Har en del av huset på plintgrund och denna del av huset står ”insprängd” i berg. Under huset ligger det massa sprängsten och vid snösmältning/mycket regn blir det vatten stående under huset i pölar, dvs det verkar som att det är en svacka i berget där. När det blir för mycket vatten tränger det vidare till källaren som står lägre än denna del av huset.
För att slippa vatten i källaren har jag grävt ett dike för att leda bort vattnet men tyvärr är det berg som ligger högre än gropen. Att dränera åt andra håll är inte heller möjligt då de antingen möts av källare eller berg.
Frågan då: hur gör jag lämpligast ett dike i berget för att lägga dränering? Spontant tänker jag att hyra en bilningshammare är lämpligt, men läst att de inte funkar kanon på berg? Spräckkliar är svårt att komma nedåt med när man inte kan spräcka fritt ifrån. Kan motorkap/vinkelslip fungera? Diket behöver blir ca 3m långt och 3dm djupt.
För att slippa vatten i källaren har jag grävt ett dike för att leda bort vattnet men tyvärr är det berg som ligger högre än gropen. Att dränera åt andra håll är inte heller möjligt då de antingen möts av källare eller berg.
Frågan då: hur gör jag lämpligast ett dike i berget för att lägga dränering? Spontant tänker jag att hyra en bilningshammare är lämpligt, men läst att de inte funkar kanon på berg? Spräckkliar är svårt att komma nedåt med när man inte kan spräcka fritt ifrån. Kan motorkap/vinkelslip fungera? Diket behöver blir ca 3m långt och 3dm djupt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Större mängd sot faller ned på baffelplåten
Ved, Pellets, Flis -
Fel fall tvättstugegolv
Tvättstuga -
LK Cubic Secure vattenfelsbrytare, upplysning om bristfälliga inställningar
Vatten & Avlopp -
Länsstyrelsen: Attefallshuset står 34 cm fel och måste rivas
Artikelkommentarer -
Marknivåer och attefallshus – har arkitekten gjort fel?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design