5 511 läst ·
38 svar
6k läst
38 svar
Fakturering av tjänst 3 år efter avslutat arbete?
Denna faktura hade jag inte betalat, med motiveringen att arbetet inte slutförts enligt överenskommelse.A Anonym medlem X skrev:I början av maj 2022 anlitade vi en hantverkare för att installera solceller. Muntligt avtal men SMS/textmeddelande finns där summa och att vi accepterar erbjudandet finnes.
Arbetet genomfördes i maj-juni 2022 och i slutet av juni gick hantverkaren under jorden, svarade inte på mail eller telefonsamtal. Anläggningen var inte helt klar, det saknades några delar för driftsättning samt vissa detaljer på huset var inte återställda. Vi fick ta in annan hantverkare för att slutföra efter att utföraren inte svarade på flera kontaktförsök, och vi meddelade honom naturligtvis detta, men fick inget svar.
Ca 1,5 år senare kom en faktura på arbetet och materialet men det var inte mycket som stämde så vi bestred den. Det var bla fel material, fel summa och det finns fortfarande en del detaljer han inte gjort i installationen och på huset. Får då ett meddelande om att han skulle kontakta oss skyndsamt för att korrigera detaljerna. Så skedde inte.
Därefter inte kontakt förrän i oktober i fjol 2024 när han en söndagseftermiddag kommer och knackar på. Barnen var ensamma och öppnade inte. Nu kom han igen för någon vecka sedan igen, åter en söndag em när vi vuxna inte var hemma. Märkligt att dyka upp på helgen, men 🤷🏼♀️
Nu funderar vi över hur lång tid efteråt han eg kan skicka faktura, och bör i så fall inte den fakturan vara på det belopp vi kom överens om för 3 år sedan? Dvs aktuell för vad som gällde då - om avdrag och ROT ändrats måste det väl ändå vara det som gällde 2022 som ska ligga till grund för fakturan?
Om preskriptionstiden är 3 år, NÄR räknar man ifrån? Vi gjorde aldrig ett formellt avslut eftersom han gick under jorden, men anläggningen driftsattes av en annan mitten av juli och avtalet ingicks i början av maj?
Tacksam för alla råd och tips eftersom detta känns väldigt märkligt…
Därför att du är skyldig att betala för utfört arbete. Om detta avgörs i tingsrätten finns ingen chans att utfallet blir att du betalar 0 kr för att du inte fått någon faktura.A Anonym medlem X skrev:Varför? Och ärligt menat, ingen ironi. Vill gärna förstå juridiken. Har aldrig varit med om en hantverkare som knte fakturerar förr…
Vi vill jättegärna göra rätt för oss, men vi vill också att hantverkaren skall göra rätt för sig, om inte annat genom att avsluta arbete och skicka en korrekt faktura.
Varför de inte gjort det vet jag inte, jag gissar att det finns underliggande omständigheter som vi inte känner till, men som eg inte heller påverkar situationen mer än att de inte fakturerat på normalt sätt.
Kan nämna att ett av problemen m den faktura vi fått var att summan inte stämde utan var signifikant högre.
Om du fått någon slags uppgifter för betalning som går att använda ska du betala det du tycker arbetet är värt. Om något av värde har gjorts alltså...
Om avtalet inte har brutits ska ts inte betala förrän tjänsten har levererats i sin helhet.
Här ni kommit överens om ett datum/ungefärlig tid när arbetet skulle varit klart?
Har avtalet brutits ska ts betala skäligt för den delen som har utförts, sett till tillkommande kostnader för slutförande och det avtalade priset.
Har tjänsten utförts till hälften, men kostnaden för ts att slutföra blir mer än halva priset för tjänsten så får den första utföraren inte heller betalt för halva arbetet..
Ts har rätt att gå skadefri ur detta om denne måste bryta avtalet för att hantverkaren "gått upp i rök".
Här ni kommit överens om ett datum/ungefärlig tid när arbetet skulle varit klart?
Har avtalet brutits ska ts betala skäligt för den delen som har utförts, sett till tillkommande kostnader för slutförande och det avtalade priset.
Har tjänsten utförts till hälften, men kostnaden för ts att slutföra blir mer än halva priset för tjänsten så får den första utföraren inte heller betalt för halva arbetet..
Ts har rätt att gå skadefri ur detta om denne måste bryta avtalet för att hantverkaren "gått upp i rök".
Vad menar du? Grunden är att man är "skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten." Får man ingen sådan anfordran, normalt i form av en faktura, preskriberas fordran efter tre år.Farstatjej90 skrev:
Om jag förstår dig rätt anser du alltså att man är skyldig att betala trots att det först inte skickades en faktura på 1,5 år, då den kom var felaktig och arbetet inte är slutfört?Farstatjej90 skrev:
Därför att du är skyldig att betala för utfört arbete. Om detta avgörs i tingsrätten finns ingen chans att utfallet blir att du betalar 0 kr för att du inte fått någon faktura.
Om du fått någon slags uppgifter för betalning som går att använda ska du betala det du tycker arbetet är värt. Om något av värde har gjorts alltså...
Att man i frånvaro av faktura direkt efter arbetet (i vårt fall oklart när det i så fall skall vara eftersom han blev okontaktbar innan allt var avslutat) skall betala överenskommet belopp utan faktura till näringsidkaren? Mycket märkligt
Spontant tänker jag att då lär vi aldrig någonsin få arbetet slutfört eller papper på jobbet.
Förstå mig rätt, vi vill helst av allt att de kommer tillbaka, sätter upp sina ställningar och åtgärdar det som kvarstår dvs avslutar arbetet, ger oss alla papper och då betalar vi gladeligen den summa vi kom överens om för 3 år sedan. Däremot tänker vi inte betala ett högre belopp än vi kom överens om för ett ofärdigt arbete…
Nej, du behöver inte göra något det är näringsidkarens ansvar att kräva betalt!A Anonym medlem X skrev:
Betala ingett förrän du får en faktura och då får du värdera om hur mycket du ska/vill betala..A Anonym medlem X skrev:
Detta drar du av vad du känner är skäligt den dagen fakturan kommer..A Anonym medlem X skrev:
För ett ofärdigt arbete hade jag inte betalt en krona!A Anonym medlem X skrev:Förstå mig rätt, vi vill helst av allt att de kommer tillbaka, sätter upp sina ställningar och åtgärdar det som kvarstår dvs avslutar arbetet, ger oss alla papper och då betalar vi gladeligen den summa vi kom överens om för 3 år sedan. Däremot tänker vi inte betala ett högre belopp än vi kom överens om för ett ofärdigt arbete…
Ja, så tror jag det hade blivit. Rådet de flesta får här på forumet när dom får fakturor som är "fel" är att betala det man tycker är "rätt" inte att inte betala något alls...A Anonym medlem X skrev:Om jag förstår dig rätt anser du alltså att man är skyldig att betala trots att det först inte skickades en faktura på 1,5 år, då den kom var felaktig och arbetet inte är slutfört?
Att man i frånvaro av faktura direkt efter arbetet (i vårt fall oklart när det i så fall skall vara eftersom han blev okontaktbar innan allt var avslutat) skall betala överenskommet belopp utan faktura till näringsidkaren? Mycket märkligt
Spontant tänker jag att då lär vi aldrig någonsin få arbetet slutfört eller papper på jobbet.
Förstå mig rätt, vi vill helst av allt att de kommer tillbaka, sätter upp sina ställningar och åtgärdar det som kvarstår dvs avslutar arbetet, ger oss alla papper och då betalar vi gladeligen den summa vi kom överens om för 3 år sedan. Däremot tänker vi inte betala ett högre belopp än vi kom överens om för ett ofärdigt arbete…
Nu bestred vi iofs den med tydliga motiveringar och bad om en ny korrekt faktura.Farstatjej90 skrev:
Men du menar alltså att man på eget bevåg skall betala fakturan eller vad man tycker är rimligt. Och om priset är signifikant för högt, material är fel angivet och ffa att arbetet inte är slutfört skall man ändå betala fakturan? Intressant…
Speciellt som vi försökte ha en dialog med företaget om just detta - och förklara vår syn. Då gick de under jorden i ytterligare 1 år och hörde inte av sig på vår kommunikation.
Jag har lite svårt att förstå att vi skall behöva jaga näringsidkaren för att få en korrekt faktura att betala, men det är kanske det som är kontentan av detta? Att man som privatperson ska betala för ofärdiga arbeten om det går tillräckligt lång tid?
Du skrev ”för att du inte fått någon faktura” vilket jag tolkade som en generell kommentar kring skyldigheter då man ”inte fått någon faktura”.Farstatjej90 skrev:
I TS fall handlar det vad jag förstår om att näringsidkaren ej presterat enligt avtal och TS därför bestrider den felaktiga fakturan och kräver leverans enligt avtal. Eller missförstår jag något?
Är anläggningen värd något utan korrekt papper? Vad säger försäkringsbolaget ditt om huset brinner ned imorgon pga solcellerna? Innan anläggningen är slutförd, besiktigad och rätt dokument öberlämnade så som diverse kontroller som skall utföras etc så skulle nog kag också göra bedömningen att det han gjort är värt noll kronor.A Anonym medlem X skrev:Varför? Och ärligt menat, ingen ironi. Vill gärna förstå juridiken. Har aldrig varit med om en hantverkare som knte fakturerar förr…
Vi vill jättegärna göra rätt för oss, men vi vill också att hantverkaren skall göra rätt för sig, om inte annat genom att avsluta arbete och skicka en korrekt faktura.
Varför de inte gjort det vet jag inte, jag gissar att det finns underliggande omständigheter som vi inte känner till, men som eg inte heller påverkar situationen mer än att de inte fakturerat på normalt sätt.
Kan nämna att ett av problemen m den faktura vi fått var att summan inte stämde utan var signifikant högre.
Det är väl ganska exakt där vi är just nu, och vi är inte nöjda med det naturligtvis. Vi skulle föredra att arbetet slutfördes och vi kunde avsluta kontakten samt betala det belopp vi hade avtalat.Alfredo skrev:
Du skrev ”för att du inte fått någon faktura” vilket jag tolkade som en generell kommentar kring skyldigheter då man ”inte fått någon faktura”.
I TS fall handlar det vad jag förstår om att näringsidkaren ej presterat enligt avtal och TS därför bestrider den felaktiga fakturan och kräver leverans enligt avtal. Eller missförstår jag något?
Vi är i exakt samma situation. 3år och ej färdigställt,ej slutbesiktat. De har bett oss avvakta besiktning(!). Faktura som är utställd är inte korrekt. Har betalt 75% av korrekt summa. Entreprenör svarar inte, vare sig mail eller tele. Idag kom en vink om att bidrag minskar 20->15% 1juli. Full betalning eller 5% dyrare... Vi har inte ens en korrekt faktura ännu. Färre paneler installerade och överenskommen ersättning för utebliven produktion ej utbetald. En av de större solpanelföretagen i Sverige. Värsta är deras totala undermåliga kommunikation och uppföljning. Villrådig.
Farstatjej90 skrev:
Därför att du är skyldig att betala för utfört arbete. Om detta avgörs i tingsrätten finns ingen chans att utfallet blir att du betalar 0 kr för att du inte fått någon faktura.
Varför har ni betalat något öht?R rispalt skrev:Vi är i exakt samma situation. 3år och ej färdigställt,ej slutbesiktat. De har bett oss avvakta besiktning(!). Faktura som är utställd är inte korrekt. Har betalt 75% av korrekt summa. Entreprenör svarar inte, vare sig mail eller tele. Idag kom en vink om att bidrag minskar 20->15% 1juli. Full betalning eller 5% dyrare... Vi har inte ens en korrekt faktura ännu. Färre paneler installerade och överenskommen ersättning för utebliven produktion ej utbetald. En av de större solpanelföretagen i Sverige. Värsta är deras totala undermåliga kommunikation och uppföljning. Villrådig.
Av den anledning Farstatjej90 beskriver. Vi, och som jag uppfattar trådskapare, är villiga att betala för installation och komma till avslut. Det ser ut att bli en vända via ARN, då entrepenör haft 3 år på sig att avsluta borde de förlorade 5% bidrag kunna uträvas av entrepenör. Problemet med ARN är som alla vet att de bara är rådgivande i sitt utlåtande så en rättegång kan följa som jag i sig har svårt att se att vi kan förlora. Kanske har trådskapare samma leverantör?... Hoppas dock på ett bättre och snabbare avslut.E EB2 skrev: