MrJay MrJay skrev:
Vilka fantasipriser... Jag hade ett företag ute som fällde 92st träd Dessa tog de med sig + sly. Totalpris: 3700 inkl moms.
Grävde upp stubbarna med grävmaskin och ett annat bolag hämtade och tog hand om dessa för ca. 20000kr inkl moms. Två år sedan.
HAHAH ursäkta mitt skratt. Ja troligt att någon skulle hugga ner 92st träd för 3700kr ink moms. Årets bästa :p Så för 35kr trädet så har man fått betalt för maskinerna, drivmedlet, skyddsutrustningen, kollektivavtalet,skatter, lön osv. Ge mig numret till dem så kan jag anställa dem pronto. :P
 
  • Gilla
ArvCop och 1 till
  • Laddar…
B
I ItWasntMe skrev:
HAHAH ursäkta mitt skratt. Ja troligt att någon skulle hugga ner 92st träd för 3700kr ink moms. Årets bästa :p Så för 35kr trädet så har man fått betalt för maskinerna, drivmedlet, skyddsutrustningen, kollektivavtalet,skatter, lön osv. Ge mig numret till dem så kan jag anställa dem pronto. :p
Är det fint timmer så finns naturligtvis ett värde i det. Kommer man upp i lite volym, så blir det lättare att sortera ut timmer, massaved o flis till värmeverken och få intäkter därifrån, och räkna hem stora delar av etableringskostnader o timkostnader för maskinerna som behövs för att ta reda på det.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
E evertb skrev:
Var bor du? Kanske kan hjälpa om det är i Blekinge eller dess närhet.
Evert B.
Tyvärr inte i närheten.
 
B BSOD skrev:
Är det fint timmer så finns naturligtvis ett värde i det. Kommer man upp i lite volym, så blir det lättare att sortera ut timmer, massaved o flis till värmeverken och få intäkter därifrån, och räkna hem stora delar av etableringskostnader o timkostnader för maskinerna som behövs för att ta reda på det.
jag ska såga upp detta till golv 50 mm tjockt som ska användas på andra våningen. Timret är så fint så det borde egentligen gå till fönster.
 
MrJay
I ItWasntMe skrev:
HAHAH ursäkta mitt skratt. Ja troligt att någon skulle hugga ner 92st träd för 3700kr ink moms. Årets bästa :p Så för 35kr trädet så har man fått betalt för maskinerna, drivmedlet, skyddsutrustningen, kollektivavtalet,skatter, lön osv. Ge mig numret till dem så kan jag anställa dem pronto. :p
Absolut! Ring Torsten på Björnligan skogsavverkning i Söderköping, de säljer träden till bruk och får betalt den vägen. För din skull hoppas jag att du bor i Östergötland!

Skrattar bäst som skrattar sist... :geek:
 
srC_VW-qK39Huoy_dzhGG-xi5AvADQUG_ZOirMgYmLf3Q3dzhGSahM9O8AO26Co-hbvu4EQMg4CbwXdeup0Gd4_8LCibdBm7noP6zMVDgoJT5yRZ085sNzV0LPCyateWaIo8FgsEhsoibyOUZmhfvuKdZZhNYDUKr_RRdVKEe_5UbmLvYXHd94zfZ6tpPMU3hWrigDMHPF_yOLu8eiHOtEdaYzFY2BYo_Q8YDu9RQZAARYVHAkQC7rY4CbiUkwO8P222yXYmvgbFHwjOLtrhWFa9DOtv9hWyIhxz9Z9FmYBq45HZzc0IIKw0V6vNVHkTxhtrQfzfY3I5h2inCIGR4wVQihoi8mAmR6TIIHkcE5WVoC_ywVHmEubhHWLUyv72s-lkBgZ-PLJB0Q1fbLU3A6Lgcs8NGNCm88o4y8xEM4d5jECSnOUfRskagagrJT5cVBdaFth1hBLnsTbSpRcdKgil3Jt6cS8TqzQIqwzgYBCnhwPknoJ7PzoxyNnBZCD5AOdVXcj6oYEiaWYWnIp1Er_udwacB_DK8w0x0-996qYd0T4K-FWbCO4rQQqjbTPocW--3Bz-fA7F3fo4AW_SFuEGaWnEsTJ9GUcorxvt_F9h8kgF4fuR6mvBf0bJCYLyAkpI9a5e7xhKe8u93GWb6qvJ-1raDsLMEU6NRMzRVEnNza21vNLUMZy_mUKUr10=w546-h728-noDet trädet som lutar in mot huset. Det hus som syns är attefallshuset och huset står till vänster utanför bilden.
 
Det träd som står nära kraftledningen. Lutar nog inte egentligen åt något håll. AXWYePbXfjXmm3HuHQBbNXTPjzVWQsJQtPNY7QpQ4M4YdKJVUJ7_V0EqU3pBoqqZVttNgA289CyVATakWceLCqdx4_qus4_9_o1qsoNr-tGXu7D9El66Jl8-pkuaX6JsYU3jjxMeiFrkjlfpIldxsBADs2GYRbQn7ulSNonifdFdRs-oHobPw6h6qJbED0Q623Mt4e00QyXSc2ZBlbBtP8OZcnmqKcYb8TYzXJAPPxcvkK4KNWbxF7P6p_hWM7wRzTMr8oZW2YEA7B7cyc3QA3sQq94HP1Fb4jaqwGdgzpSaOHXjyVD4YFajAqY6R9z-ZlNjJhMlCkHO3meskkF7HSh6zcR0AIlJ_oNNvTRKj-BhL7QL0mt30DC40cXkfi-wcicZJACzj7TlpcSdvHlQAAPXcFwxlLPQ-QfnVsnmL3K-QPN7ArzUCq9L7tEoKW00DIqK5zD_djRGtis27qvSYBCg2SsjPsfZBU90SjhSubv5JdnGK7Kpups7lEkLyd8RljQNdhZt2vrll4h5YCmnjrjt4FNgAIyHHZG3q_-XYigIcb992__t13Xkyt_lOEKUz0KbMp03WJNPcoc5jmezFZwGE0o0vzOkMzrkeyPH-BQfBTpxT52YUIKDiB5nwXiB4pgze6th8bzJOhmstKWmcW4KS8ddcSLpCM72h_F9K2Zc42WROthrJEUZ-JiTHfs=w546-h728-no
 
Den stora tallen som uppskattas till 2m3 virke av en kompis som är skogsägare. Lutar som tur är åt rätt håll dvs bort från alla hus men är så stort att det trillar över vägen. Bredvid ligger en tall som jag redan fällt. Den gick åt rätt håll och var förspänd innan med block och talja. dFbRfYhfg3LLCuunop220k5PVccFwzbBsKJ1W8v6mjZKHpg8s1xYcVKVWpbOUryyRBlfBrtH1sAfhnWspoBeVJc_4IAe8d3Fpp1jeTjMhx-lqemfJeyniWXTvXtdpu1kg4CDhHg85t6HAmXtPSxjoBldPT9lu-Kg2iM4OXdE5P5KI5vwJyc2nMbO845Q3fqZKb0LgEEVzHfwW87cxxnz3Sel1cN4wL6yipR1Go8P1pDbfPiUuV53HIwfMDUMR4NRLRummjmMbxPoLdCGAhV1_i6XH5DTrX3X5nMEdHgF_Wrt_GQUH2j3llRfwUTsc_OKw0Fke2AaBVl2iizHT1qQ0SL-Fo4FXSU_3CN2L0zP2yCJetg7vhng_AYdZgK2qv8tZMtJrwOil8TU_xqIZ_nvNtv4GRhEEGSsvN4HhRcRj0JrzLidTgp68NqU-AQaOxXzJZkOkr3_NDkKViO8qWn6KKXoIKZ4jGxDHLzkLsURT1rm7TIbBn9CN7UKvGQkfp1O1lBa2eYHHWoYONozvInwbFcBOOpPzecJ8TOhr44561wmbNz-8u7i5VWHN2XGX7Sg_ELFHIadtiXvGgKTxvw2ks0HsAWfpFt5EyZlLHA94iqm9tiB1d0XO97YZ063n85AGiTpJJ6Ork0dw6DysSFN-crOLNR47jih0ZDGDO9Nlqncr3wmqkuKfclgYTVf6mk=w546-h728-no
 
MrJay MrJay skrev:
Absolut! Ring Torsten på Björnligan skogsavverkning i Söderköping, de säljer träden till bruk och får betalt den vägen. För din skull hoppas jag att du bor i Östergötland!

Skrattar bäst som skrattar sist... :geek:
Googlade och hittade inte Björnligans skogsavvarkning. Driver du med oss? :p
 
  • Wow
EvertL
  • Laddar…
MrJay
craftsboy craftsboy skrev:
Googlade och hittade inte Björnligans skogsavvarkning. Driver du med oss? :p
Första gången framför datorn?

Capture.png
 
  • Haha
EvertL
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det handlar om att vara transparent.
Räkna med
- etableringskostnad
- avskrivning utrustningen
- minsta debiteringstid
- timersättning.

Jag tror att största problemet för människor som inte vill anlita er med fastpris, är att de anser att priset inte är transparent. Kan ni förklara varför prisbilden ser ut som den gör, dan kan ni båda arbeta med rörligt arvode och övertyga beställaren att acceptera fastpris.
Man kan ju fråga sig vad i #$@ kunden har med det att göra. Frågar du efter inköpspris, personalkostnad och avskrivning på kylskåpet när du köper mjölk på ICA? Diskutera lite transparens i kassan? Eller varför inte lite rabatt i taxin om den är bensinsnål? Pizza, kvittot ska spelas på mjöl och sardiner.

Eller betalar du bara marknadspriset och går ut? ;)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Jag har cirka 6 tallar i varierande storlek på tomten som ska fällas. Jag står för all hantering efteråt. Nu har jag frågat 3 trädfällare och INGEN vill fälla dom löpande betalt. Alla vill ha rejält betalt. Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.

Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.

Vad göra?
Om det går att nå så ta en grensåg och såga av grenar på den sida av trädet som lutar fel.
Det är inte hela lösningen men hjälper till ganska mycket.

En kastsåg funkar också bra för att ta grenar.
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Jag betalade 1500kr per träd för en lagom stor björk och en jättestor övervuxen körsbärsträd av en känd arborist och det var inkl. En skylift.
Bortforslingen av det skulle gått på 3500:- så hyrde en vagn ett dygn och fixade det själv för 250:- (exkl. Energi och tid) och behöll körsbärstammen för att göra flis och kanske ett litet sidetable vid ork! Timpenningen är nog hög, han kanske var här 3h, men han var duktig och gjorde bra vedbitar och ris i lagoma längder för lätt transport.
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Jag har cirka 6 tallar i varierande storlek på tomten som ska fällas. Jag står för all hantering efteråt. Nu har jag frågat 3 trädfällare och INGEN vill fälla dom löpande betalt. Alla vill ha rejält betalt. Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.

Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.

Vad göra?
Chansa, det kan ju gå bra:D
 
craftsboy craftsboy skrev:
Jag har cirka 6 tallar i varierande storlek på tomten som ska fällas. Jag står för all hantering efteråt. Nu har jag frågat 3 trädfällare och INGEN vill fälla dom löpande betalt. Alla vill ha rejält betalt. Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.

Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.

Vad göra?
Betala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.