1 177 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
ej anlita hantverkare
I många trådar har det anlitats oseriösa hantverkare, som sedan ställer till med problem- direkt eller indirekt. Min känsla är om jag som självbyggare är händig och kan läsa regelverken och utföra alla moment korrekt och kanske till och med bättre. Troligen tar det dock 2-4 ggr längre tid. Anser jag att tiden inte är ett bekymmer så måsta jag säga att det finns ingen anledning till att anlita hanterverkare bara för att.
Det finns säkert många men.
Det finns säkert många men.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Det gäller väl alla yrken?
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Jag tycker att jämförelsen haltar lite. Om du är såpass praktiskt duktig, så tror jag att du också klarar att undvika riktigt dåliga hantverkare. Så du skall jämföra din egen förmåga med duktiga hantverkare. Och självklart. Har du tid så det inte gör något om det tar 4 ggr längre tid, så är det ju kostnadseffektivt att göra själv.
Problemet är att hantverkare inte hyrs ut på systembolaget. För då hade man i detalj kunnat läsa om deras färdigheter. Alla specialiteter skulle snyggt och prydligt stå uppradade. Inklusive om de är sura eller söta.H hempularen skrev:Jag tycker att jämförelsen haltar lite. Om du är såpass praktiskt duktig, så tror jag att du också klarar att undvika riktigt dåliga hantverkare. Så du skall jämföra din egen förmåga med duktiga hantverkare. Och självklart. Har du tid så det inte gör något om det tar 4 ggr längre tid, så är det ju kostnadseffektivt att göra själv.
Verkligen är att vi istället får hyra hantverkare hos någon Polsk lastbilsschaufför. Vill det sig väl är det prima vara. Vill det sig illa är det utspädd T-sprit.
Och de trådar som skapas är utifrån hantverkare som oftast lämnar dåliga resultat, ingen skriver om de bra.
Därför skriver jag, har använt firmor/hantverkare för större arbeten och med perfekt resultat.
Vid ett tillfälle så säger jag "det där kan jag fixa" med svaret "nej, för vi har varit ute för att det inte görs och sedan fått höra att arbetet inte slutförts riktigt", bekanta till kunden hade kollat på arbetet och frågat vem som gjort det och kunden hade inte "fixat".
I två av arbetena har firmaägaren kommit och gjort slutavstämning med mig av uppdraget. Och det är i mindre stad så här sprider sig rykten snabbt om det fuskas.
Därför skriver jag, har använt firmor/hantverkare för större arbeten och med perfekt resultat.
Vid ett tillfälle så säger jag "det där kan jag fixa" med svaret "nej, för vi har varit ute för att det inte görs och sedan fått höra att arbetet inte slutförts riktigt", bekanta till kunden hade kollat på arbetet och frågat vem som gjort det och kunden hade inte "fixat".
I två av arbetena har firmaägaren kommit och gjort slutavstämning med mig av uppdraget. Och det är i mindre stad så här sprider sig rykten snabbt om det fuskas.
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Jag tror att om man är rimligt kunnig själv så känner man skillnad på en single malt eller T.sprit (osäker på om jag själv skulle klara det endast på lukt).Intet skrev:
Problemet är att hantverkare inte hyrs ut på systembolaget. För då hade man i detalj kunnat läsa om deras färdigheter. Alla specialiteter skulle snyggt och prydligt stå uppradade. Inklusive om de är sura eller söta.
Verkligen är att vi istället får hyra hantverkare hos någon Polsk lastbilsschaufför. Vill det sig väl är det prima vara. Vill det sig illa är det utspädd T-sprit.
Det är väl inte riktigt så enkelt? Det händer titt som tätt även inom andra branscher att stolpskott anställs trots omfattande anställningsprocesser och bakgrundskontroller.H hempularen skrev:
Givetvis är beställarkompetens helt avgörande för slutresultatet, det gäller alltid överallt. Det är inte svartvitt och går givetvis att kompensera på andra sätt, men givetvis minskar man chansen till problem om man har bra koll själv.
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Det är givetvis inte idiotsäkert. Men hittils har det fungerat för mig.A Arseface skrev:
Det där med att stolpskott tar sig förbi processer och bakgrundskontroller, tror jag beror på att dessa kontroller ofta utförs av personal som bara vill kunna klicka i att de gjort kontrollen, och inte egentligen funderat på vad kontrollen säger.
Och så beror det ju på HUR man kontropllerar. Ett företag jag hade lite kontakt med för väldigt många år sedan, anställde en ny säljare. Deras produkt var en typ av maskiner i prisklassen 5 milj och uppåt. Nye säljaren var fantastisk, sålde allt från första dagen. Men så var han sjuk en dag, och någon detalj i en leverans behövde kollas. Så någon ringer till kunden. "Vem?" Aldrig hört talas om honom, visade sig vara samma sak med alla nya kunder, han hade överhuvudtaget inte haft kontakt med en enda kund. Alla beställningar var falska. DÅ ringde de hans referenser "Jo han är ju trevlig, problemet är bara att han förskingrade".
Klicka här för att svara