37 277 läst ·
105 svar
37k läst
105 svar
Fälla träd löpande på timme
HAHAH ursäkta mitt skratt. Ja troligt att någon skulle hugga ner 92st träd för 3700kr ink moms. Årets bästaMrJay skrev:
Är det fint timmer så finns naturligtvis ett värde i det. Kommer man upp i lite volym, så blir det lättare att sortera ut timmer, massaved o flis till värmeverken och få intäkter därifrån, och räkna hem stora delar av etableringskostnader o timkostnader för maskinerna som behövs för att ta reda på det.I ItWasntMe skrev:
jag ska såga upp detta till golv 50 mm tjockt som ska användas på andra våningen. Timret är så fint så det borde egentligen gå till fönster.B BSOD skrev:Är det fint timmer så finns naturligtvis ett värde i det. Kommer man upp i lite volym, så blir det lättare att sortera ut timmer, massaved o flis till värmeverken och få intäkter därifrån, och räkna hem stora delar av etableringskostnader o timkostnader för maskinerna som behövs för att ta reda på det.
Absolut! Ring Torsten på Björnligan skogsavverkning i Söderköping, de säljer träden till bruk och får betalt den vägen. För din skull hoppas jag att du bor i Östergötland!I ItWasntMe skrev:
Skrattar bäst som skrattar sist...
Den stora tallen som uppskattas till 2m3 virke av en kompis som är skogsägare. Lutar som tur är åt rätt håll dvs bort från alla hus men är så stort att det trillar över vägen. Bredvid ligger en tall som jag redan fällt. Den gick åt rätt håll och var förspänd innan med block och talja. 
Man kan ju fråga sig vad i #$@ kunden har med det att göra. Frågar du efter inköpspris, personalkostnad och avskrivning på kylskåpet när du köper mjölk på ICA? Diskutera lite transparens i kassan? Eller varför inte lite rabatt i taxin om den är bensinsnål? Pizza, kvittot ska spelas på mjöl och sardiner.harry73 skrev:
Det handlar om att vara transparent.
Räkna med
- etableringskostnad
- avskrivning utrustningen
- minsta debiteringstid
- timersättning.
Jag tror att största problemet för människor som inte vill anlita er med fastpris, är att de anser att priset inte är transparent. Kan ni förklara varför prisbilden ser ut som den gör, dan kan ni båda arbeta med rörligt arvode och övertyga beställaren att acceptera fastpris.
Eller betalar du bara marknadspriset och går ut?
Om det går att nå så ta en grensåg och såga av grenar på den sida av trädet som lutar fel.craftsboy skrev:
Jag har cirka 6 tallar i varierande storlek på tomten som ska fällas. Jag står för all hantering efteråt. Nu har jag frågat 3 trädfällare och INGEN vill fälla dom löpande betalt. Alla vill ha rejält betalt. Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.
Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.
Vad göra?
Det är inte hela lösningen men hjälper till ganska mycket.
En kastsåg funkar också bra för att ta grenar.
Produkter som diskuteras: "grensåg"
Grensågar
Oavsett om du är en hemmafixare eller en professionell trädgårdsmästare, kommer vårt sortiment av grensågar att hjälpa dig att hålla din trädgård i toppform.
Läs mer
Jag betalade 1500kr per träd för en lagom stor björk och en jättestor övervuxen körsbärsträd av en känd arborist och det var inkl. En skylift.
Bortforslingen av det skulle gått på 3500:- så hyrde en vagn ett dygn och fixade det själv för 250:- (exkl. Energi och tid) och behöll körsbärstammen för att göra flis och kanske ett litet sidetable vid ork! Timpenningen är nog hög, han kanske var här 3h, men han var duktig och gjorde bra vedbitar och ris i lagoma längder för lätt transport.
Bortforslingen av det skulle gått på 3500:- så hyrde en vagn ett dygn och fixade det själv för 250:- (exkl. Energi och tid) och behöll körsbärstammen för att göra flis och kanske ett litet sidetable vid ork! Timpenningen är nog hög, han kanske var här 3h, men han var duktig och gjorde bra vedbitar och ris i lagoma längder för lätt transport.
Chansa, det kan ju gå bracraftsboy skrev:
Jag har cirka 6 tallar i varierande storlek på tomten som ska fällas. Jag står för all hantering efteråt. Nu har jag frågat 3 trädfällare och INGEN vill fälla dom löpande betalt. Alla vill ha rejält betalt. Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.
Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.
Vad göra?
Betala.craftsboy skrev:
Jag har cirka 6 tallar i varierande storlek på tomten som ska fällas. Jag står för all hantering efteråt. Nu har jag frågat 3 trädfällare och INGEN vill fälla dom löpande betalt. Alla vill ha rejält betalt. Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.
Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.
Vad göra?
