I början av maj 2022 anlitade vi en hantverkare för att installera solceller. Muntligt avtal men SMS/textmeddelande finns där summa och att vi accepterar erbjudandet finnes.
Arbetet genomfördes i maj-juni 2022 och i slutet av juni gick hantverkaren under jorden, svarade inte på mail eller telefonsamtal. Anläggningen var inte helt klar, det saknades några delar för driftsättning samt vissa detaljer på huset var inte återställda. Vi fick ta in annan hantverkare för att slutföra efter att utföraren inte svarade på flera kontaktförsök, och vi meddelade honom naturligtvis detta, men fick inget svar.
Ca 1,5 år senare kom en faktura på arbetet och materialet men det var inte mycket som stämde så vi bestred den. Det var bla fel material, fel summa och det finns fortfarande en del detaljer han inte gjort i installationen och på huset. Får då ett meddelande om att han skulle kontakta oss skyndsamt för att korrigera detaljerna. Så skedde inte.
Därefter inte kontakt förrän i oktober i fjol 2024 när han en söndagseftermiddag kommer och knackar på. Barnen var ensamma och öppnade inte. Nu kom han igen för någon vecka sedan igen, åter en söndag em när vi vuxna inte var hemma. Märkligt att dyka upp på helgen, men 🤷🏼‍♀️

Nu funderar vi över hur lång tid efteråt han eg kan skicka faktura, och bör i så fall inte den fakturan vara på det belopp vi kom överens om för 3 år sedan? Dvs aktuell för vad som gällde då - om avdrag och ROT ändrats måste det väl ändå vara det som gällde 2022 som ska ligga till grund för fakturan?

Om preskriptionstiden är 3 år, NÄR räknar man ifrån? Vi gjorde aldrig ett formellt avslut eftersom han gick under jorden, men anläggningen driftsattes av en annan mitten av juli och avtalet ingicks i början av maj?

Tacksam för alla råd och tips eftersom detta känns väldigt märkligt…
 
janwide
Rimligt känns väll att ni betalar enligt offert minus det ni fått betala för att färdigställa det som han inte gjort klart. Ev. med något avdrag för besväret han åsamkat er.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Preskriptionstiden börjar om på nytt vid varje påminnelse/kontakt.
 
  • Gilla
Eld och 2 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Preskriptionstiden börjar om på nytt vid varje påminnelse/kontakt.
Enl lagtext börjar preskriptionstiden om vid varje ”krav” , likställs en felaktig faktura som krav? I så fall kan ju en hantverkare hålla folk på sträckbänken i åratal genom att skicka en idiotfaktura vartannat år och sedan inte vara kontaktbar i 2 år däremellan?

Och vad gäller avseende avdrag, procentsatser på ROT etc? Förutsättningarna just nu ser ju tämligen olika ut hur det var för 3 år sedan. Har hantverkaren verkligen rätt att ställa faktura baserat på de förutsättningar som gäller just nu när jobbet gjordes för 3 år sedan?

Just ROT är ju problematiskt eftersom 1) det väl finns begränsningar för hur lång tid efteråt en hantverkare kan ansöka om ROT och 2) om han inte ansökt i tid kan/skall vi lastas för det och stå för mellankostnaden? Och 3) kan det förväntas att vi sätter resten av renoveringslivet på paus i massor med år i händelse av att han kanske skall inkomma m en faktura och att vi då behöver ha utrymme på rot kvar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Hhallden
  • Laddar…
Jo, men om han "kontaktar" mindreåriga barn, så kan väl knappast det påverka preskriptionstiden, barnen har inget avtalsförhållande. Men den felaktiga fakturan efter 1,5 år. Kan troligen förnya presktiptionstiden, oavsett hur felaktig den är.

Vad gäller ROT, så är det ju kört att få ROT nu. Men det är ju firmans fel att ROT inte sökts i rätt tid. Firmans problem.

Om vi förutsätter att ni hade ett avtal om fast pris, så bör ni betala det uppgjorda priset minus de extra kostnader ni har haft för att slutföra installationen. Och som sagt minus ROT.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A Anonym medlem X skrev:
kan det förväntas att vi sätter resten av renoveringslivet på paus i massor med år i händelse av att han kanske skall inkomma m en faktura och att vi då behöver ha utrymme på rot kvar?
Just det är en "icke fråga". ROT måste sökas efter att fakturan är betald, och ROT måste sökas under det år arbetet utförs (+ några månader, för att hantera arbeten som utförs i december). Man kan inte komma flera år seanre och ansöka om ROT.

Det brukar finnas en standard klausul om att hantverkaren förbehåller sig rätten att fakturera även ROT, om skatteverket avslår ROT ansökan. Men det skall tolkas som att beställaren får betala detta om det ex. saknas ROT utrymme, och felet alltså beror på beställaren. Ett sätt att se det är att klausulen ger hantverkaren en absolut rätt att få in ROT pengarna från beställaren om skatteverket nekar. Men om det beror på att hantverkaren inte skickar in ansökan eller en bristfällig ansökan, så har hantverkaren orsakat skada genom försumlighet, som hantverkaren är skadeståndskyldig för.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo, men om han "kontaktar" mindreåriga barn, så kan väl knappast det påverka preskriptionstiden, barnen har inget avtalsförhållande. Men den felaktiga fakturan efter 1,5 år. Kan troligen förnya presktiptionstiden, oavsett hur felaktig den är.

Vad gäller ROT, så är det ju kört att få ROT nu. Men det är ju firmans fel att ROT inte sökts i rätt tid. Firmans problem.

Om vi förutsätter att ni hade ett avtal om fast pris, så bör ni betala det uppgjorda priset minus de extra kostnader ni har haft för att slutföra installationen. Och som sagt minus ROT.
Tack för ett bra svar. Ungefär så tänker jag också. Det finns fortsatt en del arbete han behöver komplettera med som inte är gjort och vi har fortsatt inte fått några garantipapper på installationen, så arbetet är inte helt slutfört. Vi kommer kräva att detta görs, att vi får våra papper och då det är gjort betala vårt överenskomna pris.

Jag tolkar dig som att det är företagets problem om de inte ansökt om avdrag i tid?

Personligen tycker jag det är ett jäkla oskick att åka hem till folk på söndagar istället för att bara höra av sig som normala via telefon eller mail. Man skulle kunna uppfatta det som ett hot…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
[länk]
Intressant men lite svårt att tolka detta:
Exempel på åtgärder från gäldenären:

- Att gäldenären utfäster (lovar) att betala, erlägger ränta eller amortering, eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären. (5 § 1p. preskriptionslagen)

Exempel på åtgärder från borgenären:
Normalt anses två kravbrev från borgenären som tillräckligt bevis på att preskriptionen har avbrutits, om det inte finns särskilda omständigheter som talar emot detta. Kravbreven ska ha kommit fram till en adress där gäldenären har anledning att bevaka sin post (se p.9 i NJA 2016 s. 332).

Vi har inte fått några som helst kravbrev men en felaktig faktura som vi bestred. Möjligen går det in under ”erkänner fordringen på annat sätt”
 
Om vi tänker oss att firman av någon anledning inte förmår slutföra, så tror jag att antingen ni eller firman bör häva avtalet. Men då har firman ändå rätt att få betalt det uppgjorda priset minus avdrag för era extra kostnader, och värdet av det som återstår.
 
  • Gilla
Anonym medlem X
  • Laddar…
Häva avtalet och betala för det utförda jobbet känns ändå som en klok väg att gå. För kommer denna sporadiska besökare gå att lita på att jobbet verkligen blir avslutat på ett bra sätt?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Häva avtalet och betala för det utförda jobbet känns ändå som en klok väg att gå. För kommer denna sporadiska besökare gå att lita på att jobbet verkligen blir avslutat på ett bra sätt?
Mycket bra fråga…. Jag är inte hoppfull
 
Farstatjej90
Om du inte betalt något alls borde du göra det. Försök uppskatta vad det arbetet som faktiskt utfördes var värt och betala för det.
ROT hade jag dragit av från priset även om hantverkaren inte får nåt för det är ju hantverkarens eget fel i det här fallet att ROT inte kan fås....
 
  • Haha
Namnethär
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du inte betalt något alls borde du göra det. Försök uppskatta vad det arbetet som faktiskt utfördes var värt och betala för det.
ROT hade jag dragit av från priset även om hantverkaren inte får nåt för det är ju hantverkarens eget fel i det här fallet att ROT inte kan fås....
Varför? Och ärligt menat, ingen ironi. Vill gärna förstå juridiken. Har aldrig varit med om en hantverkare som knte fakturerar förr…
Vi vill jättegärna göra rätt för oss, men vi vill också att hantverkaren skall göra rätt för sig, om inte annat genom att avsluta arbete och skicka en korrekt faktura.
Varför de inte gjort det vet jag inte, jag gissar att det finns underliggande omständigheter som vi inte känner till, men som eg inte heller påverkar situationen mer än att de inte fakturerat på normalt sätt.

Kan nämna att ett av problemen m den faktura vi fått var att summan inte stämde utan var signifikant högre.
 
  • Gilla
Namnethär
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du inte betalt något alls borde du göra det. Försök uppskatta vad det arbetet som faktiskt utfördes var värt och betala för det.
ROT hade jag dragit av från priset även om hantverkaren inte får nåt för det är ju hantverkarens eget fel i det här fallet att ROT inte kan fås....
Håller med, men det behöver formaliseras så inte hantverkaren kommer senare med ytteligare krav.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.