112 924 läst ·
297 svar
113k läst
297 svar
Fakturerad 1000 kr för 5 min hembesök utan åtgärd
Det du citerar är svårt att förstå för du har inte läst hela tråden. Jag svarade en person som sa att hantverkare aldrig åker ut till en kund utan att ta betalt och det är fel. Hur det var i det här specifika fallet har vridits och vänts tillräckligt.göstaekman skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag föreslår att tråden stängs. Trådskaparen har enligt uppgift från forumet noll (0) inlägg så något är skumt här.
Jag tycker att moderator borde gå in och censurera namnet på bolaget. Det framförallt för att "Anonymiserad 587768" slänger ut ett påstående och sen försvinner spårlöst(?), och då TS vill vara anonym borde även bolaget vara det...Anonymiserad 587768 skrev:Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.
Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.
Är det ett jävla skämt?
Det viktiga är nog att man tar bort ROT och alla stöd till bygg och hantverksbranschen, de skall inte kunna lyfta moms på fordon över 280 000 kr tex. Helt sjukt....U Uffe A skrev:
Men med en ränta på 7-8 % kanske folk tar sig upp ur soffan och fixar själva istället....
Rut och rot är inget hantverkaren eller utföraren tjänar på.S Seaknight skrev:
Det är kunden som får det avdraget.
Hantverkaren får från skatteverket det belopp som kunden slipper betala.
Rut och rot är något som gynnar de som har råd att ta in utförare för hantverks och hushållsnära tjänster.
Alltså ett stöd som riktar sig till de som har råd att hyra in tjänster.
Jag för min del hade aldrig hyrt in någon för att städa hos mig eller sköta om min trädgård.
Tas det inte ut någon resekostnad eller körersättning från utförarens sida så nekar Skv avdraget, eftersom de anser att den är inbakad i timpriset.
Jag fick backning på ett jobb jag utförde på vägen hem från mitt ordinarie jobb.
Det var en gammal, trogen kund så jag tog inte ut någoon avgift för körning eftersom det låg på vägen hem.
Som tur var så var handläggaren resonabel och avdraget blev godkänt den gången.
Resonemanget här är så klart att avdraget skapat utrymme att höja priserna. Samt även skapat ökad efterfrågan på tjänster i hemmet, vilket så klart indirekt gynnat branschen. Det senare var ju även ett uttalat mål när avdraget infördes, tillsammans med målet att få bukt med svartjobben. Vilket rimligtvis också antas vara gynnsamt för de som kör vitt.U Uffe A skrev:
Huruvida detta stämmer med verkligheten är en annan sak. Har inte sett några siffror på detta.
Besserwisser
· östergötland
· 2 783 inlägg
Det man brukar märka när det blir gott om chanser att tjäna pengar, är att det startas många oseriösa företag...
Men angående svartjobb som kan jag personligen säga att förfrågningarna nästan upphört helt.... (eller så har folk tröttnat när man alltid säger nej....)
Men angående svartjobb som kan jag personligen säga att förfrågningarna nästan upphört helt.... (eller så har folk tröttnat när man alltid säger nej....)
Vad får Du för bil för 280k ?S Seaknight skrev: