S Stubai skrev:
Senast jag lämnade in bilen för felsökning bad jag om att endast få felkoderna avlästa. Det kostade 1400:- och det var 2016. Jag misstänker att det är betydligt dyrare nu.
Som du förstår anlitar jag aldrig dem igen.
Vad tycker du hade varit ett rimligt pris?

C
S Stubai skrev:
Senast jag lämnade in bilen för felsökning bad jag om att endast få felkoderna avlästa. Det kostade 1400:- och det var 2016. Jag misstänker att det är betydligt dyrare nu.
Som du förstår anlitar jag aldrig dem igen.
He he, själv var jag inne på Bilia i våras för att de skulle hjälpa mig att läsa ut koderna från en pre-OBD-II-bil och det kostade en påse bullar 😃

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad tycker du hade varit ett rimligt pris?
400 kr

• Gilla
kortis
  • Laddar…
S Stubai skrev:
400 kr
Baserat på?

K Kane skrev:
Baserat på?
Arbetsinsatsen

• Gilla
kortis
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Arbetsinsatsen
Då får de chansa lite i sitt utlåtande (vilket går bra ibland),

… för utrustningen att felsöka med, verktyg att använda .. hyran, elen, försäkringar.. osv kan de ju inte ha några - eftersom ingen vill betala annat än just för själva arbetsinsatsen!

Dock håller jag också med om att det ibland är fasligt dyrt med just felsökningar.. jag förstår prissättningen men ”vill inte betala” ändå.. (för jag vet ju att skiten ska lagas/betalas efter man vet svaret också)

Inte lätt att vara företagare!

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Arbetsinsatsen
Utrustning/kompetens/utbildning/etc. är gratis?

K Kane skrev:
Utrustning/kompetens/utbildning/etc. är gratis?
Verkligen inte.
Men om man jämför med ts så framstår den faktura som han fått som riktigt billig.
Rörmokaren som besökte honom har förmodligen också utbildning och utrustning.

Snigla Snigla skrev:
Då får de chansa lite i sitt utlåtande (vilket går bra ibland),

… för utrustningen att felsöka med, verktyg att använda .. hyran, elen, försäkringar.. osv kan de ju inte ha några - eftersom ingen vill betala annat än just för själva arbetsinsatsen!

Dock håller jag också med om att det ibland är fasligt dyrt med just felsökningar.. jag förstår prissättningen men ”vill inte betala” ändå.. (för jag vet ju att skiten ska lagas/betalas efter man vet svaret också)

Inte lätt att vara företagare!
Det är alltid svårt att vara företagare och det är bara skatt och det lönar sig knappt.
Det är väl så att om man ställer upp med råd och felavläsning så får man ju jobb oxå.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är alltid svårt att vara företagare och det är bara skatt och det lönar sig knappt.
Det är väl så att om man ställer upp med råd och felavläsning så får man ju jobb oxå.
Jag är alltid för "ge och ta" så att säga (har fått många avläsningar på bil gratis och annat också - men då har de tyckt riktigt synd om en och man står för en stor del av deras inkomst i övrigt), men det funkar ju inte alltid att bara ge som företagare.. man ska ha lön och räkningarna skall betalas också :/

Är både uppväxt i "eget företag" samt har (och har haft) eget.. så även om jag inte kan allt inom varje "bransch" så vet jag alldeles för mycket om den administrativa biten (som är jättekul när man hjälper andra - men sucks när man ska fixa sitt eget haha) och det kostar en hel del "runt" om...

(Alternativet är att man som företagare höjer sina tim-priser och bakar in mer av de "osynliga" kostnaderna i timpenningen så att säga.. men man vill ju samtidigt locka med billiga priser..)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
P
H Herrn123 skrev:
Idag kostar allt multum, vad sägs om en offert för 2 dagars arbetstid 60.000 plus moms! 1 hantverkare i 2 dagar / plattsättning….. Hantverkare är vår nya adel.
Plattorna var väl med i det priset, gissar jag.

Konsumenttjänstlagen 4 §, 2 st. säger att om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.

Stod det något om material i offerten?

P
H Håkan V skrev:
Ansvaret för den diskussionen kan kunden inte heller lägga på .hantverkaren. 😀
Dom får helt enkelt dela på det ansvaret, om inte den ene tar upp frågan så borde kanske den andre göra det? Det gynnar bägge parter att det blir gjort.
Jo, hantverkaren har vissa skyldigheter mot kunden.

Konsumenttjänstlagen 4 §
"Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt".

P
I Installation skrev:
De kan ju tyvärr inte göra detta gratis då denna typ av jobb kan ta allt mellan 5 minuter och 2 tim med felsökning. Hittar de nå allvarligt får du ett pris. Hittar de inget så ja då kan det tyckas kosta fläsk.
Om apparaten uppenbarligen inte fungerar som den ska och felsökaren inte hittar vad som är fel skulle jag inte betala ett enda öre. Om felsökaren hittar felet skulle jag däremot gladeligen betala rätt bra.

Roga1337 Roga1337 skrev:
Du kanske inte tror det, men det kommer till slut en dag då hantverkarfirmor blir konkurrensutsatta av större företag/industrier som de haft långvariga avtal med och därmed kunna välja fritt.
Det är alltid vid dessa tider som firmorna ångrar att de inte lagt tid på alla kundrelationer istf bara slickat röv hos företag och skitit i konsumentmarknaden.
..jag är otroligt glad att jag bor på en mellanstor ort, där hantverksfirmorna vet värdet av konsumentredaktioner & inte bara eftersträvar en outsinlig inkomstkälla 😀
Vilket skitsnack,,

G Gumball skrev:
Vilket skitsnack,,
Utveckla gärna ditt svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.