kritisk så är det rätt mycket. Obs detta är en en mindre kommun och inte Stockholm.

Maria T Maria T skrev:
Du skriver inte om träden står på en "liten" (under 500 kvm) villatomt i ett tättbebyggt område, eller på en stoooor tomt, kanske utan staket, där grannarna har lika stora gräsmattetomter eller det kanske är kommunal mark intill.
Min erfarenhet är att trädfällarna tar dessa förhållanden i beaktande, givetvis att det finns en inbakad försäkring; de ska fälla träden så varken ditt eller grannens hus, garage, växthus, staket, kommer till skada.

Jag har det senaste året tagit hjälp av hela tre trädfällarföretag och är mycket nöjd med samtliga. Anledningen att jag valde flera handlade en gång om tid när jobbet kunde utföras och en annan gång av att panikfall - träd som föll i storm och missade alla byggnader men träffade en del andra saker i trädgården, så jag ville få bort det fort.

Om du @craftsboy har, eller kan skaffa kunskapen, att fälla dina träd själv och sen kapa och använda veden eller sälja den, så är väl det bra nog. Ta i beaktning att din villa/hus-försäkring inte kommer ge dig ett öre om trädet faller och klipper ditt tak.
Tomten är cirka 2000 kvm och fd fritdshusområde som långsamt konverteras till permanent. Grannar finns bara på en långsida. Dock kraftledning i luften vid gatan. Men den räknar jag med att klara även om 1 av träden faller på vägen. :p

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Finns det inte något försäkringsbolag som man kan ta en egen trädfällar-försäkring hos? Typ drulle-extended? Of topic så vore det perfekt om det även ingick brandskydd vid fulel, rättsskydd för egeninkoppling av värmepump osv. :D
Jag är nybliven sambo och egen hemförsäkrning än så länge och den har 100.000 i drulle. Vore värt att starta en egen tråd om just detta. :crysmile:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
MrJay
Vilka fantasipriser... Jag hade ett företag ute som fällde 92st träd (mest gran men några tallar och ekar också) på vår 3000kvm tomt i ett f.d. fritdshusområde som sedan många år är exploaterad. Dessa tog de med sig + sly. Totalpris: 3700 inkl moms.
Grävde upp stubbarna med grävmaskin och ett annat bolag hämtade och tog hand om dessa för ca. 20000kr inkl moms. Två år sedan.

Redigerat:
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
En huggare ligger runt ca 400+moms. Skördare ca 1250+moms. Är det större volymer är det rätt uppenbart vad som blir billigast. Enstaka träd är såklart svårt då det är ett så litet jobb men ring aldrig en arborist om inte plånboken behöver lätta rejält på vikten :) Finns många som tycker det är roligt att leka med motorsåg så kanske en annons på Blocket eller annan sida kan fungera. Alternativt leta reda på en skogsägare och se om det går att ge några hundringar i näven.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Jag har cirka 6 tallar
Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.

Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.

Vad göra?
Hmmmm försäkring ..... det är villaförsäkringen som det går på om trädet skulle hamna på huset..
Förutsatt att trädfällaren har följt de normer som tex Säker skog, har satt upp för hur man skall göra för att fälla träd.
Dvs göra ett korrekt fällhugg med rätt vinklar.
gjort korrekt instick från bägge sidor och sparat rekommenderad bredd på brytmånen.
sparat säkra hörnet.
slagit in fällkil. för att sedan såga bort säkra hörnet.

Har man inte gjort det och trädet ändå faller fel. beror det på att trädet har någon skada man inte sett, och då går det på villaförsäkringen.
Och naturligtvis, om man misstänker innanruttet i trädet skall man göra ett innstick lite högre upp för att titta efter missfärgade spån.

///BG

• Gilla
craftsboy
  • Laddar…
BG.s BG.s skrev:
Hmmmm försäkring ..... det är villaförsäkringen som det går på om trädet skulle hamna på huset..
Förutsatt att trädfällaren har följt de normer som tex Säker skog, har satt upp för hur man skall göra för att fälla träd.
Dvs göra ett korrekt fällhugg med rätt vinklar.
gjort korrekt instick från bägge sidor och sparat rekommenderad bredd på brytmånen.
sparat säkra hörnet.
slagit in fällkil. för att sedan såga bort säkra hörnet.

Har man inte gjort det och trädet ändå faller fel. beror det på att trädet har någon skada man inte sett, och då går det på villaförsäkringen.
Och naturligtvis, om man misstänker innanruttet i trädet skall man göra ett innstick lite högre upp för att titta efter missfärgade spån.

///BG
Jasså, det går på villaförsäkringen då? Det var bättre än vad jag trodde! Frågan är om det gäller alla försäkringsbolag? Jag ska nog kolla med mitt. Frågan är hur de ska veta att man vinschat på rätt sätt och så vid fellutande träd dock?

• Gilla
Greenaromatic
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Det kan vara knivigt att förmå träden som lutar fel att ändra riktning. Jag har också haft samma situation och efter att ha tittat på filmklipp, det finns många, så fick jag hjälp av en mer erfaren bekant.
Så mitt råd är att titta på youtube, det finns många bra tips där också, och efter det tror jag du har lättare att avgöra om du ska ta risken eller begära hjälp.
Själv har jag köpt kurs-DVDerma från Säkerskog. Inte så dyrt och bra info! Känns bättre än att bara titta på youtube. Man tjänar dessutom tid då inte allt är av så bra kvalitet på youtube. Mest intressant på youtube i ämnet, tycker jag är misslyckade trädfällningar. Sådana finns det ju endel av. Då vet man lite hur fel det kan gå så man har lite respekt.

MrPlow
craftsboy craftsboy skrev:
Jag har cirka 6 tallar i varierande storlek på tomten som ska fällas. Jag står för all hantering efteråt. Nu har jag frågat 3 trädfällare och INGEN vill fälla dom löpande betalt. Alla vill ha rejält betalt. Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.

Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.

Vad göra?
Lägg upp bilder på träden och vad de olika företagen ville ha.

Maner Maner skrev:
Enstaka träd är såklart svårt då det är ett så litet jobb men ring aldrig en arborist om inte plånboken behöver lätta rejält på vikten :)
Var väl lite för generellt, är själv "fritidshuggare" och i villa trädgårdar med nedtag av träd kan en arborist vara enda lösning. Sällan en "huggare" klättrar upp i ett träd och tar det i bitar om fällning är utesluten.
Icke att glömma att du "Finns många som tycker det är roligt att leka med motorsåg så kanske en annons på Blocket eller annan sida kan fungera. Alternativt leta reda på en skogsägare" kan hamna i problem om något händer. Skulle inte släppa in någon utan åtminstone motorsågkörkortet och att det blir du som kan ses som "arbetsmiljöansvarig" om någon olycka händer (finns säkert många om och men kring detta, men man ska åtminstone ha det i tankarna innan man gör sådant val).

Har själv låtit en firma ta ned tre rötskadade ekar som stod i gränsen mot allmän väg och fyra meter till hus och garage. Kostade 12" för nedtagning och bortforsling, acceptabelt tycker jag utifrån ett heldagsjobb med lastbil med kran/container och två man. Gjorde det valet utifrån egen erfarenhet som "fritidshuggare".

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
B Batz skrev:
Jag hade 4 gubbar hemma hos mig i höstas som tog ner 5 stora tallar som lutade mot garaget.
Låter ju kanon , vart bor du ?

Intressant tråd!

Jag har en tid studerat mycket material på nätet från både youtube och säker skog och det slutade med att jag i våras genomförde säkerskogs utbildning och sedan i våras har certifikat av klass AB ( Motorsågning och fällning) samt teori och praktik för klass klass C och S, (svåra och skadade träd).
Min erfarenhet idag är att visst, det går få till trädfällning efter att ha studerat själv, men jag upplever det så mycket mindre stressigt och betydligt mer kontrollerat när jag fått träna ordentligt och övat in flera olika tekniker beroende på situation.

Med certifikatet säkrade jag min egen möjlighet att primärt hantera egen vedförsörjning till braskaminen, men efter att ha "hjälpt" personer med fällningar har jag funderat på om det kunde finnas marknad för mig att starta eget på fritiden?

Skall väl erkänna att jag hittills har lagt ut över 20.000 på utrustning och då har jag ännu inte startat med klättringsutrustning och utbildning för att kunna hantera sektionsfällning och beskärning från träd.
Utifrån vad jag läser i tråden finns det marknad för tjänsten men behovet förefaller variera.

Jag tänker att en affärsmodell där jag anpassar tjänsten efter kundens önskemål och behov,
dvs.att på kunden (markägares) uppdrag utföra allt från konsultation, fällning, & bortforsling.
För konsultation krävs minimalt med utrustning och då borde ett timarvode kunna vara relevant och så även för fällning, dock möjligen med utrymme för maskin och driftkostnader.
I det fall kund önskar hjälp med bortforsling tillkommer kostnad för flismaskin, stubbfräs (som jag tänker hyra) och bortforslingskostnad.(hyra av släp, deponi etc.)
Jag kan även tänka mig att arbeta med fasta priser, skillnaden mellan fast och rörligt för mig är vem som skall äga risken i kostnaden. Löpande så tar det den tid det tar och kunden står för risken , fast pris så står jag risken vilket innefattas i fasta priset, tredje varianten kan vara ett takpris där löpande gäller fram upp till det fastställda taket.

Hur ser ni på tjänsterna, vad skapar värde och vad är vettiga arvoden?

Nyfiken att se om det är värt att investera i AB, skaffa ansvarsförsäkring samt ansöka om rot/rut.

kan utgå ifrån att jag opererar i västragötalandsregionen då jag utgår från Göteborg.

• Gilla
KanelGBG
  • Laddar…
Om du har en luftledning tillräckligt nära så KAN det räcka att ringa elbolaget och säga att du har ett stort farligt träd som riskerar att krossa deras luftledning om den faller. Då är det troligt att elbolaget tar ned ditt träd utan kostnad för dig...

Men stora träd är typiska GDS jobb, två eller tre vajerspel samt några linor högt uppe så kan få dom att hamna vart man vill. Mitt rekord är en björk med drygt 45cm i diameter 1 meter upp som lutade in över ett hus ca 15 graders lutning. De var bara att spänna linor och skarva på med vajerspelen samt växla över till nytt med jämna mellanrum. Det tog en dag men den föll inom 30cm från där vi ville ha ner den.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag bor i Mariefred och firman som var här håller till i Nykvarn utanför Södertälje. Dom var här och tittade samt lämnade pris sedan gjorde dom jobbet någon dag senare.

Var bor du? Kanske kan hjälpa om det är i Blekinge eller dess närhet.
Evert B.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.