harry73 harry73 skrev:
Det handlar om att vara transparent.
Räkna med
- etableringskostnad
- avskrivning utrustningen
- minsta debiteringstid
- timersättning.

Jag tror att största problemet för människor som inte vill anlita er med fastpris, är att de anser att priset inte är transparent. Kan ni förklara varför prisbilden ser ut som den gör, dan kan ni båda arbeta med rörligt arvode och övertyga beställaren att acceptera fastpris.
99% av kunderna vill ha fast pris.
Känns som det är så i alla brancher idag, hantverkare, städfirmor, anläggning. Man vill veta vad det kostar så man kan jämföra, sen att det är lite dyrare verkar vara mindre riktigt. Vet inte varför det blivit så dock.

Vi fick en offert av en arborist för enbart fällning av 70 granar, han ville ha 12500kr

• Wow
total och 1 till
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Vi fick en offert av en arborist för enbart fällning av 70 granar, han ville ha 12500kr
Låter som julgranar i storlek eller väldigt bra pris.

• Gilla
Mikael1978 och 6 till
  • Laddar…
Jag hade 4 gubbar hemma hos mig i höstas som tog ner 5 stora tallar som lutade mot garaget. En klättrade upp i träden och sågade ner i sektioner dom andra 3 skötte linor och spel samt sågade upp allt i hanterbara bitar. Efter 3,5 timmar var allt nere och staplat kubbar för sig och grenar för sig. Gick på strax över 3000 efter skatteavdrag. Mer än nöjd. Dom kommer att anlitas nästa gång också.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 8 till
  • Laddar…
S skogsliden skrev:
Spel är bra att nyttja men kräver nåt att fästa mot i fallriktning och som inte alltid finns.
Beroende på hur van du är på att såga och har koll på fälle, säkert hörn etc är kilar väldigt bra för träd som lutar fel eller som man vill säkra under fällning. Finns i både hårdstål (gamla) och plast (snällare mot kedja om man säkrat tidigt och fortsätter såga för bryt).
Kilarna sätter du i bakkant för låsning sen vickar du över trädet med storslägga allteftersom du sågar mer och mer.
Vet när föräldrarna hade skog så hade vi ett brytjärn, det var fantastiskt att kunna tippa träden åt det håll de inte ville

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Läs igenom detta https://sakerskog.se/praktika-info/arbetsteknik-och-utrustning/saker-tradfallning/

Köp några fällkilar av plast. Var noga med brytmånen, varken för mycket eller för lite. Använd "säkra hörnet" och banka in fällkilarna, kapa sedan bort hörnet. Om du råkar ha nån bekant med ATV kanske de med hjälp av vinschen kan dra trädet i rätt riktning. Man ska givetvis inte dra mot hjulingen utan parkera på sidan om och vinscha i vinkel via ett brytblock som fästs på lämpligt ställe.

Redigerat:
craftsboy craftsboy skrev:
Jag har cirka 6 tallar i varierande storlek på tomten som ska fällas. Jag står för all hantering efteråt. Nu har jag frågat 3 trädfällare och INGEN vill fälla dom löpande betalt. Alla vill ha rejält betalt. Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.

Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.

Vad göra?
Hej Använd sunt förnuft o bedöm riskerna först om du skall göra det själv, läs på internet hur du fäller träd, utför fällskär etc. etc. Köp ett vajerspel på exempelvis Biltema med lång minst 6 mm vajer eller skarva i. Ta bort grenar så långt du når med stege. Koppla vajern så långt upp du når med lång stege. Fäst spelet på säkert avstånd i den riktning du vill trädet skall ramla nere i stammen på ett annat kraftigt träd, med stropp runt en stor sten eller något annat fast. Gör fällskäret. Spänn upp o fäll. En sågar o en spänner efter när det börjar komma. Brak, klart. Tips från amatörfällaren.

• Gilla
Mikael1978 och 1 till
  • Laddar…
B
Det mesta man kan göra själv framstår som billigt om man jämför med att ta in snickare, rörmokare, målare, bilverkstad osv.

Jag hade gjort som du, fällt de som känns OK att göra, och tagit hjälp med de värsta objekten. Tror man ska vara försiktig med att lära sig från youtube, finns många som lyckas fälla träd över hus när de inte riktigt har koll. Man ska vara ganska säker innan man fäller ett träd i närheten av sitt hus. Man bör nog fälla en 5-10 träd innan man får riktigt bra koll på detta.

Jag fick betala 1500kr/träd för att de 3 träd som blev kvar (tot 4500kr), när jag inte vågade fälla längre, det vara bara fällning av trädet. Jag tog rätt på allt ris och ved.

Vitt arbete med försäkring. Det var träd som lutade fel, och som var nära byggnader. Det ena tog de med kilar / kedjespel, de andra träden klättade de upp i och fällde sektionsvis. De hade en 1 person, med vanlig servicebil, 2 motorsågar och kedjespel (inga stora kapitalvaror där inte).

• Gilla
Mikael1978
  • Laddar…
C
M mackan_kal skrev:
99% av kunderna vill ha fast pris.
Jag tror den prismodellen funkar perfekt för normalkunden som vill ha bort ett par träd på en villatomt inklusive städning och stubbfräsning och där kunden själv aldrig skulle drömma om att ens gå i närheten av en motorsåg. För en sådan kund låter nog 3000 kr per träd som en bra affär.

TS som bara är ute efter fällning och i stort sett är kapabel att göra jobbet själv ser inte samma mervärde och ser mer på krona per arbetad timme. Han är så klart inte så intresserad av att betala av på en stubbfräs, hjullastare eller lastväxlare.

• Gilla
martin1973
  • Laddar…
Jag har cirka 6 tallar i varierande storlek på tomten som ska fällas. Jag står för all hantering efteråt. Nu har jag frågat 3 trädfällare och INGEN vill fälla dom löpande betalt. Alla vill ha rejält betalt. Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.

Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.

Vad göra?

Hyra skylift en helg och ta det själv i småbitar och med draghjälp av rep i bitarna

kommer man upp och kan kapa samtidigt som polaren står där nere med ett rep och drar så brukar det gå bra

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Om träden är friska och inte lutar alltför fel går det oftast bra att bryta dem åt rätt håll. Man kan också passa på när vinden ligger åt rätt håll, det hjälper en del.

Gamla björkar är luriga, jag fällde en som gick av helt efter att jag bara sågat halva fällskäret. Helt murken i mitten visade det sig. Naturligtvis lutade den åt fel håll, så det blev inte så bra.

Den vred sig och föll snett bakåt, krossade som tur var inget hus men staketet gick åt pipan, plus att den la sig tvärs över bussgatan. Vi hade spärrat gatan ifall det skulle skita sig, så det var i alla fall tur...

Jag har anlitat ett åkeri som har kranbil med motorsågstillsats. Otroligt smidigt och prisvärt! Tog med sig alla grenar och de stammar som jag inte ville ha. Betalade per timme. Rotavdragsmöjlighet. Kranbil med motorsågstillsats beskär träd, borttagning av grenar och stammar, effektiv trädbeskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kranbil med motorsågstillsats beskär träd ovanför ett litet hus.
Skapa konto
Kranbil med motorsågstillsats arbetar med trädfällning, en person står bredvid på lastbilsflak.
Skapa konto
Kranbil med motorsågstillsats arbetar med trädbeskärning nära ett rött hus och grönska.
Skapa konto

• Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…

Vad göra?
Jag driver själv företag som sysslar med trädfällning i alla dess former och jag har mina teorier.

Förmodligen har de tillfrågade företagen räknat på att de gör en större vinst om man lämnar ett fast pris än vid löpande timdebitering.

Min erfarenhet är att privatkunder hellre vill ha ett fast pris så att de vet vad det kostar i slutändan, företag däremot väljer oftare löpande debitering.

För min egen del känns det ärligast med löpande timdebitering då man slipper stressa genom jobbet eller skämmas när man fakturerar.

• Gilla
hr hesse och 1 till
  • Laddar…
Låter som julgranar i storlek eller väldigt bra pris.
nej faktiskt inte, ca 20-25m höga.
Dock så tog vi inte offerten. Kom fram till att det hade varit ett evighetsprojekt för mig med kvistning och ihopsamling så det blev med skördare och skotare och gick några tusen plus på virket och riset

• Gilla
Mikael1978
  • Laddar…

Vad göra?
Var bor du och hur mycket vill du ha betalt? Jag kan göra jobbet ganska billigt.
Jonas

• Gilla
Mikael1978
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.