Ett företag skulle rusta vårat vardagsrum på 24 kvm, jag ville att undergolvet skulle gås igenom, en vägg göras om med skjutdörr, nytt golv och nya tapeter.
När de kommer och ska börja får jag veta att de två första sakerna inte var görbara så det blev bara nytt golv och tapetsering.
Fakturan kom när jobbet knappt var påbörjat, 85000 innan rotavdrag.
Jag förstod inte posterna på fakturan och bad om en specificerad faktura.
De satte upp nya gipsskivor på väggarna eftersom det var enklare/snabbare/billigare än att bredspackla och slipa.
Målaren tapetserade och det blev så dåligt utfört att byggkillen sa att han inte kunde ta betalt för det. Vi kunde välja mellan att låta någon annan göra om eller acceptera tapetseringen utan att betala för den. Vi valde att acceptera den.
Rummet blev helt klart efter ca 3 månader och nu kom en ny faktura.
Tapetseringen är med på fakturan och har ökat i pris med ca 5000.
Alla poster på fakturan har ökat i pris.
UE (inhyrd personal) är den största posten, antar att det är arbetskostnaden. Det är alltså snickaren själv?
Innerväggar tolkar jag som gipsskivorna, ska vara 13 stycken, för 12336.
Låter det här rimligt?
Den nya fakturan är på 71000 innan rotavdrag, pga avdrag för tapeterna som vi köpt själva och 5000 kr i avdrag för att det tagit så lång tid.

BirgitS
Det låter orimligt högt för att lägga 24 kvm golv och tapetsera samma rum. Golvet borde inte ta mer än 2 dagar inkl. inköp av material och rivning av det gamla. Att sätta upp gipsskivor på väggarna och tapetsera borde inte ta mer tid än så heller.

4 dagar = 32 timmar x 600-700 kr/timme = kring 20 000 kr för arbetet

En specificerad faktura ska visa vilka arbetsmoment som har gjorts under varje dag och hur lång tid varje moment har tagit. Har du fått det efter att du begärde att få en specificerad faktura.

Vad har de gjort i 3 månader?
Har du kunnat följa vad som har gjorts varje dag?

• Gilla
Kostamagnus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.