3 867 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Fakturera varannan vecka? Normalt?
Varför skulle just hantverksföretag vara unika med kunder som inte betalar? Egentligen är det riskablare att ha ett företag som kund än en privatperson. Företag (ofta hantverkare) har en förmåga att gå i konkurs när det passar för att slippa skulder och starta om i någon ny form.A AG A skrev:Det finns annat än företag med mer än 20 anställda, och omsättning på lika många miljoner. Inom hantverksyrkena så är det vanligt med 1-2 mannaföretag. Så även om de troligtvis har nog likviditet för att vänta tre månader tills arbetet är klart, så kanske de inte har möjlughet eller lust att vänta ett drygt år, på att bara få in runt en fjärdedel av den totala summan. Det är nämligen vad som händer om det efter byggprojektets slut visar sig att kunden saknar pengar, eller av någon orsak vägrar betala. Då ska det först till Inkasso, och därefter Kronofogden.
Kanske förstår du då att de inte bara handlar om en likviditet på 3-4månader som krävs om det är stora pengar i projektet och kunden är för dig helt okänd.
Jag skulle tro att detta med 14 dagars fakturor är ett relativt modernt påfund. Är det vanligare idag än för säg 30 år sedan? Antagligen påhittat av ekonomer som ser någon möjlighet att tjäna några räntekronor. Skulle garanterat bli högre lönsamhet för företagen om de sparkade 90% av ekonomerna och slutade jaga räntekronor överallt.
Det är just det som är orsaken, till att det är hopplöst att som exempelvis snickare, att anlita en okänd elektriker till en helentreprenad. Hantverkare arbetar allså sällan åt andra hantverkare, om man inte gjort det tidigare. Man måste först bygga upp det förtroendet, med små projekt och/eller tät fakturering.L lbgu skrev:Varför skulle just hantverksföretag vara unika med kunder som inte betalar? Egentligen är det riskablare att ha ett företag som kund än en privatperson. Företag (ofta hantverkare) har en förmåga att gå i konkurs när det passar för att slippa skulder och starta om i någon ny form.
Jag skulle tro att detta med 14 dagars fakturor är ett relativt modernt påfund. Är det vanligare idag än för säg 30 år sedan? Antagligen påhittat av ekonomer som ser någon möjlighet att tjäna några räntekronor. Skulle garanterat bli högre lönsamhet för företagen om de sparkade 90% av ekonomerna och slutade jaga räntekronor överallt.
Helt oavsett om det är privatperson eller företag som är kund, så har sällan mindre företag möjlighet eller lust att fakturor tvingas gå till Kronofogden , och på så vis tvingas vänta uppemot ett år, och kanske bara få 1/4 av ursprungligt fakturerat belopp.
Jag fakturerar en gång i veckan till var 14:e dag med 10 dagars betalningsvillkor. Inte för att jag har likviditetsproblem utan för att jag ska slippa få det. Att jobba en månad för att sedan upptäcka att beställaren är en pank rövhatt som inte har för avsikt att betala vore i mina ögon både korkat av mig och oansvarigt mot mina underentreprenörer som eventuellt skulle bli lidande.L lbgu skrev:
Tät fakturering är inte bara för min egen säkerhet, det ger även kunden bra koll på ekonomin i projekt på löpande räkning.
Att känna större förtroende för någon som slirar med faktureringen än någon som har full koll på sin ekonomi låter riktigt uppochner i mina öron.L lbgu skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Mina föräldrar gjorde en större utbyggnad/ombyggnad av vår villa ca 1972. Jag vet att det fakturerades regelbundet, men osäker på om det var 14e dag eller en gång i månaden.L lbgu skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Vi fakturerar mot privatkund med 10 dagar till förfallodatum
Så i praktiken fakturerar vi 3 ggr i månaden till en och samma kund .
Bra för båda parter
Kunden ser vad varje specifik arbetsmoment har kostat och får bättre kontroll på sina utgifter och som hantverkare kan man avbryta arbetet om man inte får betalt.
Så i praktiken fakturerar vi 3 ggr i månaden till en och samma kund .
Bra för båda parter
Kunden ser vad varje specifik arbetsmoment har kostat och får bättre kontroll på sina utgifter och som hantverkare kan man avbryta arbetet om man inte får betalt.
När det gäller hantverkare så ger det kunden problem. På samma sätt som du är orolig att kunden inte betalar så är kunden orolig för att hantverkaren ska visa sig vara en fuskbyggare. Finns mängder med trådar på detta forum där hantverkare visat sig vara fullkomligt inkompetenta och att då betala innan de har något att visa upp som bevisligen duger är otroligt naivt. Så ska man inte betala efter färdigt arbete så gäller det att ha ett jobb där man kan visa upp delmål som är godkända för att fakturera dessa delmål.ACME skrev:
Det finns mängder med kompetenta hantverkare, troligtvis betydligt fler än de dåliga, som tillför ett värde till huset för varje arbetad dag. Redan efter en vecka borde det stå ganska klart att hantverkaren i fråga presterar, och ännu mer så innan fakturan har förfallit till betalning. Förhoppningsvis har man också någon referens på densamme.L lbgu skrev:När det gäller hantverkare så ger det kunden problem. På samma sätt som du är orolig att kunden inte betalar så är kunden orolig för att hantverkaren ska visa sig vara en fuskbyggare. Finns mängder med trådar på detta forum där hantverkare visat sig vara fullkomligt inkompetenta och att då betala innan de har något att visa upp som bevisligen duger är otroligt naivt. Så ska man inte betala efter färdigt arbete så gäller det att ha ett jobb där man kan visa upp delmål som är godkända för att fakturera dessa delmål.
Troligtvis varje vecka typ på torsdagar, gubbarna hade veckolön då och ville ha sin lön på fredagen innan hemgång.H hempularen skrev:
De flesta hantverkare är garanterat kompetenta, men de flesta kunder betalar också sina räkningar.ACME skrev:Det finns mängder med kompetenta hantverkare, troligtvis betydligt fler än de dåliga, som tillför ett värde till huset för varje arbetad dag. Redan efter en vecka borde det stå ganska klart att hantverkaren i fråga presterar, och ännu mer så innan fakturan har förfallit till betalning. Förhoppningsvis har man också någon referens på densamme.
Men du fakturerar ofta för att du är rädd att kunden inte ska betala. Kan du då inte förstå att kunden inte vill betala innan det är uppenbart att jobbet blir bra utfört. Är du osäker bör du göra någon form av kreditupplysning på kunden. En kund som inte betalar sina räkningar har ofta syndat med det tidigare.
Jag skulle tro att det är vanligare att hantverkare gör jobb som inte uppnår acceptabel standard än att kunder vägrar betala räkningen. Så är det så så är det ju kunden som tar den största risken ifall man betalar innan man vet att det blir bra.
Nja, det är en liten del av det egentligen. Det handlar mest om att jag är mån om en god likviditet eftersom det oftast är dålig likviditet snarare än dålig lönsamhet som dödar företag. Det går fort att tömma ett konto om det inte konstant fylls på i andra änden och jag har ingen lust att vända på slantarna eller släpa med betalningar såsom många andra i branschen gör. Det som faktureras är också levererat så jag ser ingen anledning till att vänta med att få betalt.L lbgu skrev:
Det är ju det jag skriver -det hinner kunden se innan fakturan har förfallit. Många gånger är också hela jobbet klart tills dess.L lbgu skrev:
Javisst. Men någon gång är också den första.L lbgu skrev:
Det skulle jag tro går på ett ut.L lbgu skrev:
Det stämmer ju bara ifall företagaren är en skojare som fullständigt skiter i kundens juridiska rättigheter och reklamationsrätten. Vi har ett väldigt starkt konsumentskydd i det här landet.L lbgu skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Som jag ser det så. OM jag anlitar en hantverkare på löpande räkning, så förutsätter jag att han kommer att göra ett bra jobb, tills motsatsen är bevisad/uppenbar. OM jag måste söerställa att varje moment är korrekt innan jag betalar för det. Så skulle jag ju i princip vara tvungen att ha en bes. man/kontrollant i stort sett på heltid. Och det är knappast aktuellt vid en ombyggnad elle nybyggnad av en enstaka villa.
Utan man är tvungen att se till att anlita byggare som man kan lite på. Och visar det sig att man missat och fått en sopa, DÅ får man börja hålla inne betalning osv. Och peppar peppar så har jag hittils i stort sett fått in duktiga seriösa hantverkare, någon miss har det väl blivit genom åren men även det löst sig bra.
Hittar du en hantverkare du inte vågar lita på så skall du absolut inte anlita till löpande räkning.
Utan man är tvungen att se till att anlita byggare som man kan lite på. Och visar det sig att man missat och fått en sopa, DÅ får man börja hålla inne betalning osv. Och peppar peppar så har jag hittils i stort sett fått in duktiga seriösa hantverkare, någon miss har det väl blivit genom åren men även det löst sig bra.
Hittar du en hantverkare du inte vågar lita på så skall du absolut inte anlita till löpande räkning.
Jag instämmer med de som säger att 14 dagars intervall är det normala vid löpande arbeten. Inte bara inom byggsektorn, utan även inom konsultbranschen eller andra yrken med löpande arbeten.
Men, är det ett större projekt skulle jag som kund kräva en lyftplan. Det vill säga att leverantören får fakturera klumpvis vid milstolpar i projektet. T ex vid färdig stomresning faktureras allt arbete utfört till den punkten. Vid färdigt tak allt arbete fram till den punkten, osv. Då är det väl oftast ett fast pris på projektet också.
Men, är det ett större projekt skulle jag som kund kräva en lyftplan. Det vill säga att leverantören får fakturera klumpvis vid milstolpar i projektet. T ex vid färdig stomresning faktureras allt arbete utfört till den punkten. Vid färdigt tak allt arbete fram till den punkten, osv. Då är det väl oftast ett fast pris på projektet också.