Du ska inte betala "del av fakturan" förrän avtalet bryts.

Om ni fortfarande vill att den ursprungliga utföraren ska avsluta ska ni hålla på betalningen tills dess att avtalet fullföljts i sin helhet (om det inte står annat i ert avtal).

• Gilla
Anonym medlem X
  • Laddar…
R rispalt skrev:
Vi är i exakt samma situation. 3år och ej färdigställt,ej slutbesiktat. De har bett oss avvakta besiktning(!). Faktura som är utställd är inte korrekt. Har betalt 75% av korrekt summa. Entreprenör svarar inte, vare sig mail eller tele. Idag kom en vink om att bidrag minskar 20->15% 1juli. Full betalning eller 5% dyrare... Vi har inte ens en korrekt faktura ännu. Färre paneler installerade och överenskommen ersättning för utebliven produktion ej utbetald. En av de större solpanelföretagen i Sverige. Värsta är deras totala undermåliga kommunikation och uppföljning. Villrådig.
Solcellsmarknaden går uselt nu med många konkurser. Min åsikt är att alla givna löften och garantier blir svåra att infria.

Oavsett bransch så om entreprenörer strular så har de ju ändå rätt till någon form av betalning. Om man betalar för de ostridbara delarna och sedan tvistar om de delar som är kvar så kommer det nog inte så mycket mer betalningskrav. Om bolaget går i konkurs så är det en komplicerad fordran att få in då man måste utreda tvisten. Så länge man inte har betalat något så kommer någon till slut och kräver en på pengar. Så man bör alltid betala något beroende på om man vill bli av med entreprenören eller få uppmärksamhet.

I detta fall så är nog 75% av korrekt summa tillräckligt för att det inte ska vara värt för entreprenören att lägga mer tid på jobbet. Tror att du betalat för mycket för att få någon framtida uppmärksamhet. Bara att invänta konkursen.

Sorry, det var inte min mening att hijacka tråden! Hoppas trådskapare tar tillbaka ordet

Detta kanske är av generellt intresse, grundläggande regler som jag förhåller mig till. Finns att finna i mer formella ordalag men jag tycker AI summerar det bra (lite snackigt kanske). (...).

Text från AI-summering av konsumenttjänstlagen, med rödmarkering vid "Motsvara felets värde".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R rispalt skrev:
Sorry, det var inte min mening att hijacka tråden! Hoppas trådskapare tar tillbaka ordet

Detta kanske är av generellt intresse, grundläggande regler som jag förhåller mig till. Finns att finna i mer formella ordalag men jag tycker AI summerar det bra (lite snackigt kanske). (...).

[bild]
Har du läst forumreglerna pkt 5.4.4?

Nope. Sorry. Ok, moderator kan ta bort inlägget om det är opassande. Personligen uppskattar jag att fakta refereras, citeras även i forum & diskussioner. Regel är dock tydlig!

R rispalt skrev:
Nope. Sorry. Ok, moderator kan ta bort inlägget om det är opassande. Personligen uppskattar jag att fakta refereras, citeras även i forum & diskussioner. Regel är dock tydlig!
Problemet med AI-översikten är att det inte är någon bra referens. Länken som finns sist i varje stycke i AI-översikten kan ibland vara en bra referens men är det inte alltid. (Inte för att klanka ner på dig specifikt, utan bara som allmän synpunkt.)

TS, han måste väl ha gjort något mer än knackat på? Eller kände barnen helt enkelt igen honom? Om han inte på något sätt presenterade sitt ärende och att det var att påminna om fakturan, kan det knappast innebära preskriptionsavbrott. Däremot skulle jag tro att den felaktiga fakturan gör det, eftersom ni bekräftade att det faktiskt finns en fordran.

• Gilla
Anonym medlem X och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Problemet med AI-översikten är att det inte är någon bra referens. Länken som finns sist i varje stycke i AI-översikten kan ibland vara en bra referens men är det inte alltid. (Inte för att klanka ner på dig specifikt, utan bara som allmän synpunkt.)

TS, han måste väl ha gjort något mer än knackat på? Eller kände barnen helt enkelt igen honom? Om han inte på något sätt presenterade sitt ärende och att det var att påminna om fakturan, kan det knappast innebära preskriptionsavbrott. Däremot skulle jag tro att den felaktiga fakturan gör det, eftersom ni bekräftade att det faktiskt finns en fordran.
De kände inte igen honom utan (ärligt) såg en något äldre man med slitet utseende, grått hår och arbetskläder. Detta tillsammans m att de tog regnummer på bilen gjorde att vi kunde identifiera honom.

Vad exakt han ville så där på söndagseftermiddagen är det nog bara han själv som vet. Vill han kontakta oss har han både tel och mail som är mycket säkrare alternativ att få tag på rätt person. Däremot kanske han känner att ett personligt besök skulle ha andra fördelar? Personligen tycker jag det är en smula hotfullt, men det är min uppfattning.

Violina Violina skrev:
Du ska inte betala "del av fakturan" förrän avtalet bryts.

Om ni fortfarande vill att den ursprungliga utföraren ska avsluta ska ni hålla på betalningen tills dess att avtalet fullföljts i sin helhet (om det inte står annat i ert avtal).
Och det är ju precis det vi helst vill, tror tex att det blir väldigt svårt att hitta ett annat företag som vill ta på sig det kvarstående arbetet så här 3 år senare…

A Anonym medlem X skrev:
De kände inte igen honom utan (ärligt) såg en något äldre man med slitet utseende, grått hår och arbetskläder. Detta tillsammans m att de tog regnummer på bilen gjorde att vi kunde identifiera honom.

Vad exakt han ville så där på söndagseftermiddagen är det nog bara han själv som vet. Vill han kontakta oss har han både tel och mail som är mycket säkrare alternativ att få tag på rätt person. Däremot kanske han känner att ett personligt besök skulle ha andra fördelar? Personligen tycker jag det är en smula hotfullt, men det är min uppfattning.
Aha, regnummer, då förstår jag. Då kan det ju inte räknas som preskriptionsavbrott. Jag skulle nog ha is i magen och avvakta tills han hör av sig igen.

Märkligt beteende, absolut, men jag skulle inte se det som hotfullt alls om han bara knackade på och sedan åkte därifrån. Gissningsvis tyckte han att det var svårt att ta det via mail eller telefon. Han kanske inte kommer ihåg just er installlation utan ville se hur det såg ut. Dessutom kanske han trodde att det var troligare att någon var hemma en söndagseftermiddag än en måndagseftermiddag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.